:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

استانی که چهار برابر وارداتش صادرات دارد

مدیرکل گمرک استان سمنان از افزایش درآمدهای صادراتی در این استان علی‌رغم فشار حداکثری و تشدید تحریم‌ها در سال‌جاری خبر داد و گفت: امسال هم اقلام صادراتی و هم بازارهای هدف صادراتی در استان افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۴۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
اقتصادگردان- علی سعدالدین همزمان با 6 بهمن روز جهانی گمرک در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه بیش از 220 هزار تن کالا از گمرک این استان به ارزش بیش از 196 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.
وی از افزایش 42 درصدی ارزش دلاری صادرات گمرکی سمنان در 10ماهه امسال خبر داد و افزود: کالاهای صادراتی استان در همین بازه زمانی از نظر وزنی 16 درصد کاهش داشته و این مهم گویای افزایش ارزش‌افزوده کالاهای تولیدی در این استان است.

مدیرکل گمرک استان افزایش ارزش صادرات استان را نشانه‌ای از کاهش خام‌فروشی موادمعدنی ارزیابی کرد و ادامه داد: شمش سرب، سودسوزآور، کابل مسی، هیدرات کربن‌ها، پروفیل آهن، سولفات سدیم، کاشی و... از جمله صادرات این استان در سال جاری بوده است.
وی از افزایش اقلام صادراتی این استان به 121 قلم کالا خبر داد و گفت: این اقلام صادراتی از طریق 109 شرکت صادراتی استان به 47 کشور دنیا و از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده، مالزی، اندونزی، هند، ایتالیا، انگلیس، اتریش، آلمان، ویتنام و... صادر شدند.

افزایش 68درصدی میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در استان

این مدیر مسوول از افزایش 68درصدی میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در استان خبر داد و اظهار کرد: ارزش میانگین هر تن کالای صادراتی این استان در سال جاری به 882 دلار افزایش یافته و این در حالی است که این رقم در سال گذشته 520 دلار بوده است. این مهم نشانه دیگری از ارتقا ارزش کالاهای صادراتی در این استان است که جای بسی خوشحالی دارد.

سعدالدین با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی در کشور از صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از مهمترین جایگزین‌ها برای جبران کاهش درآمدهای نفتی نام برد و خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه، مالیات و افزایش صادرات گمرکی دو راه و گزینه مهم برای جبران بخشی از کاهش درآمدها در حوزه های مرتبط با نفت و گاز در سطح کشور است.


وی بروزرسانی سیستم‌ها در حوزه گمرکی را در راستای فعال‌سازی بیشتر این بخش ارزیابی و اضافه کرد:  کاهش زمان صادرات و واردات یکی دیگر از اقدامات مهم گمرک کشور و استان در راستای تسهیل در روند صادرات و واردات است که نسبت بسیار نویدبخشی است.

مدیرکل گمرک استان از مثبت شدن تراز تجاری سمنان خبر داد و گفت: میزان صادرات استان مدت‌ها است که از واردات پیشی گرفته است و در حال حاضر صادرات این استان چهار برابر واردات استان است.
وی میزان واردات گمرکی این استان را 17 هزار تن کالا به ارزش 48 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی به گمرک استان شامل مواد اولیه کارخانه ها و ماشین آلات تولیدی است که از قبل آن ارزش افزوده زیادی ایجاد و مجددا به خارج صادر می‌شود.

افتتاح ساختمان گمرک سمنان در دهه فجر امسال
وی ادامه داد: پنبه، اجزا و قطعات ماشین آلات برقی، اجزا و قطعات ماشین آلات ترانسفورماتور، قطعات خودرویی، ماشین آلات شیرینی‌پزی و بیسکویت سازی، ماشین آلات تولیدی ماکارونی، قطعات اتوبوس سازی و... از مهمترین واردات گمرکی این استان در 10 ماهه اخیر بوده که این کالاها عمدتا از 20 کشور آلمان، ترکیه، چین، اتریش، اسپانیا و... وارد گمرکات سمنان شده است.

وی ارزش هر تن کالای وارداتی به استان را بیش از دو هزار و 800 دلار اعلام کرد و گفت: گمرک استان در 10 ماه گذشته در مجموع 27 میلیارد تومان درآمد داشته که نشان از رشد پنج درصدی درآمد گمرک استان دارد.
مدیرکل گمرک استان از افتتاح و بهره‌برداری از ساختمان گمرک استان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: این پروژه عمرانی که عملیات اجرایی آن از سال 91 آغاز شده در بنایی دو هزار و 400 مترمربعی و در دو طبقه احداث شده است.
وی با اشاره به اعتبارات هزینه شده در این پروژه افزود: در مجموع هشت میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه شده که یک میلیارد و 700 میلیون تومان آن از محل اعتبارات استانی و 6 میلیارد و 300 میلیون تومان آن از محل درآمدهای اختصاصی گمرک تامین شده است.

رشد خیرکننده صادرات در دفاتر گمرکی گرمسار و شاهرود

مدیرکل گمرک استانسمنان از رشد خیرکننده صادرات در دو دفتر گمرکی شاهرود و گرمسار خبر داد و افزود: گمرک استان علاوه بر مرکز استان در دو شهرستان شاهرود و گرمسار دارای دفتر گمرکی است که هر دو دفتر امسال با رشد قابل توجه صادرات روبرو بودند.

سعدالدین از رشد 222درصدی صادرات در دفتر گمرکی گرمسار خبر داد و افزود: 24 میلیون دلار از صادرات 196 میلیون دلاری گمرک استان در دفتر گرمسار انجام شده که نشان از رشد 222درصدی دارد.
وی از رشد 161 درصدی صادرات در دفتر گمرکی شاهرود خبر داد و خاطرنشان کرد: دفتر گمرکی شاهرود نیز در 10 ماهه امسال با 11 میلیون دلار صادرات با رشد 161 درصدی در صادرات روبرو بوده است.