:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
سکه و طلا در هفته آخر اردیبهشت 99 صعودی بود، اما با کاهش حباب

کاهش ۸۴ هزار تومانی قیمت سکه / کاهش ۵۰ درصدی عرضه ارز در نیما پس از کرونا

همتی: سرمایه گذاران در بازار ارز ریسک آن را بپذیرند / سکه طرح جدید هفت میلیون و ۴۲۸ هزار تومان، طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیم سکه سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۳۶ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۱۹۱ هزار تومان به فروش رسید. قیمت اونس نیز امروز با کاهش ۱۵ دلاری به رقم یک هزار و ۷۳۲ دلار ارزش‌گذاری شد. مهمترین دلیل افت قیمت طلا،‌ کاهش ارزش اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی بوده است
کد خبر: ۱۵۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
اقتصاد گردان -  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز پنجشنبه با کاهش ۸۴ هزار تومانی قیمت به رقم هفت میلیون و ۴۲۸ هزار تومان به فروش رسید.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.
هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۳۶ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۱۹۱ هزار تومان به فروش رسید. قیمت اونس نیز امروز با کاهش ۱۵ دلاری به رقم یک هزار و ۷۳۲ دلار ارزش‌گذاری شد. مهمترین دلیل افت قیمت طلا،‌ کاهش ارزش اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی بوده است.
دلار در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت به بهای ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و فروش ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان بود. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان شد.
میانگین بهای هر یورو در سامانه سنا ۱۸ هزار و ۶۸۹ تومان و هر دلار ۱۷ هزار و ۲۵۴ تومان بود. هر حواله یورو در سامانه نیما، ۱۶ هزار و ۷۷۹ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۵ هزار و ۳۸۰ تومان به فروش رسید.
به نظر کارشناسان، روند عرضه و تامین ارز با وضعیت مناسبی ادامه دارد و کمبودی از طرف عرضه وجود ندارد، اما در روزهای اخیر برخی نابسامانی ها در بازارهای موازی مانند خودرو و طلا، زمینه رشد قیمت ها در بازار ارز فراهم کرد. رییس کل بانک مرکزی در واکنش به نوسانات نرخ ارز به مردم نسبت به بالارفتن ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز هشدار داده است.

سکه و طلا صعودی بود، اما با کاهش حباب


به گفته نایب رییس اتحادیه طلا وجواهر تهران، علیرغم اینکه در یک هفته اخیر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی روند صعودی داشته و افزایش قیمت‌ها رقم خورده است اما به دلیل توقف معاملات بورسی سکه، حباب سکه کاهش یافت.
محمد کشتی‌آرای در رابطه وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، اظهار کرد: روند قیمتی این هفته بازار سکه و طلا صعودی تحت تاثیر دو عامل صعودی بود. در یک هفته اخیر نوسانات تقریبا افزایشی قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ ارز سبب افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی شد.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: البته عامل معکوس این دو عامل که باعث تعدیل قیمت‌ها شد، کاهش تقاضا بوده است. باتوجه به بسته شدن معاملات سکه آتی و معاملات بورسی سکه، تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد و در نتیجه، حباب سکه کاهش پیدا کرد. نسبت به روزهای ابتدایی هفته، حباب سکه از  ۴۵۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته است که نشان از کاهش تقاضا دارد.
به گفته وی، آخرین قیمت‌ها و تغییرات آن به این صورت است که سکه طرح جدید از هفت میلیون و ۳۳۰ هزار تومان ابتدای هفته تا هفت میلیون و ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. سکه طرح قدیم نیز در ابتدای هفته، هفت میلیون تومان قیمت داشته اما در پایان هفته به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تغییر قیمت داشته است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با افزایش حدودا ۳۴ هزار تومانی در طول هفته، از ۷۰۶ هزار تومان به ۷۴۰ هزار تومان رسیده است.
همچنین در ابتدای هفته هر انس جهانی ۱۷۴۳ دلار بود که در پایان هفته در محدوده ۱۷۳۷ تا ۱۷۴۰ دلار در نوسان بود.

کاهش ۵۰ درصدی عرضه ارز در نیما پس از کرونا

 بررسی آمار سامانه نیما نشان می‌دهد که حجم عرضه ارز از طریق سامانه نیما در دو ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال حدود یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون یورو (۴۹.۸ درصد) کاهش داشته که علت اصلی آن به شیوع جهانی کرونا و کاهش مبادلات بین‌المللی باز می‌گردد.
سامانه نیما نقشی مهم در تامین ارز مورد نیاز کشور داشته و توانسته است تعادل مناسبی میان صادرات و واردات برقرار کند. نیما با شناسایی و ثبت نیازهای ارزی واقعی واردکنندگان، جلوی تقاضاهای کاذب و غیرواقعی را گرفته است.
سامانه نیما از طریق ساماندهی عرضه و تقاضای ارز در بخش تجارت خارجی، آرامش را به بازار ارز بازگردانده و همچنین با الزام صادرکنندگان به عرضه ارز، روند تامین ارز را نیز شفاف کرده است.
سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.
بررسی عملکرد سامانه نیما نشان می‌دهد که جریان ورود ارز صادراتی به این سامانه پس از شیوع کرونا، روند کاهشی داشته است.
رکود اقتصاد جهانی به دلیل شیوع کرونا و کاهش مبادلات اقتصادی، تاثیر خود را بر روند عرضه ارز بر جای گذاشته و حجم مبادلات آن را کاهش داشته است.
بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۹ تا پایان اردیبهشت‌ماه معادل یک میلیارد و ۷۱۵ میلیون یورو از طریق سامانه نیما وارد چرخه اقتصادی کشور شده، این در حالی است که در دو ماه نخست سال ۹۸ حدود سه میلیارد و ۴۲۳ میلیون یورو ارز صادراتی در نیما به فروش رسیده بود.

مقایسه عملکرد سال‌های ۹۸ و ۹۹

در فروردین ۹۹ حدود ۵۳۱ میلیون یورو در نیما به فروش رسید، این در حالی است که در مدت مشابه سال ۹۸ حدود یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون یورو از طریق سامانه نیما عرضه شده بود که نشان دهنده کاهش ۷۴۲ میلیون یورویی است.
همچنین در اردیبهشت ۹۹ نیز یک میلیارد و ۱۸۴ میلیون یورو از طریق این سامانه وارد چرخه اقتصاد کشور شد که نسبت به اردیبهشت ۹۸ کاهش ۹۶۶ میلیون یورویی را نشان می‌دهد. در دومین ماه سال ۹۸ معادل دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون یورو در نیما عرضه شده بود.
مقایسه مجموع ارز صادراتی عرضه شده در سامانه  نیما در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از افت یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون یورویی حکایت دارد.

رشد قیمت‌ها در سامانه نیما

میانگین نرخ فروش حواله دلار در سامانه نیما در پایان اردیبهشت‌ماه به ۱۶ هزار و هشت تومان رسید. بررسی روند قیمتی حواله‌های نیما نشان می‌دهد که نرخ این حواله‌ها تحت تاثیر رشد نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش یافته و وارد کانال ۱۶ هزار تومانی شده است.
در اسفندماه و آخرین‌ماه کاری سامانه نیما در سال ۹۸، میانگین نرخ فروش حواله یورو به ۱۵ هزار و ۱۶۹ تومان رسیده بود.
 پس از التهاب بازار و نوسان‌های شدید نرخ ارز در سال های ۹۶ و ۹۷ که گاه به چند هزار تومان در یک روز می‌رسید، سیاست‌ها و ابزارهای متعددی توسط دولت به کارگرفته شد تا تعادل به بازار بازگردد که از مهمترین آنها سامانه نیما بود.
با وجود گمانه زنی‌هایی که درباره احتمال کنار گذاشتن سامانه نیما پس از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی مطرح شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل تفاوت ماهیت کار سامانه نیما و بازار متشکل، این دو بازار به طور جداگانه و موازی به کار خود ادامه خواهند داد. بازار متشکل ارز قرار است به معاملات فیزیکی اسکناس اختصاص یابد اما در سامانه نیما تنها حواله‌های ارزی خرید و فروش خواهد شد.

افزایش عرضه ارز پس از کاهش شیوع کرونا

نگاهی به وضعیت عرضه ارز در نیما نشان می‌دهد که میزان ورود ارز صادراتی به نیما به تدریج رو به بهبود بوده و در حال افزایش است.
در واقع با کاهش تاثیر کرونا در بخشهای مختلف اقتصادی و از سرگیری مبادلات تجاری، صادرکنندگان به منابع ارزی خود دسترسی بهتری داشته و اقدام به افزایش عرضه در نیما کرده‌اند.
رییس کل بانک مرکزی نیز در این باره گفته است: باتوجه به روند احیای مجدد و تدریجی صادرات غیر نفتی و نفتی بعد از کنترل شیوع کرونا، پیش‌بینی این بانک، حاکی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته است

همتی: سرمایه گذاران در بازار ارز ریسک آن را بپذیرند

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با توصیه به اینکه سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در بازار ارز بپرهیزند، تاکید کرد: کسانی که در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند، باید ریسک آن را نیز بپذیرند.
همتی چهارشنبه شب درباره راهکارهای بانک مرکزی برای ثبات در بازار ارز، گفت: شرایطی که اسفند ماه اتفاق افتاد اول تحریم بود و ما در فشار حداکثری هستیم و اینکه تلاش می شود مشکل اقتصادی ایجاد شود و دومین اتفاق نیز کرونا و سومین نیز سقوط قیمت نفت بوده است.
وی افزود: این امر باعث شد که اختلالاتی ایجاد شود، البته ما از نظر اسکناس مشکلی نداریم و آن چیزی که در بازار اثر گذاشته حواله است و البته بعد از دو ماهی که مشکلات کرونا بوده است، صادر کنندگان نیاز به حواله دارند.
همتی با بیان اینکه، ۲۰  میلیارد دلار ارز هنوز از سال ۹۸ توسط صادر کنندگان بازنگشته است و البته آنها چهار ماه فرصت برای بازگشت داشته‌اند، ادامه داد: پیش بینی می‌شود هفته آینده عرضه ارز سال ۹۸ توسط صادر کنندگان اتفاق بیفتد و امیدواریم که این اتفاق بیفتد.
رییس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: نرخ ارز باید به گونه ای باشد که برای وارد کننده و تولید کننده صرفه داشته باشد.
وی تصریح کرد: نمی خواهیم در نرخ دخالت کنیم و نوسانات بازار طبیعی نیست و به خاطر شرایط خاص کشور است و مردم سختی‌های زیادی برای استقلال کشیدند و هزینه داده‌اند.
همتی با اشاره به اینکه من افتخار می‌کنم مسئول بانک مرکزی کشوری هستم که در دو سال گذشته با بدترین فشارها مقاومت کرده و مردم نیز مقاومت کردند، افزود: مردم سختی‌های زیادی دیدند ولی بالاخره استقلال هزینه دارد و من اطمینان دارم در آینده نزدیک نتایج آن را خواهیم دید.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ های فعلی ارز طبیعی نیست، افزود: نرخ های قبل از اسفندماه، نرخ هایی بود که اقتصاد کشور با آن می چرخید، یک مقدار شایعات و جوسازی و اینکه امسال تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد خواهیم داشت باعث شد که بازارها تشدید شود، ولی من اطمینان دارم که قابل مدیریت است و تعادل را در بازار ارز برقرار خواهیم کرد و نشانه‌های آن نیز ثابت شده و حتما تعدیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت عرضه در سامانه نیما در فروردین ماه خوب نبود ولی امروز گزارشی که همکاران من دادند چیزی حدود ۲.۸ میلیارد دلار در دو ماه اخیر عرضه داشتیم برای وارد کنندگان که ۱.۸ میلیارد دلار آن در نیما اتفاق افتاد و حدود یک میلیارد دلار نیز واردات در مقابل صادرات بود که از صادرکننده ها به صورت مستقیم گرفته بودند.
رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این رقم برای این دو ماه است که کاملا صادرات در تمام کشورهای همسایه نیز مختل شده بود. روند فعلی اصلاح خواهد شد و ما در طول روزهای آینده شاهد بهتر شدن شرایط خواهیم بود.
همتی در ادامه درباره پیش بینی ها درخصوص تورم نیز گفت: پیش بینی‌های بانک مرکزی با شرایط فعلی یعنی با نفت ۳۰ دلاری و صادراتی که داریم، پیش بینی ما این است که تورم نباید بیشتر از ۲۴ درصد شود و ما بر روی ۲۲ درصد هدف گذاری می کنیم. خوشبختانه امسال ما با ابزار بازار باز اقداماتی را خواهیم داشت. به زودی اوراق خزانه توسط دولت منتشر خواهد شد و بانک مرکزی به عنوان بازارگردان اقدام خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه من مطمئن هستم نقدینگی امسال بسیار کمتر از سال قبل خواهد بود، افزود: تورم و نقدینگی را کنترل خواهیم کرد. من فکر می کنم انتظارات تورمی به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد و تعادل در بازار ارز و سایر بازارها ایجاد می شود. کار سخت است ولی مدیریت خواهیم کرد.
رییس کل بانک مرکزی در پایان گفت: من نه می دانم و نه به کسی چیزی درباره نرخ ارز می گویم و من همیشه گفته ام نرخ ارز باید نرخ طبیعی بازار باشد. شما هر جا می خواهید سرمایه گذاری کنید ولی در ارز سرمایه گذاری نکنید. می خواهید بخرید باید ریسک آن را نیز بپذیرید. در حال حاضر ارتباطات ما با کشورها در حال بهبود است و یک سری از منابع ما آزاد می شود و این آزاد شدن می تواند تاثیر بگذارد.

صعود دلار معاملات خارجی
 
شاخص دلار در معاملات جهانی صعودی شد. به گزارش رویترز، در شرایطی که اقتصاد آمریکا با بدترین شرایط اقتصادی خود در طول ۹ دهه اخیر مواجه شده، جروم پاول، رییس بانک مرکزی این کشور در سخنانی گفته است نظام بانکی این کشور به حد کافی برای پشت سر گذاشتن این بحران نیرومند است.  در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون نفر در آمریکا برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند و انتظار می رود رشد اقتصادی به پایین‌ترین سطح خود از زمان بحران سال ۱۹۲۹ برسد.
پاول با بیان اینکه قبول دارد آمارهای اقتصادی سه ماهه دوم سال خیلی خیلی بد خواهند بود، نسبت به بهبود شرایط و احتمال بازگشت رشد اقتصادی به محدوده مثبت در سه ماهه سوم سال ابراز امیدواری کرد.  
وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین قرار دارد. در آمریکا دونالد ترامپ، بار دیگر با متهم کردن چین به سهل انگاری در جلوگیری از شیوع کرونا، از احتمال بازگشت تعرفه ها خبر داده است. طرف چینی اما آمریکایی ها را به فرافکنی برای سرپوش نهادن بر سهل انگاری های خود متهم کرده است.
اختلاف بین آمریکا و چین باعث شده است تا معامله گران دست به عصاتر از گذشته نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند چرا که آن ها نگران اند روابط دو طرف به سطح پرتنش سال قبل بازگردد. چین هم چنین پس از آن که استرالیا خواهان تحقیقات بین المللی در خصوص نقش پکن در شیوع کرونا در جهان شد، واردات گوشت خود از استرالیا را قطع و سفیر این کشور در کانبرا نیز از احتمال اعمال تحریم هایی بر ضد استرالیا خبر داد.
از سوی دیگر پس از مدت‌ها کش و قوس فراوان یک گام بزرگ بر سر نهایی شدن بسته محرک اقتصادی در سطح منطقه یورو و اتحادیه اروپا برداشته شد و رهبران فرانسه و آلمان به عنوان دو قطب اصلی اقتصادی منطقه یورو بر سر تخصیص یک بسته محرک ۵۰۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند. انتظار می رود در شرایطی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا منفی شده است، این بسته بتواند تا حدی به بازگشت سریع تر اقتصادهای اروپایی به مدار مثبت رشد کمک کند.  
پیش از این اختلافات درونی گسترده بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث بی عملی بانک مرکزی اروپا شده بود، آن هم زمانی که دیگر همتایان این بانک به سرعت برای احیای رشد اقتصادی دست به کار شده اند. در ژاپن بانک مرکزی این کشور یک تریلیون دلار و در آمریکا فدرال رزرو حدود ۲.۵ تریلیون دلار اعتبار و نقدینگی مختلف برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی در نظر گرفته اند.  
در آسیا نیز عملکرد ناامیدکننده اقتصاد ژاپن ادامه دارد؛  صادرات این کشور تا پایان ماه آوریل با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است که این رقم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. در طرف واردات نیز ژاپنی ها ۷.۹ درصد کمتر از ماه قبل واردات داشته اند. این در حالی است که نرخ بیکاری در ژاپن نیز تا پایان ماه مارس با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۵ درصد رسیده است. عملکرد ضعیف سومین اقتصاد بزرگ جهان آن هم در شرایطی که با توجه به تعویق افتادن مسابقات المپیک، احتمالا شاهد تداوم این روند خواهیم بود باعث شده است تا یمن در روزهای اخیر نتواند به خوبی از فضای پرریسک اقتصاد جهانی بهره برداری کرده و بیش از پیش صعود کند.
شان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه ای ام پی کپیتال گفت: در حال حاضر سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی است؛  احتمال بروز موج دوم همه گیری ویروس کرونا، زمان لازم برای بازگشت فعالیت های اقتصادی به سطوح قبل از بحران و تشدید تنش ها بین آمریکا و چین.  
تاکنون بیش از پنج میلیون و ۱۹۹ هزار و ۱۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۳۴ هزار و ۶۹۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۹۶ هزار و ۳۵۹ نفر، انگلیس با ۳۶ هزار و ۴۲ نفر، ایتالیا با ۳۲ هزار و ۴۸۶ نفر،   فرانسه با ۲۸ هزار و ۲۱۵ نفر و اسپانیا با ۲۷ هزار و ۹۴۰ نفر بوده است.  
اریک برگر،  کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش‌های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام تر نشود، شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارزهای امن شاهد تغییرات گسترده ای خواهد بود و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از ارزهایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود.  
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۳۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۷۷۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۹ دلار اعلام شد.  
ارزهای اروپایی
داده‌های جدید منتشر شده از منطقه یورو نشان می دهد که کشورهای اروپایی با حادترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر خود مواجه شده اند. طبق اعلام مرکز آمار اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانی سال قبل ۳.۸ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درصد کمتر شده است.  از سوی دیگر میزان تجارت خارجی کشورهای عضو منطقه یورو در ماه مارس  نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت ۱۲.۱ درصدی مواجه شده و به ۱۵۳.۳ میلیارد یورو رسیده است.
در انگلیس نیز وضعیت چندان بهتر نیست و بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داده است رشد اقتصادی این کشور به کمترین سطح خود از زمان جنگ جانشینی اسپانیا در قرن هجدهم خواهد رسید.  با این حال باقی ماندن نرخ بیکاری در یکی از کمترین سطوح نیم قرن اخیر، امیدها به بازگشت سریع تر اقتصاد انگلیس به محدوده رشد مثبت را تقویت کرده است.  
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۱۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۲ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۹  به ۱.۰۹۰ دلار رسید.
کیث تمپرتون - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تاویرا سکیوریتیز - گفت: بازارها بین اخبار سیاست‌های محرک پولی، آمار جدید مبتلایان به کرونا و داده‌های بد اقتصادی گیر کرده‌اند و فکر می‌کنم این وضعیت حالا حالاها ادامه خواهد داشت.  
ارزهای آسیایی
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۰۷.۴۵۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۳۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۳۲ یوان چین اعلام شد.
شاخص دلار برای دومین روز متوالی نسبتا بدون تغییر ماند. به گزارش رویترز، در شرایطی که اقتصاد آمریکا با بدترین شرایط اقتصادی خود در طول ۹ دهه اخیر مواجه شده، جروم پاول، رییس بانک مرکزی این کشور در سخنانی گفته است نظام بانکی این کشور به حد کافی برای پشت سر گذاشتن این بحران نیرومند است. در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون نفر در آمریکا برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند و انتظار می رود رشد اقتصادی به پایین‌ترین سطح خود از زمان بحران سال ۱۹۲۹ برسد.
پاول با بیان اینکه قبول دارد آمارهای اقتصادی سه ماهه دوم سال خیلی خیلی بد خواهند بود، نسبت به بهبود شرایط و احتمال بازگشت رشد اقتصادی به محدوده مثبت در سه ماهه سوم سال ابراز امیدواری کرد. 
وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین قرار دارد. در آمریکا دونالد ترامپ، بار دیگر با متهم کردن چین به سهل انگاری در جلوگیری از شیوع کرونا، از احتمال بازگشت تعرفه ها خبر داده است. طرف چینی اما آمریکایی ها را به فرافکنی برای سرپوش نهادن بر سهل انگاری های خود متهم کرده است.
اختلاف بین آمریکا و چین باعث شده است تا معامله گران دست به عصاتر از گذشته نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند چرا که آن ها نگران اند روابط دو طرف به سطح پرتنش سال قبل بازگردد. چین هم چنین پس از آن که استرالیا خواهان تحقیقات بین المللی در خصوص نقش پکن در شیوع کرونا در جهان شد، واردات گوشت خود از استرالیا را قطع و سفیر این کشور در کانبرا نیز از احتمال اعمال تحریم هایی بر ضد استرالیا خبر داد.
از سوی دیگر پس از مدت‌ها کش و قوس فراوان یک گام بزرگ بر سر نهایی شدن بسته محرک اقتصادی در سطح منطقه یورو و اتحادیه اروپا برداشته شد و رهبران فرانسه و آلمان به عنوان دو قطب اصلی اقتصادی منطقه یورو بر سر تخصیص یک بسته محرک ۵۰۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند. انتظار می رود در شرایطی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا منفی شده است، این بسته بتواند تا حدی به بازگشت سریع تر اقتصادهای اروپایی به مدار مثبت رشد کمک کند. 
پیش از این اختلافات درونی گسترده بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث بی عملی بانک مرکزی اروپا شده بود، آن هم زمانی که دیگر همتایان این بانک به سرعت برای احیای رشد اقتصادی دست به کار شده اند. در ژاپن بانک مرکزی این کشور یک تریلیون دلار و در آمریکا فدرال رزرو حدود ۲.۵ تریلیون دلار اعتبار و نقدینگی مختلف برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی در نظر گرفته اند. 
در آسیا نیز عملکرد ناامیدکننده اقتصاد ژاپن ادامه دارد؛ صادرات این کشور تا پایان ماه آوریل با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است که این رقم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. در طرف واردات نیز ژاپنی ها ۷.۹ درصد کمتر از ماه قبل واردات داشته اند. این در حالی است که نرخ بیکاری در ژاپن نیز تا پایان ماه مارس با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۵ درصد رسیده است. عملکرد ضعیف سومین اقتصاد بزرگ جهان آن هم در شرایطی که با توجه به تعویق افتادن مسابقات المپیک، احتمالا شاهد تداوم این روند خواهیم بود باعث شده است تا یمن در روزهای اخیر نتواند به خوبی از فضای پرریسک اقتصاد جهانی بهره برداری کرده و بیش از پیش صعود کند.
شان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه ای ام پی کپیتال گفت: در حال حاضر سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی است؛ احتمال بروز موج دوم همه گیری ویروس کرونا، زمان لازم برای بازگشت فعالیت های اقتصادی به سطوح قبل از بحران و تشدید تنش ها بین آمریکا و چین. 
تاکنون بیش از پنج میلیون و ۹۰ هزار و ۱۵۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۲۹ هزار و ۷۳۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۹۴ هزار و ۹۴۱ نفر، انگلیس با ۳۵ هزار و ۳۴۱ نفر، ایتالیا با ۳۲ هزار و ۳۳۰ نفر،  فرانسه با ۲۸ هزار و ۱۳۲ نفر و اسپانیا با ۲۷ هزار و ۸۸۸ نفر بوده است.  
اریک برگر،  کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش‌های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام تر نشود، شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارزهای امن شاهد تغییرات گسترده ای خواهد بود و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از ارزهایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود.  
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز نسبتا بدون تغییر نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۳۸۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۵ دلار اعلام شد.  
داده‌های جدید منتشر شده از منطقه یورو نشان می دهد که کشورهای اروپایی با حادترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر خود مواجه شده اند. طبق اعلام مرکز آمار اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانی سال قبل ۳.۸ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درصد کمتر شده است.  از سوی دیگر میزان تجارت خارجی کشورهای عضو منطقه یورو در ماه مارس  نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت ۱۲.۱ درصدی مواجه شده و به ۱۵۳.۳ میلیارد یورو رسیده است.
در انگلیس نیز وضعیت چندان بهتر نیست و بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داده است رشد اقتصادی این کشور به کمترین سطح خود از زمان جنگ جانشینی اسپانیا در قرن هجدهم خواهد رسید.  با این حال باقی ماندن نرخ بیکاری در یکی از کمترین سطوح نیم قرن اخیر، امیدها به بازگشت سریع تر اقتصاد انگلیس به محدوده رشد مثبت را تقویت کرده است. 
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۱۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۳ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۹  به ۱.۰۹۶ دلار رسید.
کیث تمپرتون - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تاویرا سکیوریتیز - گفت: بازارها بین اخبار سیاست‌های محرک پولی، آمار جدید مبتلایان به کرونا و داده‌های بد اقتصادی گیر کرده‌اند و فکر می‌کنم این وضعیت حالا حالاها ادامه خواهد داشت.  
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۰۷.۷۴۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۲۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۰۵ یوان چین اعلام شد.