:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

تحویل بیش از ۴۰ هزار خودرو در بهمن ماه، قیمت‌ها کاهشی می‌شود

در حالی برخی کارشناسان افزایش قیمت‌های بازار خودرو را ناشی از کاهش عرضه اعلام می‌کنند که مدیر تحویل و لجستیک ایران‌خودرو، با تاکید بر تحویل بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو از محصولات این شرکت از ابتدای بهمن تاکنون، گفت: میزان عرضه به بازار نشان می‌دهد که عرضه به میزان کافی و متناسب با تقاضا صورت می‌گیرد و حتی از امروز قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافته و این روند کاهشی نرخ ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
اقتصادگردان- چندی است که قیمت خودرو در بازار روند افزایشی قابل توجهی به خود گرفته است. در حالی که برخی کارشناسان بازار شب عید را از جمله دلایل مختلف افزایش قیمت‌ها و تقاضا در بازار این کالا می‌دانند، برخی نیز معتقدند که عرضه به بازار متناسب با میزان تقاضا نبوده و این عاملی است که بازار را ملتهب کرده و به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

درباره میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو و افزایش‌ قیمت‌ها به دنبال افزایش تقاضا، ناصر غریب‌نواز - مدیر تحویل و لجستیک ایران‌خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قاعدتا هرچه به شب عید نزدیک‌تر می‌شویم، هیجان در بازار بیشتر و سبب افزایش تقاضا نیز می‌شود اما از ابتدای بهمن امسال تاکنون بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است. به عبارتی به صورت میانگین و بدون احتساب روزهای تعطیل بالغ بر ۲۶۰۰ دستگاه روزانه از محصولات ایران‌خودرو به بازار عرضه و به مشتریان تحویل داده شده است.

وی افزود: این بدین معناکه روند تحویل خودرو به بازار به درستی صورت گرفته و به قدر کافی خودرو تحویل مشتریان می‌شود. اما به هرحال هیمشه سوداگرانی هستند که می‌خواهند با ملتهب کردن بازار، سود خود را افزایش دهند اما باید دید به چه میزان خرید و فروش انجام می‌شود و اینکه کاهش عرضه به بازار سبب افزایش قیمت‌های اخیر شده است، خیر. چراکه با توجه به اینکه بنده شخصا به صورت مستقیم شاهد تحویل‌ها هستم، اطلاع دقیق و مستند دارم که این ۴۰ هزار دستگاه خودرو تحویل نمایندگی‌ها و مشتریان شده است. ۱۰۰ درصد مدعی این موضوع هستیم که عرضه کمتر که نشده، بلکه بیشتر هم شده و بازهم عرضه افزایش خواهد یافت.

غریب‌نواز با تاکید براینکه افزایش تقاضا برای مصرف چندان افزایش زیادی نداشته است، گفت: همانطور که اشاره شد با نزدیک شدن به شب عید تمایل به خرید خودرو نو هم بیشتر می‌شود که کاملا طبیعی است. اما عرضه نشان می‌دهد که تقاضای مصرف چندان تغییری نداشته است. شاید برخی برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو کرده‌اند که آن‌ هم به دلیل همین شایعه‌سازی‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه شاید قیمت خودرو بیشتر شود، صورت گرفته و لزوما برای مصرف خرید انجام نشده است.

این مقام مسئول در رابطه با راهکار اتخاذ شده شرکت‌ها برای مقابله با این افزایش تقاضاهای این‌چنینی که سبب التهاب بازار می‌شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه از عرضه خود کاملا مطمئن هستیم، طرح تحویل حضوری را بیش از یک ماه است که راه‌اندازی کرده‌ایم و در راستای سرعت بخشیدن به فرآیند تحویل خودرو به مشتریان، علاوه بر روش‌های معمول تحویل خودرو، مدیریت تحویل و لجستیک شرکت ایران‌خودرو همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۹ شب حتی در روزهای پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل به صورت حضوری از درب کارخانه در حال تحویل خودرو به مشتریانی هستیم که خودرو آن‌ها فاکتور شده و این تحویل تا شب عید نیز ادامه دارد.

به تدریج قیمت‌ها کاهش می‌یابد

وی افزود: این می‌تواند برای بازار پیامی باشد که خودرو به اندازه کافی داریم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حتی تا ساعت ۹ شب هم خودرو به مشتری تحویل دهیم و اینکه نه‌تنها در سایت تهران بلکه در سایت‌های تولیدی هم تحویل حضوری را راه‌اندازه کرده‌ایم که مشتریان می‌توانند از سایت تولیدی شهرهای نزدیک به خود خودروهایشان را تحویل گیرند. البته که جمع‌آوری خودروهای ناقص کف نیز باعث افزایش عرضه شده است و توانسته‌ایم آمار تحویل روزانه ۲۶۰۰ دستگاه را داشته باشیم که قابل ارائه به هر مرجعی است. قطعا این عرضه پاسخگوی تقاضاها خواهد بود و به تدریج از قیمت‌ها کاسته خواهد شد.

مدیر تحویل و لجستیک ایران‌خودرو در پاسخ به اینکه باتوجه به تناسب عرضه و تقاضا، علت اصلی افزایش قیمت‌ها در مدت اخیر چه بوده است؟ تصریح کرد: عوامل مختلفی می‌تواند تاثیرگذار باشد. فضای اخبار شایعه‌ای که در جامعه و فضای مجازی انتشار پیدا می‌کند، سبب التهابات بازار شده اما با رصد آمارهای خرید و فروش ثبت شده در روز می‌توان جمع‌بندی کرد که واقعا آیا افزایش قیمت واقعی است یا خیر؟ 

وی گفت: پیش‌بینی این است که با گذشت کمی زمان و با ادامه روند عرضه‌ها بدین شکل، التهابات خودبه خود فروکش کند. البته لازم به ذکر است از امروز (دوشنبه) طبق مشاهدات ما از بازار مشخص شده که قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافته است.