:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور خبر داد:

اتصال هفت میلیون روستایی به منابع آب پایدار

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور گفت: در سال 92 جمعیت روستایی کمتر از یک میلیون نفر به آب پایدار دسترسی داشتند اما امروز بیش از هفت میلیون نفر جمعیت روستایی در کشور به آب پایدار متصل شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
اقتصادگردان- شاهین پاکروح در آیین معارفه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در استان در عرصه خدمات آب و فاضلاب شهری و روستایی اظهار کرد: شرکت آبفای شهری استان مرکزی جزو شرکت‌های برتر کشور بوده و آبفای روستایی نیز همواره رتبه‌ مناسب و رده‌های یک تا پنج کشوری را به خود اختصاص داده است که این ظرفیت‌ها نشان دهنده ساختار نیروی انسانی، برنامه‌ریزی و اجرا در قالب شرکت‌هایی است که خدمات را در قالب لیتر بر ثانیه ارائه می‌دهند و علاوه‌بر موضوعات کمی، کیفیت نیز به عنوان خط قرمز این خدمات مطرح است.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی آب و فاضلاب، تامین آب پایدار است و با یک برنامه‌ریزی جامع و با اولویت‌بندی در مدیریت تنش آب و تامین آب پایدار تلاش لازم در راستای انجام مناسب این رسالت انجام شده است، افزود: بیش از 15 سال خشکسالی سبب ایجاد چالش جدی در منابع آب زیرزمینی شد

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور تصریح کرد: در مقایسه شاخصه‌های مختلف کشور درمی یابیم که مجموعه اقدامات انجام شده در این حوزه رضایت‌مندی مناسبی را ایجاد کرده است. برنامه‌ریزی‌های جامعی در کشور در شهرها و روستاها در راستای تامین منابع آب انجام شده که مبتنی بر منابع آب موجود، پایداری به لحاظ کمی و کیفی، جمعیت های مستقر در مراکز جمعیتی شهری و روستایی و... بوده است.

پاکروح بیان کرد: علیرغم اینکه هنوز در میانه راه و متکی بر اعتبارات دولتی هستیم اما خوشبختانه وجوه اجرایی خدمات در حوزه شرکت ‌های آب و فاضلاب به خوبی شناسایی شده و با توجه به ظرفیت خوب این شرکت‌ها، از منابع غیردولتی نیز استفاده شده است.

وی ادامه داد: بیش از هشت هزار میلیارد تومان منابع توسط سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی و از طریق وام‌های مختلف در راستای ایجاد پایداری مناسب در این زمینه تامین شده است.

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور در خصوص اقدامات انجام شده در عرصه آبرسانی روستایی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقداماتی فوری در این حوزه توسط جهاد سازندگی وقت در عرصه‌های مختلف تامین آب، برق، مخابرات و ... انجام شد اما طبیعتا خشکسالی بسیاری از منابع آبی روستاها را دچار تنش کرد.

پاکروح ادامه داد: در سال 92 برای جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر در کشور از منابع عمرانی، طرح‌های تامین آب پایدار انجام شده بود اما امروز با توجه به توجه دولت و مجلس به این موضوع و تامین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه‌ها، بیش از هفت میلیون نفر جمعیت روستایی در کشور به آب پایدار متصل شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت این رقم به مرز 10 میلیون نفر برسد.

وی خاطرنشان کرد: امروز در انتهای دهه سوم طبیعتا می‌طلبد ساختارهای متناسب با دغدغه‌های موجود به روز شوند و تشکلی در ساختار اداری و نظام اجرایی تعریف شود که بتواند دغدغه‌های موجود را برطرف کند.

به گزارش ایسنا، معاون اقتصادی استاندار مرکزی نیز در این جلسه گفت: یکپارچه‌سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی در استان مرکزی اقدام خوبی بود که سبب انسجام خدمات قابل ارائه در مجموعه آب و فاضلاب انجام شد.

سعید فرخی بیان کرد: در سال جاری مردم شاهد  کمترین تنش در حوزه‌ ارائه خدمات آب و برق بوده‌اند. با وجود سختی برخی معابر در کوچه‌های شهر اراک، اما در حال حاضر 100 درصد منازل شهری اراک به شبکه جمع آوری فاضلاب متصل شده‌اند.

فرخی در پایان بر حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی نیز گفت: در استان مرکزی از مجموع یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت شهری و روستایی، 100 درصد جمعیت شهری و 85 درصد جمعیت روستایی از پوشش شبکه توزیع آب بهره‌مند هستند این در حالی است که میانگین ضریب بهره‌مندی جمعیت روستایی کشور از این شبکه 75 درصد است.