:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
ایلام بیشترین و آذربایجان غربی کمترین نرخ تورم را دارد

بیشترین نرخ تورم روستایی مربوط به استان زنجان و کمترین مربوط به استان بوشهر است

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای روستایی به عدد ٢٨.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٣.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ آذربایجان غربی (٢٣.٠ درصد) است
کد خبر: ۱۵۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
اقتصاد گردان
براساس اعلام مرکز آمار ایلام با ۳۳ درصد و آذربایجان غربی با ۲۴.۲ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد (نرخ تورم سالیانه) را به نام خود ثبت کردند.
 مرکز آمار گزارش جزئیات نرخ تورم خرداد ماه استان‌های مختلف کشور را منتشر کرد. نرخ تورم سالیانه تغییر میانگین قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. براساس این گزارش نرخ تورم سالیانه در خرداد برای کل کشور ۲۷.۸ درصد بود و ۲۰ استان نرخ تورم کمتر از این را داشتند. در پایتخت نرخ تورم سالیانه ۲۹.۷ درصد بود.
طبق این گزارش در خرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۲۱۴.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش نشان می‌هد.
نرخ تورم ماهیانه، تغییرات قیمت نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد براین اساس در خرداد ماه بیشترین نرخ تورم ماهیانه خانوارهای کشور مربوط به استان کردستان با ٥.٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهیانه مربوط به استان بوشهر با ٠.١ درصد افزایش است.
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٢٢.٥ درصد می­باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (٢٨.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی  (١٦.٩ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٧.٨ درصد رسید.
در خرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ۲۱۲.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۲ درصد رشد داشت. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهیانه خانوارهای شهری مربوط به استان کردستان با ٥.٨ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان بوشهر با ٠.٣ درصد افزایش است.
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٢٢.٧ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان (٢٩.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان اردبیل (١٦.٩ درصد) است.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد  ٢٧.٧ درصد رسید . بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام  (٣٢.٨ درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان  فارس (٢٣.٨ درصد) است.
در خرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) عدد ٢٢١,٩ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهیانه خانوارهای روستایی مربوط به استان زنجان با ٥.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ٠.٨ درصد کاهش است.درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٢١.١ درصد بود.بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ هرمزگان (٢٦.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (١٥.١ درصد) است.نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای روستایی به عدد ٢٨.٢ درصد رسید.
بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٣.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ آذربایجان غربی (٢٣.٠ درصد) است.