:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

اعزام هیئت تجاری ایران به روسیه

چهار ماه پس از پیوستن ایران به اتحادیه تجاری اوراسیا، هیئت تجاری ایران به سرپرستی رییس اتاق بازرگانی ایران به روسیه سفر خواهد کرد.
کد خبر: ۱۴۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
اقتصادگردان- پس از چند سال مذاکره و گمانه‌زنی، سرانجام عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در پنجم آبان امسال نهایی شد. این عضویت برای مدت سه سال و به شکل آزمایشی نهایی شده و در صورت طی شدن مقدمات لازم و اجرایی شدن برنامه‌ها، این عضویت قطعی و دائمی خواهد شد.

هرچند در این اتحادیه چند کشور مهم منطقه‌ای عضویت دارند اما اصلی‌ترین کشوری که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌تواند به یک شریک مهم اقتصادی برای ایران بدل شود، روسیه خواهد بود. دو کشور از سال‌ها پیش در حوزه سیاسی اشتراک نظر داشته‌اند.

پس از پیوستن ایران به اوراسیا، چند هفته قبل یک هیئت تجاری و اقتصادی از روسیه به ایران آمد تا شرایط همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه را بررسی کند و بر اساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، یک هیئت تجاری از ایران نیز ماه آینده به مسکو سفر خواهند کرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی این اتاق، هیات تجاری اتاق ایران با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه به سرپرستی رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور ۱۳ تا ۱۵ اسفند برابر با ۳ تا ۵ مارس ۲۰۲۰ به روسیه اعزام می‌شود.

هادی تیزهوش تابان – رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه – درباره افق پیش‌روی همکاری‌های اقتصادی دو کشور، اظهار کرد: از سال‌ها قبل، با روسیه رابطه اقتصادی فعالی داشته‌ایم و بخشی از محصولات ایران به طور سنتی در بازار روسیه مشتری دارند، با این وجود با توجه به ظرفیت‌های مشترک قابل توجه، هنوز امکان افزایش تجارت میان دو کشور بسیار بالاست و امیدواریم در چارچوب توافق اوراسیا، مقدمات این تغییر شرایط فراهم شود.

به گفته وی، چه در جریان سفر اخیر هیئت روسیه به ایران و چه در جریان دیگر مذاکرات مشترک، تجار دو کشور نظر مثبتی به افزایش همکاری‌ها دارند و اگر بتوان مشکلاتی که درحوزه‌هایی همچون تبادلات بانکی وجود دارد را برطرف کرد، می‌توان امید داشت که اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد.