:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
عضو شورای عالی بورس در واکنش به تحولات بازار فولاد:

با قیمت‌گذاری دستوری، اقتصاد ایران اصلاح نمی‌شود

عضو شورای عالی بورس در خصوص رویدادهای بازار فولاد کشور که برخی افراد با فشار به وزارت صمت در تلاش برای برقراری مجدد قیمت گذاری دستوری و اجبار فولادسازان به ارزان فروشی هستند، گفت: تا زمانی که مسئولان تصمیم‌گیر برای تنظیم بازار فکر کنند که با دستور می‌توانند قیمت یک کالا را تعیین کنند، اقتصاد ما اصلاح نخواهد شد.
کد خبر: ۱۴۹۷۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
اقتصادگردان- سعید اسلامی بیدگلی در خصوص اعمال برخی فشارها به تولیدکنندگان محصولات فولادی برای فروش ارزان قیمت و پایین تر از نرخ واقعی محصولاتشان به صنایع پایین دستی و رانت هایی که تحت تاثیر اعمال سیاست های دستوری تعیین قیمت ها توزیع می شود، اظهار کرد: اگر قرار است معاملات یک کالا را به سازوکار بازار بسپاریم نباید در آن دخالتی صورت گیرد و باید اجازه داد نظام عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کرده و تعادل لازم را در بازار ایجاد کند.

وی درپاسخ به اینکه مشکل در بازار کالاهای ایران چیست؟ گفت: مشکل این است که یک سمت و حتی در برخی کالاها هر دو سمت نظام عرضه و تقاضا متاثر از سیاست گذاری های دستوری است؛ یعنی دولت علاوه بر اعمال نظر در سیاست گذاری ها، به عنوان متقاضی و یا عرضه کننده اصلی در مسئله تقاضا و یا عرضه نیز نقش کلیدی دارد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری معتقد است که باید همه سازوکارهای بازار در نظام اقتصادی کشور توسعه پیدا کند به شکلی که امروز بخش بزرگی از مشکلاتی که اقتصاد ایران به آن دچار است، ناشی از عدم شفافیت ها و عدم وجود سازوکارهای بازار در بسیاری از بخش های سیاست گذاری و توزیع رانت ها از طریق سیاست های دستوری است و تنها راه نجات آن هم سپردن آن به سازوکار بازار است.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: در بسیاری از بخش‌ها باید ببینیم سازوکاری که می تواند نظام بازار را تقویت کند، چیست و نباید به سمت سیاست‌های دستوری و قیمت گذاری ها تمایل داشته باشیم. به طوری که در بازه های زمانی مختلف و تحت تاثیر شرایط خاص شاهد هستیم که عده ای از تولیدکنندگان در یک بخش چون می بینند روند قیمت یک کالا به نفع‌شان نیست، با نامه‌نگاری‌های متعدد به وزارتخانه‌های مربوطه برای قیمت‌گذاری آن کالا فشار می‌آورند، حال آنکه کل ماجرای مشکلات ما در اقتصاد همین سیاست‌های دستوری است و تا زمانی که مسئولان تصمیم گیر برای تنظیم بازار فکر کنند که با دستور می توانند قیمت یک کالا را تعیین کنند، اقتصاد ما اصلاح نخواهد شد.