:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
طباطبایی نژاد:

اگر سرمایه گذاری در بورس بدل به تولید شود بهترین فرصت برای پیشرفت است

حجت الاسلام و المسلمین سید صادق طباطبایی نژاد با اشاره به جان باختن ۱۸ هزار نفر در اثر بیماری کرونا گفت: امسال حج برگزار نشد و زیارت ها تعطیل شد به زودی عزاداری امام حسین (ع) را در پیش داریم؛ تدابیر دقیق و دستورالعمل های بهداشتی می توانند این فریضه دینی را کم رنگ نکنند.
کد خبر: ۱۵۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
اقتصادگردان- سید صادق طباطبایی نژاد در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک عید سعید غدیر گفت: مردم ایران این روزها در شرایط ویژه ای به سر می برند از طرفی بیماری منحوس کرونا بسیاری از معادلات را تغییر داده و چه بسیار عزیزانی که تاکنون از دست رفته اند. در ایران تا الان ۱۸ هزار نفر جان باختند. حج برگزار نشد  و زیارت ها تعطیل شده است.

نماینده مردم اردستان در مجلس با اشاره به نزدیکی ماه محرم گفت: امید داریم که تدابیر دقیق و صحیحی انجام شود تا با دستورالعمل های بهداشتی این فریضه دینی کم رنگ نشود.

 طباطبایی نژاد ادامه داد: از طرفی دیگر شرایط سخت اقتصادی وجود دارد که سفره های مردم را کوچک کرده است. در بازار مسکن جهش شدید قیمت و افزایش اجاره بها مشکلات زیادی ایجاد کرده است. بازار خودرو، ارز، سکه و دیگر اجناس آزار دهنده است. آنچه آزار دهنده است بعضی گزارش هاست که مثلا برخی کالاهای اساسی که ارز دولتی دریافت می کنند تورم بیشتری از دیگر کالاها دارند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با استناد به سخنان رئیس اسبق دیوان محاسبات گفت: به گفته ایشان بودجه ۹۷ و ۹۸ نزدیک به ۶۰ درصد انحراف از خود بودجه و ۹۰ درصد انحراف از برنامه ششم توسعه داشته است. این به این معنا است که نظارت و اجرا دچار نقص است. شرایط بودجه کشور هم بسیار ویژه است. درآمد نفتی در حد صفراست و مالیات هم با توجه به شرایط اقتصادی متاثر از رکود و تحریم شرایط را حادتر کرده است.

وی در خصوص بازار بورس گفت: بورس هم فرصت است هم تهدید. این روزها بسیاری از مردم اموال خود را از بانک خارج می کنند و در بازار بورس سرمایه گذاری می کنند اگر این سرمایه گذاری بدل به تولید و ارزش افزوده شود بهترین فرصت برای پیشرفت است. اما اگر خدای ناکرده به صورت کاذب رشد کند تهدیدی برای اقتصاد و امنیت کشور است.

نماینده مردم اردستان در مجلس با استناد به دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می شد اظهارکرد: پرهیز از احساسات و توجه به حساسیت شرایط دولت و کشور از نکاتی بود که مقام معظم رهبری عنوان کردند. در این روزها که دولت سال آخر خود را سپری می کند و کرونا وتحریم وضعیت ویژه ای ایجاد کرده است، هر گونه سوال و استیضاح یا تذکر باید به نفع مردم تمام شود. با توجه به تجربه نمایندگی ام در دوره قبل گمان می کنم که بعضی از تغییرها  و اصلاحات باید از مجلس شروع شود.

وی از تغییر ساعات مجلس و کم شدن ساعات صحن و افزایش ساعات کمیسیون های تخصصی تشکر کرد و گفت: باید اعتراف کنم که ساختار تحقیق و تفحص نیز باید تغییر کند. در مجلس دهم از بین ۲۷۰ تحقیق و تفحص شاید ۱۰ عدد در صحن قرائت شد و این نشان دهنده ضعف این ابزارها است.

وی افزود: سوالها این روزها توان تغییر ندارند. شاید قوی ترین ابزار نظارتی مجلس حکم قضایی دادستان دیوان محاسبات باشد که تغییر را ایجاب می کند که به آن توجه کافی نداریم. در این روزهای اول مجلس یازدهم و آخر دولت دوازدهم بسیار ساختار درونی مجلس برای تقویت هر چه بیشتر جایگاه مجلس لازم است.