:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
بانک ملی رتبه نخست صدور کارت برداشت و هدیه را به خود اختصاص داد

افزایش استفاده از اینترنت بانک ملی در شرایط شیوع کرونا / رشد سهم تراکنش های موبایلی و اینترنتی بانک ملی از بانکداری الکترونیک و تراکنش های شبکه بانکی

ابزار اینترنتی نیز سهم 6 درصدی از تعداد و 8 درصدی از مبلغ تراکنش های این بانک داشته که سهم مبلغی نسبت به فروردین 99 حدود 2 واحد درصد بیشتر شده و نشان می دهد که در شرایط کرونا، مردم از اینترنت بانک ملی استفاده بیشتری کرده اند به خصوص با اجرای رمز دوم پویا،استفاده از اینترنت بانک ملی به دلیل امنیت بالای شبکه و وجود نرم افزار 60 افزایش داشته است
کد خبر: ۱۵۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
اقتصاد گردان – محسن شمشیری 
در  اردیبهشت 99 بانک ملی  با 13.29 درصدی از کل تعداد تراکنش دار بانکی، سهم 10.76 درصدی از مبلغ تراکنش های بانکی را به خود اختصاص داده است. 
همچنین با سهم  13.21 درصدی از تعداد تراکنش های شبکه بانکی و 10.51 درصدی از نظر مبلغ تراکنش های شبکه بانکی، رتبه دوم تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی را در بین بانکی های کشور کسب کرده است
بانک ملی در اردیبهشت 99 سهم 13.35 درصدی از تعداد کارتخوان فروشگاهی، 14.81 درصدی از تعداد پذیرش اینترنتی، سهم 9.77 درصدی از تعداد تراکنش موبایلی، سهم 12.57 درصدی از مبلغ کارتخوان فروشگاهی، 4.04 درصدی از مبلغ تراکنش اینترنتی و سهم 7.04 درصدی از مبلغ تراکنش موبایلی را داشته و سهم بانک ملی در تعداد و مبلغ تراکنش های اینترنتی و کارتخوان ها در اردیبهشت نسبت به فروردین 99 رشد کرده است
همچنین 22.9 درصد کارت های برداشت شبکه بانکی، 16 درصد کارت های هدیه و بن کارت و 13.4 درصد کارت های اعتباری متعلق به بانک ملی بوده و رتبه نخست صدور کارت های فعال بانکی تراکنش دار شامل کارت برداشت و کارت هدیه را به خود اختصاص داده است. 
این نکته نشان می دهد که این بانک متناسب با رشد بانکداری الکترونیک، به تمام ابزارهای اینترنتی و موبایلی  و کارتخوان و عابر بانک توجه داشته و سهم خود را از تعداد و مبلغ تراکنش ها افزایش داده است و در آینده با رشد این ابزارها، این بانک در بازار حضور موثری دارد و می تواند از رشد تعداد  و مبلغ تراکنش ها در این حوزه ها برای جذب منابع و انتقال وجه بهره ببرد. گستردگی حضور شعب و ابزارهای این بانک نقطه قوتی است که می تواند در افزایش سهم این بانک در بانکداری الکترونیک مورد توجه باشد.
 کارتخوان ها سهم 90 درصدی از تعداد و سهم 92 درصدی از مبلغ تراکنش های این بانک داشته اند و ابزار اینترنتی نیز سهم 6 درصدی از تعداد و 8درصدی از مبلغ تراکنش های این بانک داشته که سهم مبلغی نسبت به فروردین 99 حدود 2 واحد درصد بیشتر شده است و نشان می دهد که در شرایط کرونا، مردم از اینترنت بانک ملی استفاده بیشتری کرده اند به خصوص با اجرای رمز دوم پویا، استفاده از اینترنت بانک ملی به دلیل امنیت بالای شبکه و وجود نرم افزار 60 افزایش داشته است. سهم ابزار موبایلی نیز حدود 3 درصد تعداد و 15 صدم درصد مبلغ ابزارهای این بانک بوده است. این نکته نشان می دهد که ابزار اینترنت و موبایل نیز مورد اقبال گسترده مشتریان  این بانک بوده است. 
این نکته نشان می دهد که در شرایط شیوع کرونا، مشتریان بانک تشویق شده اند که برای پرداخت های خود از ابزار اینترنت بانک ملی استفاده کنند و در آینده این بانک می تواند از این مزیت برای حضور بیشتر در بانکداری الکترونیک بیشتر استفاده کند. 

در فروردین 99 بانک ملی  با سهم 13.21 درصدی رتبه  دوم از تعداد تراکنش های شبکه بانکی را به خود اختصاص داد و از نظر مبلغی نیز با 10.51 درصد، رتبه دوم مبلغ تراکنش های بانکی را در بین بانکی های کشور کسب کرده است
بانک ملی سهم 13.34 درصدی از تعداد کارتخوان فروشگاهی، 14.19 درصدی از تعداد پذیرش اینترنتی، سهم 9.67 درصدی از تعداد تراکنش موبایلی، سهم 12.54 درصدی از مبلغ کارتخوان فروشگاهی، 3.13 درصدی از مبلغ تراکنش اینترنتی و سهم 7.19درصدی از مبلغ تراکنش موبایلی را داشته است و این نکته نشان می دهد که این بانک متناسب با رشد بانکداری الکترونیک، به تمام ابزارهای اینترنتی و موبایلی  و کارتخوان و عابر بانک توجه داشته و سهم خود را از تعداد و مبلغ تراکنش ها افزایش داده است و در آینده با رشد این ابزارها، این بانک در بازار حضور موثری دارد و می تواند از رشد تعداد  و مبلغ تراکنش ها در این حوزه ها برای جذب منابع و انتقال وجه بهره ببرد. گستردگی حضور شعب و ابزارهای این بانک نقطه قوتی است که می تواند در افزایش سهم این بانک در بانکداری الکترونیک مورد توجه باشد. کارتخوان ها سهم 89 درصدی از تعداد و سهم 93 درصدی از مبلغ تراکنش های این بانک داشته اند و ابزار اینترنتی نیز سهم 6درصدی از تعداد و 6 درصدی از مبلغ تراکنش های این بانک داشته است. سهم ابزار موبایلی نیز حدود 3 درصد تعداد و 3 دهم درصد مبلغ ابزارهای این بانک بوده است. این نکته نشان می دهد که ابزار اینترنت و موبایل نیز مورد اقبال گسترده مشتریان  این بانک بوده است. 
بانک ملی در پرداخت پول به مشتریان  یا صادرکنندگی تراکنش ها با سهم 22.76 درصد کل تراکنش  صادر شده یا پرداخت پول بانک ها، رتبه نخست پرداخت پول به مشتریان را در کل شبکه بانکی داشته است. 
بانک ملی سهم 23 درصدی از کارت های برداشت، 15.8 درصدی از کارت هدیه و بن کارت، 20.5 درصدی از کارت های اعتباری از کل شبکه بانکی داشته است. این ارقام نشان می دهد که این بانک حضور گسترده ای در بازار کارت های بانکی داشته و علاوه بر سهم قابل توجه در کارتهای برداشت، سهم قابل توجهی نیز در کارت های هدیه و کارتهای اعتباری داشته است. همچنین بیش از 97 درصد کارت های این بانک را کارت برداشت و 2.9 درصد را کارت هدیه و بن کارت و 3 صدم درصد را کارت اعتباری تشکیل می دهد.
بانک ملی سهم 22 درصدی از تعداد و 17.27 درصدی از مبلغ تراکنش های صادره  داشته و همچنین سهم 13.21 درصدی از تعداد و 10.51 درصدی از مبلغ تراکنش های پذیرش شده  کل سیستم بانکی داشته است. به عبارت دیگر، خروج منابع از طریق تراکنش های صادره و پذیرش شده بیشتر از ورود منابع بوده است. تعداد بالای شعب و کارت های بانکی در بانک های بزرگ موجب می شود که صادرکنندگی یا خروج پول نهایی برای خرید کالا و خدمات عمدتا ازطریق بانک های بزرگ انجام شود و این موضوع موجب می شود که  مبلغ خروج پول یا صادرکنندگی بیش از مبلغ پذیرش شده باشد. اما در عین حال موجودی حساب بانک های بزرگ مانند بانک ملی به دلیل حساب ها و شعب گسترده بانکی بیش از سایر بانک ها است و دارای سپرده های بانکی بزرگتر و بیشتری هستند و کسب وکارها و افراد سعی می کنند حساب ها و سپرده های خود را در بانک های بزرگ ایجاد کنند تا در نقل و انتقال پول و خرید و واریز وجه برای سرمایه گذاری ها و خریدها راحت تر باشند و افراد و شرکای تجاری آنها ساده تر بتوانند از تعداد بالای حساب ها و شعب وکارتهای بانکی بانک های بزرگ استفاده کرده و نقل و انتقال ها و تجارت را بهتر انجام دهند.  بانک ملی حدود یک پنجم کل تراکنش های بانکی و صدور منابع یا خروج پول برای کسب وکارها و خریدهای بانکی را به خود اختصاص داده است. به دلیل میلیون ها حساب بانکی کارمندان دولت، کارگران، کسب وکارها و بخش های مختلف جامعه که موجب شده هر خانواده حداقل یک حساب در بانک ملی داشته باشد و سپرده های بانکی بزرگی  جذب بانک ملی شده و در نتیجه مردم و خانوارها برای مخارج و خریدهای خود، به صورت گسترده از کارت های بانکی بانک ملی استفاده می کنند و همین موضوع باعث شده که 22 درصد تراکنش های صادره برای خریدهای مختلف با بیش از 18 درصد مبلغ خریدها از طریق کارت های بانک ملی انجام شود و تقریبا در همه خریدهای روزانه، کارت بانک ملی همه جا به چشم می خورد. 
تعداد تراکنش های پذیرش شده منحای تراکنش های صادر شده در فروردین 99 نشان می دهد که بانک ملی 169 میلیون تراکنش صادره بیشتر نسبت به تراکنش های پذیرش شده  داشته است 
بانک ملی بیشترین کارت را در شبکه بانکی صادر کرده است ونزدیک به 25 درصد کل کارت های بانکی کشور متعلق به بانک ملی است. براین اساس با این طیف گسترده تعداد کارت ها در همه  بخش ها، از هر چهار ایرانی، حداقل یک نفر در بانک ملی حساب دارد و می توان گفت که هر خانواده ایرانی یک حساب فعال در بانک ملی دارد و این موضوع می تواند به مزیت بزرگ و ارزش افزوده بالایی برای بانک ملی جهت جذب منابع، انجام عملیات بانکی محسوب شود.  افراد برای واریز و دریافت وجه از حساب خود به حساب شریک تجاری و طرف مبادله خود علاقه مند هستند که کارت و حساب از بانک مورد نظر آنها داشته باشد. در نتیجه از آنجا که بسیاری از کسب وکارها و کارمندان و کارگران و خانواده ها با بانک ملی کار می کنند، از طرف مقابل سوال می کنند که آیا کارت بانک ملی و حساب در بانک ملی دارند؟ و معمولا با پاسخ مثبت همراه شده و در نتیجه کار نقل و انتقال پول بین چند نفر و شهرها و کسب وکارهای مختلف از طریق بانک ملی به راحتی انجام می شود. زیرا از هر 4 نفر حداقل یک نفر کارت بانک ملی دارد. 
بسیاری از افراد نیز در کنار کارت های بانکی متعددی که در جیب و کیف خود دارند، حداقل یک کارت بانک ملی نیز دارند و این موضوع به جریان آسان و امکانات مناسبی برای بسیاری از نقل و انتقالات مالی کمک کرده است. این موضوع باعث شده که سرانجام چند نقل و انتقال و دریافت و پرداخت مالی برای خریدهای بزرگ وکوچک، سرانجام موجب صادرکنندگی یا انتقال پول از حساب بانک ملی به حساب فروشنده کالا و خدمات شود.