:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تسهیل شرایط اعطای اقامت سرمایه گذاری در ایران

اعطای مجوز اقامت ۵ ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار و سپرده‌گذار / ابلاغ شیوه نامه اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی

شیوه نامه اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی را به بانک ملی ابلاغ كرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، «شیوه نامه اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی» و «فرم درخواست سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت مجوز اقامت پنج ساله» برای اجرا به بانک ملی ابلاغ شد
کد خبر: ۱۵۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
اقتصاد گردان -  معاون اول رییس‌جمهور بر تسهیل شرایط اعطای اقامت سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرد.
جلسه بررسی نحوه اعطای مجوز اقامت ۵ ساله به اتباع خارجی سرمایه‌گذار و سپرده‌گذار در ایران عصر روز شنبه به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این جلسه یکی از راه های ورود سرمایه خارجی به کشور را تسهیل در اعطای اقامت به سرمایه گذاران و سپرده گذاران اتباع خارجی دانست و گفت: شرایط اعطای اقامت در ایران باید به گونه ای باشد که با سایر کشورهای همسایه قابل رقابت بوده و برای سرمایه گذار خارجی جذابیت داشته باشد و نباید بی جهت به سرمایه گذاران خارجی که متقاضی اقامت در ایران هستند، سخت گیری کرد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت رفع هرچه سریعتر مقررات دست و پا گیر اداری برای اعطای اقامت به اتباع خارجی سرمایه گذار و سپرده گذار در ایران، از وزارت کشور خواست این موضوع را در کمیته مربوطه با حضور نمایندگان وزارت امورخارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سایر دستگاه های ذیربط مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات خود را برای تسهیل شرایط اعطای اقامت به سرمایه گذاران خارجی ارائه دهند.
در این جلسه که وزرای امورخارجه، ‌ کشور و نمایندگان سایر دستگاه های ذیربط نیز حضور داشتند، ‌گزارشی در خصوص شیوه نامه اعطای اقامت ۵ ساله به اتباع خارجی سپرده گذار در ایران ارائه شد و موانع موجود نظیر بالا بودن مبلغ ۲۵۰ هزار دلار برای سرمایه گذاری، عدم امکان تملک ملک و سایر سخت گیری های پیش روی اتباع خارجی متقاضی اقامت در ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد این موضوع در کمیته مربوطه در وزارت کشور و با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای لازم برای رفع موانع پیش رو و سهولت بخشیدن به روند اعطای اقامت به اتباع خارجی سرمایه گذار و سپره گذار در ایران را ظرف یک ماه تدوین و برای تصمیم گیری ارائه شود.
 از سوي ديگر، بانك مركزي، شیوه نامه اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی را به بانک ملی ابلاغ كرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، «شیوه نامه اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی» و «فرم درخواست سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت مجوز اقامت پنج ساله»  برای اجرا به بانک ملی ابلاغ شد.
این بانک ضمن ابلاغ«شیوه‌نامه اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی» و «فرم درخواست سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت مجوز اقامت پنج ساله» به بانک ملی، تاکید کرده است، بر اساس مفاد پیوست شیوه نامه مذکور تحت عنوان «ضوابط سپرده‌گذاری ارزی ویژه اتباع خارجی برای صدور مجوز اقامت پنج ساله»، بانک ملی مجاز است به نيابت از بانک مرکزي نسبت به انعقاد قرارداد سپرده گذاری ارزی ویژه، در قالب افتتاح حساب ارزی به صورت حواله و اسکناس اقدام کند و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل اين بانک، حواله وارده را در حساب‌هاي موردنظر اداره مذکور کارسازي و يا اسکناس مأخوذه را به بانک مرکزي تحويل دهد.
در این بخشنامه یادآور شده است، در چارچوب شيوه نامه و فرم درخواست مزبور، با هماهنگی اداره بین‌الملل بانک مرکزی و وزارت کشور اقدام لازم را به عمل آورند.