:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
وزیر راه و شهرسازی:

امضافروشی در نظام مهندسی باید تمام شود

امروز جلسه تودیع و معارفه روسای سابق و فعلی سازمان نظام مهندسی در حالی برگزار شد که رئیس سابق این سازمان به نبود شفافیت مالی طی سه سال گذشته اذعان کرد و وزیر راه و شهرسازی گفت که امضا فروشی باید برای همیشه از سازمان نظام مهندسی رخت ببندد.
کد خبر: ۱۴۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
اقتصادگردان- امروز مراسم معرفی احمد خرم به عنوان رئیس جدید و تکریم فرج الله رجبی به عنوان رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که با کنایه رجبی همراه بود و گفت: در دقیقه ۹۰ به این مراسم دعوت شده است و البته خرم بابت این موضوع از او معذرت خواهی کرد.

رجبی این را هم گفت که در سه سال گذشته دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و جا دارد از مهندس اسلامی که شرایط ایجاد آرامش در سازمان نظام مهندسی را فراهم کرد، تشکر کند. در سه سال اخیر عمده انرژی ما صرف مسائلی شد که نباید می‌شد.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی، این سازمان را نیازمند انضباط تشکیلاتی دانست و اذعان کرد: در سه سال گذشته از عدم شفافیت مالی صدمات زیادی دیدیم.  

احمد خرم، رییس جدید سازمان نیز که سوابقی همچون وزیر راه و ترابری در دولت اصلاحات و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران را در کارنامه دارد، سازمان نظام مهندسی را بزرگترین NGO جهان با ۵۰۰ هزار عضو معرفی کرد و گفت: با این لشکری که داریم حق خطا و فرصت سوزی باقی نمی‌ماند.

اسلامی: امضا فروشی باید برای همیشه تمام شود
همچنین محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - با اشاره به هفت نکته از جمله انسجام و هماهنگی، شفافیت، برخورد با فساد و ایجاد عدالت بین اعضای سازمان نظام مهندسی هشدار داد: اگر بخشنامه‌ای از طرف وزارت راه و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی ابلاغ می‌شود همه باید اجرا کنند و اینطور نباشد که در یک استان اجرا شود و استان دیگر آن را اجرا نکند. ما این موضوع را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم و با آن برخورد می‌کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم رشد تکنولوژی در صنعت ساختمان را مهم دانست و گفت: باید نگاه خود را در ساخت و سازها به سمت صنعتی شدن ببریم. متاسفانه هم اکنون ضابطه‌ای وجود ندارد و باید نیروها به‌صورت ترکیبی و یکپارچه عمل کنند.

اسلامی تاکید کرد: آمار را ببینید که چند درصد از ساخت و سازها بدون توجه به ضوابط و معیارها انجام می‌شود. نباید اجازه دهیم که بیش از این هرج و مرج در ساخت و سازها به وجود بیاید. مهندس ما باید متعهد باشد کاری که انجام می‌دهد طبق اصول و مقررات است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: امضا فروشی باید برای همیشه از سازمان نظام مهندسی رخت ببندد و هجرت کند.

خرم: حق فرصت سوزی و خطا نداریم
در این مراسم همچنین احمد خرم - رئیس جدید سازمان نظام مهندسی - ضمن تشکر از وزیر که برای اولین بار طی هشت دوره قبلی در مراسم معرفی رئیس سازمان نظام مهندسی شرکت کرده است، گفت: این نشان دهنده نقش مهم تشکل‌های مردم نهاد است.

خرم افزود: سازمان نظام مهندسی را یکی از بزرگترین تشکل‌ها در کشور معرفی کردند اما من می‌گویم این سازمان بزرگترین NGO در جهان است و هیچ NGO در جهان اینقدر عضو ندارد. هیچ NGO هم با این کیفیت وجود ندارد. لذا با این لشکری که داریم حق نداریم خطا کنیم و حق فرصت سوزی هم نداریم.

خرم، سازمان نظام مهندسی را دارای قدرت اجرایی بسیار خوبی دانست و گفت: ما انگیزه مالی و سیاسی هم نداریم و انگیزه‌هایمان، اداری، اجرایی و تخصصی است. شرایط خدمت به مردم کاملا فراهم است و باید با طرح و برنامه با مدیریت نتیجه گرا حرکت کنیم.

محمود محمود زاده - معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی - نیز عملکرد ۲۵ سال گذشته سازمان نظام مهندسی را دارای تحولات بنیادین در صنعت ساختمان دانست و گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۵۷ درصد ساختمان‌ها ناپایدار بود اما امروز این عدد به کمتر از پنج درصد رسیده است.

وی خبر داد: تا قبل از پایان سال جلساتی را در جهت اصلاح فرآیندها در سازمان نظام مهندسی خواهیم داشت. همچنین به زودی پروانه‌های تخصصی اشتغال ارائه می‌کنیم که هم دامنه اشتغال بیشتر شود و هم تخصص افزایش پیدا کند.