دبیر انجمن خودروسازان ایران از ضرر و زیان حدود صد میلیارد تومانی گروه خودروسازی سایپا از ناحیه فروش 52 هزار دستگاه انواع تیبا و پراید در سه ماه ابتدایی سال جاری خبر داد و شرکتهای خودروساز با توجه به پایان یافتن سه ماهه ابتدایی سال، درخواست خود برای افزایش قیمت را به شورای رقابت ارسال کردهاند
خبراقتصادی: احمد نعمتبخش در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: شرکتهای خودروساز اخیرا با توجه به پایان یافتن سه ماهه ابتدایی سال، درخواست خود برای افزایش قیمت را به شورای رقابت ارسال کردهاند.
وی با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا در نامه خود به شورای رقابت از ضرر و زیان صد میلیارد تومانی خبر داده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده که با توجه به قیمتهای تعیین شده از سوی شورای رقابت برای محصولات پر تیراژ این شرکت، حدود صد میلیارد تومان خسارت از ناحیه فروش 52 هزار دستگاه تیبا و پراید در سه ماهه اول سال به این شرکت وارد شده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: بنابراین گروه خودروسازی سایپا از شورای رقابت خواسته براساس تبصره دو ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر جبران ضرر و زیان تولیدکنندگانی که قیمت محصولات آنها از سوی دولت پایینتر از قیمت واقعی تعیین میشود، ضرر و زیان وارد شده به این شرکت جبران شود.
وی افزود: این در حالی است که هنوز ضرر و زیان چهار هزار میلیارد تومانی خودروسازان در سال گذشته علیرغم مکاتبات متعدد پرداخت نشده و هماکنون نیز این ضرر و زیان ادامه دارد.
نعمتبخش با بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر و در شرایط تحریم گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات این صنعت پیدا شود، تصریح کرد: مسوولان ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به وجود بحران در صنعت خودرو پی برده و انتقاداتی را به شورای رقابت وارد کردهاند بنابراین چرا به جای آنکه کمکی به این صنعت شود برخی سازمانها مشکلی به مشکلات آن اضافه میکنند.
به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، گروه صنعتی ایران خودرو نیز در نامه مشابهی به شورای رقابت از ضرر و زیان خود در سه ماهه ابتدایی سال خبر داده و خواستار جبران این ضرر و زیان شده است.
با تشكر
اگر واردات باتعرفه کم امکان پذیر شود چه نوع ماشین هایی وارد کشور می شود چینی یا آمریکایی ؟
مردم ایران چقدر پول برای خرید خودرو می پردازند ایا همه تویوتا و بنز و فولکس واگن .... می خرند یا 90 درصد دنبال ماشین های چینی خواهندبود.؟
اگر سالی یک میلیون خودرو نیاز داشته باشیم چند میلیارد دلار باید برای خرید خودرو وواردات بپردازیم این پول از کجا تامین می شود در شرایط تحریم و فشار و صنعت نفت کشور، نرخ ارز به کجا خواهد پرید، آیادولت امکان تامین این ارز را خواهد داشت؟
با توجه به رشد جمعیت ایران چقدر و چند میلیون ماشین و چند میلیارد دلار ارز باید خرج کنیم بیکاری و نیاز به اشتغال جوانان را با کدام صنعت تامین خواهیم کرد باکدام خدمات؟
دوستان خوبم افراطی نظر ندهید در مقابل مملکت و وطن و منافع ملی احساس مسوولیت کنید. به خاطر ناراضی بودن از یک شرایط، نباید خودزنی کنیم با هر فشار و تلنگر و مشکلی که نباید خودکشی کنیم؟!!!
راهکار علمی و مدیریتی و مسوولانه ارائه دهید، اگر به کسی ظلم کند یا مدیریت نداشته باشد آیا شما خودتان را بایدبه زحمت و عذاب بیندازید یا عاقلانه به فکر اصلاح باشید؟
کدام کشور توسعه یافته ای مانند چین و ژاپن و کره و... مثل ما رفتار می کند؟ این مردم هستند که مثل انتخابات اخیر به سیاستمداران درس می دهند و آن ها رااصلاح می کنند این که فقط از دولت انتظار داشته باشیم که مشکل حل نمی شود ما با رفتار و عمل و کار و تلاش خود کشورمان را می سازیم نه با فکر و رفتار نامناسب.
بعد از 8 سال عملکرد دولت کنونی، مردم در این انتخابات چه پیامی دادند و چگونه فراتر از گروه های سیاسی به منافع ملی و کاهش فشارها و مشکلات رای دادند؟
حالا هم باید برای بهبود شرایط اقتصادی ومدیریتی و... باید کارهای درست ومنصفانه انجام دهیم.
در عین حال انتقاد شما از وضعیت صنعت و بازار خودرو ... درست است و البته باید گفت که فقط کارخانه خودرو عامل اثرگذار نیست و مسائل دیگری نیز در اقتصاد موثر است مثل شغل ها و کارهای دیگر ...
شما از مدیریت اقتصاد و صنعت خودرو ناراضی هستی چرا زیرآب توسعه و صنعت و منافع ملی را می زنی؟
مثل این است که یک پدر یا مادر یا عضوی ازخانواده بد عمل کند! آیا شما زیراب کل خانواده را می زنی آیا نقش خانواده واعضای آن را نادیده می گیری؟
مگر می شود صنعت پیشتاز کشور صنعت صنعت ها یا موتور محرکه تولید در همه جهان را نادیده گرفت؟!
انتقادات شما درست و به جاست اما نابودی و تخریب و مرگ برای هیچ پدیده ای در دنیای امروز درست منصفانه و شدنی نیست بگویید احیا، اعتدال، خردورزی، اصلاح مدیریت اصلاح ساختاری و...
ما نمی گوییم که همه کارشان درست است یا ضعف و سوء مدیریت نیست ما می گوییم این صنایع و اقتصاد مال این مملکت است نابودش نمی کنیم حفظش می کنیم....
اصلاحش می کنیم....
عدم مديريت خودش باعث ضرر شده است وگرنه اگر به قيمت جهاني هم حساب كني بيشتر ازاينا بايد سود مي كردد به قولي كيليوي چند؟؟؟؟؟؟؟
دولت یکبار تعرفه را بردارد و بگذارد بازار خودش را پیدا خواهد کرد و نرخها درست خواهد شد و مردم هم حق انتخاب با توجه به بودجه شان را خواهند داشت.
نمونه آن حذف کفش ایرانی و لباس و پوشاک ایرانی وواردات اجناس چینی بدون کیفیت است. ایا واردات پوشاک و کفش چینی از آن کفش و لباس ایرانی کیفیت بهتری دارد؟
!
آن چه می گوییم قواعد علم اقتصاد و قانون مندی های حاکم بر زندگی اجتماعی و جهان امروز است
شاید خشن و غیر اخلاقی به نظر برسد اما تا بچه گریه نکند مادر شیرش نمی دهد شاید این جمله کمی غیر احساسی باشد اما واقعیت است
اگر نرخ ها و قیمت هاطبق قاعده اقتصاد حاکم نباشد جز ورشکستگی، کاهش کیفیت، عدم سرمایه گذاری ودلالی به جای تولید نتیجه ای نخواهد داشت.
شاید این ها کمی غیر احساسی باشد اما واقعیت است مگر می توان بدون کار به نتیجه و رفاه رسید مگر بدون رنج گنج میسر می شود؟ ....
لطف کنید نظر خود را کامل تر بنویسید تا بهتر متوجه شویم و هر جا اشتباه می گوییم توضیح بفرمایید...
اگر چه استانداردها باید بالا برود و ایربگ و ای بی اس و سوخت یورو 4 داشته باشیم اما واقعیت این است که در شرایطی که مردم دچار مشکل مالی هستند و خودروساز با مشکل تولید مواجه است چرا باید چنین هزینه هایی به مردم تحمیل شود....
واقعیت این است که خودروسازی در ایران باپوزش از همه مدیران صنعتی، مانند گاو نه من شیرده است که از سهامدار تا بانک ها، و... برداشت دارند. دلیلش این است که سرمایه خودروسازی بسیار محدود است و برای هر کاری باید قرض کند و بهره بدهد سود بدهد و....
صنعت خودرو با بالا بردن قیمت ها تا بیش از دو برابر و پایین آوردن کیفیت محصولات عمده ضرر خود را متوجه مردم و مصرف کنندگان نموده اند.
آقایی که داری واردات خودرو با تعرفه پایین رو زیر سوال میبری، شما باید بدونید که مردم مختار هستن ماشین خودشون رو تعیین کنن. نه شما و نه هیچ کس دیگه نمیتونه بگه مردم نباید ماشین چینی وارد کنن. این فقط و فقط به قشر مردم مربوط میشه نه به شما.
برخلاف نظر شما من معتقدم عدم ورود ماشین های پایین قیمت خارجی مانع ایجاد محیط رقابتی شده که عامل اصلی عقب ماندگی صنعت خودرو میباشد
از همه بدتر یه مشت مهندس ..........................
.
.
.
حالا سوال من از شما اینه که چرا مردم ما با دل و جون برای مملکت کار نمیکنن و این قبیل حرفها را دائما زمزمه میکنن؟
چرا این مردمی که در هنگام جنگ حاضر بودند جونشونو برای کشورشون فدا کنند حالا این رفتارو انجام میدهند؟
اگه تعرفه کل کالاهارو برداریم چرا مردم با اینکه میدونند خروج ارز بر ضرر اقتصاد مملکته بازهم به سمت کالاهای خارجی میروند؟
چرا مردم فکر میکنند قانون تعرفه داره به نفع سرمایه دارها تموم میشه؟
.
.
.
ما این اعتماد مردمی رو کی و کجا و چگونه از دست دادیم؟
برای برگشت سرمایه مردمی چه تدابیری باید درپیش بگیریم؟
به خاطر سال ها ضعف مدیریت و سوء مدیریت و بی توجهی به مسائل اخلاق کاری و فرهنگ و اشتباه در سیاست های اقتصادی، مصرف گرایی و درآمد شدید بالای 800 میلیارد دلار نفت که موجب شد توجه به خارج و مصرف کالای خارجی و سفرخارجی بالا برود..... و مسائلی دیگری از این دست چنین وضعی را حاکم کرده است
چون به شایسته سالاری و تشویق کسانی که کار می کنند توجه نشده، چون حقوق و مزد براساس بهره وری و کارایی نیست چون استخدام دولتی ادامه دارد و خصوصی سازی و احترام به کارآفرین وسرمایه داری که بهره وری را بالا می رود به حاشیه رفته است چون سال ها دلار ارزان بود و همه چیز وارد می شد چون تعرفه و حمایت از تولید داخلی معنا نداشت چون همه چیز وارد می شد و تنها نام ایرانی داشت اما تولید چین بود...
برای بازگشت این اعتماد مردم و کارمندان و فعالان اقتصادی، باید دولت با تدبیر عمل کند وامید ایجاد شده را تقویت نماید و به شایسته سالاری و مزد براساس بهره وری اهمیت دهد باید محیط کلان کسب و کار بهتر شود باید ارزش های ملی و وطن پرستی و دفاع از منافع ایران اهمیت پیدا کند.
باید مدیریت علمی و براساس دانش باشد و...
این ها چند سال زمان می برد و به تدریج بهبود خواهد یافت به هر حال راه حل علمی دارد و همان طور که چند سال طول کشید که خراب شد حالا باید چند سال کار کنیم تا به تدریج بهتر شود
هیچ چاره ای هم جز بهبود نیست این گونه نمی توان ادامه داد باید شرایط را بهتر کنیم .... به امید خدا و توکل بر او و حمایت مردم فهیم و با دانشی مثل نویسنده کامنت بازگشت اعتماد ....
مگر عقل انسان باید متناسب با امکانات کار کند؟
حتی اگر زمان قدیم بود مردم قاطر و اسب سوار می شدند باز هم حمایت از تولید ملی کار درستی بوده.
مردم ایران در قدیم استفاده از پارچه ایرانی و تحریم قند بلژِیکی را تجربه کرده اند تا از وطن و کسب وکار ایرانی حمایت کنند.
مشکل ما با حذف مدیران و جایگزینی مدیران حل نمی شه مشکل ما در فرهنگ مصرفی و نگرش ماست. وقتی دولت فقط به چهار سال عمر خودش نگاه می کنه و دلار را 7 سال 1000 تومان می فروشه و با تورم توجه نداره سال آخر با تحریم ها دچار دلار 3000 تومانی می شه در حالی که اگر در 15 سال گذشته دلار متناسب با تورم بالا می رفته حالا اینقدر فشار بر مردم و خودروساز و دولت وارد نمی شد.
مشکل این است که ما فکر می کنیم دلار مال آمریکاست و باید ارزان باشه ... در حالی که این دلار نتیجه فروش ثروت ملی نفت است و نباید مفت فروخت باید در 15 سال اخیر به تدریج گران می شد.... عقل و فرهنگ ما در سایر مسائل هم باید همینطور باشه باید واقعیت ها را پذیرفت.. مگر کسی می تواند ادعا کند که پیر نمی شود که نمی میرد! واقعیت را باید پذیرفت هر چه دیرتر قبول کنیم مشکل بیشتر می شود.
در تمام عم باید واقعیت ها و قانون مندی ها را پذیرفت نباید با احساسات و رویا پردازی منکر حقایق خودمان باشیم
حتی اگر بنز هم زیر پای ما باشد باید حقایق و قانون مندی ها را بپذیریم. این مملکت 80 میلیون جمعیت دارد نه چند نفر.... باید فکر درست داشت تا زندگی بهتر داشته باشیم....