:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

کاهش زمان ارسال بسته‌های پستی با ایجاد هاب‌های منطقه‌ای

به گفته مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت ملی پست، با راه‌اندازی و تجهیز هاب‌های منطقه‌ای پستی، سرعت ارسال بالا می‌رود و همچنین ضریب ایمنی مرسولات افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۵۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
اقتصادگردان- مرسوله پستی شامل پاکت و بسته می‌شود. پاکت یا پست‌نامه مثل قبوض، گذرنامه، گواهینامه که در پاکت ارسال می‌شود و در مقابل بسته و امانت هستند. در گذشته که افراد به هم نامه می‌نوشتند، ترافیک نامه خیلی بیشتر از بسته و امانات بود که به‌عنوان هدیه و سوغات می‌فرستادند. اما در شش سال گذشته اتفاقی که در کل دنیا هم افتاده این است که حجم پست‌نامه در نمودار کمتر شده و بسته و امانت در حال افزایش است.

محسن وطن‌پرست با بیان اینکه ترافیک بسته و امانات در چند سال اخیر همگام با کشورهای دیگر افزایش پیدا کرده و روند صعودی داشته‌، افزود: اما با شیوع ویروس کرونا این موضوع شدت و شتاب زیادی گرفت. برخلاف اینکه خیلی از کسب‌وکارها که در این مدت آسیب دیدند، به دلیل تاکید بر خانه ماندن و گرایش افراد به بحث تجارت الکترونیک و خرید و فروش از راه دور تلفنی و اینترنتی، کسب وکار پستی در بخش بسته و امانت افزایش پیدا کرد.

وطن‌پرست درباره آماره ترافیک بسته و امانات پستی در چهار ماه گذشته، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته از فروردین تا ۱۴ مرداد، در حوزه بسته و امانت ۸.۵ میلیون مرسوله داشتیم، اما امسال حدود ۱۶.۲ میلیون مرسوله بوده است. ازطرفی هر ساله اسفندماه هم معمولا پیک ترافیک پستی است. با وجود این، تا پایان تیر ماه سال جاری در مقایسه با اسفند سال گذشته، در حوزه بسته و  امانت ۲۵ درصد رشد داشتیم و محصولات اینترنتی ما هم ۲۴.۷ درصد رشد داشته است.

لزوم ایجاد ظرفیت با افزایش حجم مرسولات پستی

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت پست خاطرنشان کرد: افزایش حجم نیاز دارد که ما  ظرفیت ایجاد کرده و بسترسازی کنیم تا بتوانیم مرسولات را در زمان کوتاهی به دست مشتری برسانیم. با توجه به این هجمه‌ از مرسولات، ما با ترافیک قابل توجهی در مرکز تجزیه مبادلات لشکر که به عنوان هاب کشوری تلقی می‌شود مواجه شدیم، زیرا همه خطوط بین استانی ما به نوعی به تهران متمرکز بود. برای اینکه این ترافیک را بشکنیم، پنج هاب منطقه‌ای و تجهیز را راه‌اندازی کردیم.

وطن‌پرست اظهار کرد: طبق روال گذشته، کل مرسولات استان‌ها نسبت به یکدیگر باید به تهران می‌آمد و از اینجا مبادله می‌شد. ما این تمرکز را از تهران به دلایل مختلف حذف کردیم. یک اینکه بار ورودی‌مان به تهران خیلی زیاد بود. دوم اینکه این کار سرعت ارسال را زیاد می‌کرد، سه به دلیل  بحث‌های پدافندی لازم، ازجمله هنگام زلزله آتش‌سوزی بود لازم بود مسیر جایگزین داشته باشیم تا با ایجاد هاب‌های مرکزی، خطوط پستی بین همدیگر مبادله شوند.

وی درباره هاب‌های ایجادشده توضیح داد: ما در این هاب‌ها فضا و نیروی انسانی و تجهیزات را سازماندهی کرده و خطوط جدید بین استانی تعریف کردیم. هاب اصفهان که بعد از تهران بنا داریم به دلیل مرکزیتش عمده خطوط از اینجا بگذرد، هاب خراسان رضوی به عنوان هاب شمال شرق، هاب آذربایجان شرقی که هاب شمال غرب ماست و هاب خوزستان به‌عنوان هاب جنوب غرب و هاب فارس هم هاب جنوب است.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت پست ادامه داد: هر کدام از این هاب‌ها استان‌های مختلفی را پوشش می‌دهند. تجزیه مبادلات اصفهان به عنوان هاب مرکزی، استان‌های چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، یزد، کرمان، مرکزی، همدان، کردستان، کرمانشاه و ایلام را پوشش می‌دهد. طبق خطوط فرعی که در این استان‌ها وجود دارد و طی یک زمان‌بندی مشخص،‌ مرسولات به اصفهان می‌آید و مبادله می‌شود. هاب خراسان رضوی نیز خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد.

مزایای ایجاد هاب‌های منطقه‌ای

وطن‌پرست درباره مزایای ایجاد خطوط پستی و هاب‌های منطقه‌ای بیان کرد: با ایجاد این خطوط دیگر لازم نیست بسته‌ها ابتدا به تهران بیاید. بنابراین سرعت ارسال بالا می‌رود، زیرا مرسوله به جای اینکه به تهران بیاید و بعد به استان‌ها برود، مستقیم بین استان‌ها مبادله می‌شود. از طرفی چون تخلیه و بارگیری نمی‌شود، ضریب ایمنی مرسولات بالاتر می رود و عناصر کیفی ما بهبود پیدا می‌کند. همچنین وقتی خط‌های مستقیم برقرار می‌شود، در هزینه و زمان هم صرفه‌جویی داریم.

وی با اشاره به مزیت رضایتمندی مشتریان با ایجاد هاب‌های منطقه‌ای اظهار کرد: ما با خیل عظیمی از مشتریان باجه‌ای و قراردادی در حوزه تجارت الکترونیک و فروشگاه‌ها و شرکت‌های اینترنتی مواجهیم که انتظار دارند مرسوله در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دست گیرنده برسد. ایجاد این خطوط مستقیم هم باعث می‌شود سرعت سیر ما افزایش پیدا کند. مثلا در سرویس پیشتاز، طبق ابلاغیه از طرف سازمان تنظیم مقررات ما باید مرسوله دو استان غیرهمجوار را مدت زمان ۴۸ ساعت برسانیم و این خطوط طوری تعریف شده که کلیه تعهدات ما را برای سرویس پیشتاز محقق می‌کند.

مدیرکل مهندسی عملیات پستی و راهبری سرویس شرکت پست ادامه داد: همچنین یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح، بحث ظرفیت‌سازی است. وقتی مردم بفهمند که راه ارتباطی بین استانشان با بقیه کشور برقرار است، به ارسال بسته تمایل پیدا می‌کنند و خطوط ما دچار افزایش ظرفیت می‌شوند که به رونق آن نقطه و به بهبود کسب‌وکار کمک می‌کند. همان‌طور که در این مدت ما حدود ۵۰ نفر نیرو به صورت اشتغال‌زایی مستقیم  داشتیم و به‌طور مستمر در این خطوط حدود ۲۰ کامیون به ظرفیت ما اضافه شده است که هر روز در گردش هستند.

وطن‌پرست افزود: همچنین در یک ماه گذشته برای اینکه افزایش ترافیک را مدیریت و ساماندهی کنیم، از خود تهران دو خط مستقیم دیگر راه انداختیم. تهران یاسوج و تهران بجنورد. با ایجاد این خطوط، مرسولات ما از تهران و استان‌های همجوار تهران به این مقاصد، ۲۴ ساعته توزیع می‌شود. در آینده هم دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های خطوط ریلی و هوایی استفاده بیشتری کنیم و اینکه برای نقاط دورتر مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان، مرسولات را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانیم.