:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
عضو هیئت مدیره بانک خاور میانه مطرح کرد، ویژه بیست و نهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه صادرات ایران

ضرورت افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات برای تحقق جهش صادرات

عضو هیئت مدیره بانک خاور میانه می گوید برای تحقق هدف رونق تولید و به دنبال آن جهش صادراتی، افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران ضروری است.
کد خبر: ۱۵۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳

اقتصادگردان- سیدحسین سلیمی درباره افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: در حال حاضر نه تنها بانک توسعه صادرات بلکه سرمایه دیگر بانک‌های کشور نیز نسبت به حجم عملیاتی که انجام می‌دهند کافی نیست.

وی دلیل این موضوع را متاثر از افزایش نرخ ارز در دو سال گذشته عنوان کرد و افزود: افزایش نرخ ارز حتی در سامانه نیما نسبت به سال 97 باعث شده تا نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی افزایش سه تا چهار برابری یابد و همزمان بانک‌ها نیز باید کفایت سرمایه خود را اعمال کنند تا توانایی پرداخت تسهیلات به این حجم از تقاضا را داشته باشند.

این کارشناس مسائل بانکی با بیان اینکه هر بانک می‌تواند تا 15 برابر سپرده‌های خود، تسهیلات پرداخت کند، اظهار داشت: در حال حاضر رقم سپرده‌های بانکی بالا نیست ولی تقاضا برای دریافت تسهیلات بالاست و تنها راه باقی مانده برای پاسخ به این حجم از نیاز، افزایش سرمایه است و بانک توسعه صادرات نیز به عنوان بانک تخصصی حوزه صادرات باید سرمایه خود را افزایش دهد تا بتواند پاسخگوی نیازهای تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.

عضو هیات رییسه کمیته ایرانی اتاق‌های بازرگانی ICC گفت: طی دو سال گذشته بحث اصلی در کشور موضوع رونق تولید و جهش تولید بوده و این دو موضوع در نهایت باید به جهش در حوزه صادرات منجر شود. در حال حاضر باید تمام تمرکز ما بر افزایش صادرات و تولیدات صادرات محور باشد تا بتوانیم ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، محدودیت‌های تحریمی و کاهش تقاضای جهانی نفت در پی شیوع ویروس کرونا باعث شده تا قیمت این کالای استراتژیک از یک سو کاهش یابد و از سوی دیگر امکان صادرات و دسترسی به منابع آن نیز برای ایران کم شود بنابراین دیگر نمی‌توان بر درآمدهای حاصل از فروش نفت تکیه کرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: نقش بانک توسعه صادرات به عنوان بانک تخصصی در حوزه صادرات کاملا مشخص است و دست کم باید سرمایه آن چند برابر شود تا از پس نیازهای تسهیلاتی صادرکنندگان برآید.

سلیمی با اشاره به چشم انداز صادراتی 175 میلیارد دلاری در سال 1404 گفت: با توجه به شرایط موجود امکان صادرات 175 میلیارد دلاری تا سال 1404 وجود ندارد اما اگر قصد داریم نیازهای کشور را از طریق صادرات غیر نفتی تامین کنیم، باید دست کم 100 میلیارد دلار صادرات در سال داشته باشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.