:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
نوسان اندک سکه و طلا

كاهش اختلاف قيمت سنا و نيما در بازار ارز

در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1562 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 580 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد. بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 162 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 499 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 915 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 865 هزار تومان نيم سكه 2 ميليون 470 هزار تومان ربع سكه يك ميليون و 470 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
اقتصادگردان- روز جمعه 4 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1562 دلار  معامله شد و نرخ دلار نيز در بازار آزاد و معاملات نقدي به به 13580 تومان رسيد و در نتيجه قيمت طلا و سكه به طور نسبي افزايش يافت.  همچنين روز پنجشنبه بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و 900 تومان و فروش دلار به نرخ 13 هزار تومان درج شد كه نشان دهنده تداوم ثبات نرخ دلار در صرافي هاست. همچنين نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 400 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 500 تومان  اعلام شد كه همچنان از ثبات نرخ ارز در صرافي ها خبر مي دهد.



در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  12 هزار و 900 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار تومان اعلام شد. همچنين نرخ لحظه اي خريد هر یورو 14 هزار و 400 تومان و فروش آن 14 هزار و 500 تومان اعلام شده است. از سوي ديگر، سامانه سنا نيز نرخ ميانگين معامله شده ارز براي روز چهارشنبه 2 بهمن 98  را براي دلار 12 هزار و 990 تومان، يورو 14 هزار و 504 تومان، پوند انگليس 16 هزار و 840 تومان، درهم امارات 3 هزار و 598 تومان، لير تركيه 2 هزار و 319 تومان و يوآن چين يك هزار و 977 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و سكه نيز، با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1562 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 580 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با افزايش قيمت مواجه شد. بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 162 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 499 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 915 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 865 هزار تومان نيم سكه 2 ميليون 470 هزار تومان ربع سكه يك ميليون و 470 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را براي روز پنجشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز افزایش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «پنجشنبه سوم بهمن ماه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد.  پوند ۵۵ هزار و ۱۲۱ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۵۴۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

شکاف نرخ دلار بازار «نیما» و ارز «سنا» کاهش یافت
همچنين بررسی نرخ دلار در سامانه نیما (بازار ثانویه) با نرخ این ارز در سامانه سنا حاکی از کاهش شکاف قیمت این ارز در فاصله یک ماهه ۲۱ آذرماه تا ۲۲ دی ماه است.
به گزارش ایبِنا، بررسی نرخ دلار در سامانه نیما و سنا طی یک ماهه منتهی به ۲۲ دی ماه  نشان مي دهد در حالی که میانگین نرخ خرید دلار در بازار نیما (ثانویه) در روز ۲۱ آذرماه ۱۳۹۸ برابر با ۱۱هزار و ۱۵۵ تومان بوده است، این نرخ یک ماه بعد و در روز ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸ به ۱۱هزار و ۶۸۹ تومان افزایش یافته است.
این در حالی است که در مدت زمان مشابه، نرخ خرید هر دلار آمریکا در بازار سنا (اسکناس) برابر با ۱۳هزار و ۱۲ تومان بوده که به ۱۲هزار و ۹۶۸ تومان کاهش یافته است.
براین اساس میانگین قیمت هر دلار آمریکا در بازار نیما (ثانویه) که در ۲۱ آذرماه با نرخ سنا یک هزار و ۸۵۷ تومان اختلاف داشته، در ۲۲ دی ماه به یک هزار و ۲۷۹ تومان کاهش یافته است.
همچنین ارزش معاملات ارزی در یک ماهه منتهی به ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸ نیز حکایت از فروش ۱.۳ میلیارد یورو ارز در سامانه نیما دارد. از این رقم معادل ۱.۲ میلیارد یورو ارز برای واردات از طریق سامانه نیما خریداری شده است.
با این حال بررسی آمار ارزش معاملات ارزی در بازار نیما حکایت از آن دارد که از اول فروردین ۱۳۹۸ تا پایان روز ۲۲ دی ماه، معادل ۱۳.۳ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به فروش رفته است. همچنین در این مدت نیز معادل ۱۱ میلیارد یورو در این سامانه برای واردات خریداری شده است. بنابراین مازاد ارز موجود در سامانه نیما، حدود ۲.۳ میلیارد یورو برآورد می‌شود.


نوسان اندک سکه و طلا
از سوي ديگر، طبق اعلام نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، وضعیت هفته اخیر بازار سکه و طلا بگونه‌ای بوده است که به دلیل نوسان نرخ ارز و باتوجه به نوسانات محدود قیمت‌های جهانی، بازار داخل نیز با کمی تغییرات افزایشی پیش رفت.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: در این هفته همچون دو هفته گذشته تغییرات قیمت جهانی طلا، مختصر بوده است. ضمن این‌که باتوجه به کاهش تنش‌های خاورمیانه، قیمت انس جهانی نیز نوسان چندانی نداشت.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این‌که در بازار داخل، باتوجه به نوسانی که روی قیمت ارز وجود داشت، قیمت سکه و طلا نیز با افزایش مواجه شد، گفت: در حالی که قیمت جهانی طلا نوسان چندانی نداشته است، ایام فاطمیه، شرایط جوی و سردی هوا و بارش‌ها نیز سبب شده تا بازارها کمی خلوت‌تر و دادوستدها کمتر باشد، بنابراین همین موضوع نشان می‌دهد که عامل تقاضا باعث افزایش قیمت‌ها نبوده است و تنها قیمت ارز تاثیرگذار بر قیمت‌های سکه و طلا شده است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز عامل اصلی فزایش قیمت طلا و سکه بوده و سبب شده قیمت سکه در حدود  ۱۳۰ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته که چهار میلیون و ۷۸۰ هزار تومان بوده است، افزایش یافته و به چهار میلیون و ۹۱۰ هزار تومان برسد.
کشتی‌آرای افزود: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در طول هفته اخیر از ۴۸۵ هزار تومان تا ۴۹۸ هزار تومان تغییرات داشته است. این در حالی است که در این هفته تغییرات انس جهانی نیز از ۱۹۵۰ دلار تا ۱۹۶۰ دلار نوسان داشته است.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته آینده پیش‌بینی کرد: با  توجه به اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده و برنامه‌ریزی کرده است، قیمت ارز در همین محدوده خواهد ماند و به تبع بازار سکه و طلا نیز متعادل پیش خواهد رفت.
صدور بیش از هزار مجوز استخراج رمز ارز
در خبري ديگر، عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای با اشاره به ظرفیت ۸.۵ میلیارد دلاری صنعت ماینینگ در ایران گفت: وزارت صمت بالغ بر بیش از هزار مجوز استخراج رمز ارز در کشور را صادر کرده است.
امیر حسین سعیدی نائینی در گفتگو با ایبِنا درباره صنعت ماینینگ در کشور گفت: استخراج رمز ارز صنعت نوینی  است که با توجه به گسترش سریع جهانی در ایران نیز در طول دو سال اخیر به صورت گسترده مورد توجه فعالان فناوری اطلاعات قرار گرفت و تعداد زیادی ماینر برای درآمد زایی در این بخش اقدام به تهیه تجهیزات و پیاده سازی واحدهای استخراح کردند که در نهایت با اعمال قوانین از سوی دولت می‌توان گفت فعالیت بسیاری از این واحدها متوقف شده است؛ در واقع قوانین اعلام شده از سوی نهادهای حاکمیتی برای  استخراج ارزهای رمزنگاری شده در مقایسه با سایر صنایع در کشور بسیار سخت گیرانه بوده و این مسئله باعث شده تا ماینرهای زیادی فعالیت را متوقف کنند یا برای مایننیگ با درآمد مطلوب از ایران خارج و به کشورهای منطقه مهاجرت و در این نقاط سرمایه گذاری کنند چرا که دریافت مجوز و فعالیت در ایران سودآوری به مراتب پایینی دارد و نیاز است تا قوانین و نرخ برق در حوزه استخراج رمز ارز اصلاح و شفاف شود.
عضو کمیسیون بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: شرایط امروز کشور بسیار خاص است و نیاز به درآمدهای ارزی داریم؛ در این شرایط صنعت ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال ضمن ورود ارز به کشور می‌تواند تجارت را تسهیل کند و بازرگانان با استفاده از رمز ارزهای تولید شده نسبت به واردات کالا اقدام کنند و مشکلات تحریم بانکی برای پرداخت را دور بزنند.
رییس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تاکید کرد: اصلاح وضعیت نرخ برق و شرایط همکاری و تعامل نیروگاه‌های گازی با ماینرها در کنار پذیرش رمز ارز در بخش تجارت و معاملات صرافی‌ها حتی به صورت محدود و نظارت حاکمیت می‌تواند باعث توسعه این صنعت و درآمدهای آن شود که زمینه ساز رشد اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات خواهد بود.
عضو کمیسیون بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به قوانین فعالیت ماینرها در کشور گفت: برای بهره‌برداری از مزارع استخراج رمز ارز، فعالان ماینینگ باید نسبت به دریافت مجوز از سوی وزارت صمت اقدام کنند که تا به امروز بیش از هزار مجوز در سرارسر کشور صادر شده و چند نمونه فارم ماینینگ بزرگ و صنعتی راه‌اندازی شده است؛ شرایط فعالیت در این صنعت نباید به نحوی باشد که فقط سرمایه داران بزرگ وارد بازار استخراج ارزهای رمزنگار شوند و نیاز است تا تمامی ماینرها بتوانند با تسهیل مجوزها نسبت به فعالیت اقدام کنند.
سعیدی نائینی با بیان این که صنعت ماینینگ قابلیت کمک به اقتصاد را دارد، گفت: انرژی موضوعی مهم است و با استخراح رمز ارز می‌توان از خام فروشی آن جلوگیری کنیم و آن را به محصولی با ارزش افزوده بالا تبدیل کرد؛ بر آوردهای انجام شده حاکی از آن است که اگر این صنعت با تمام ظرفیت فعال شود، با توجه به گسترش سریع بازار رمز ارزها، در نهایت اقتصادی ۸.۵ میلیارد دلاری را در کشور از این بستر ایجاد خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای اصلاح تعرفه برق و شرایط فعالیت در کنار ماینرها است و این موضوع در حال پیگیری بوده که امیدواریم با موافقت دولت صنعت مرده ماینینگ احیا شود و امید به ماینرها بازگردد تا فعالیت‌های زیر زمینی و رانت برای عده‌ای خاص در ایجاد مزارع استخراج رمز ارز با مجوزهای دولتی پایان یابد.
طلا فعلا دلیلی برای افزایش ندارد
در خبري ديگر، قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران به ارزیابی مجدد ریسک شیوع ویروس کرونای جدید در چین پرداختند، کاهش پیدا کرد اما همچنان در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۶۱ دلار و ۸۶ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۳ درصد رشد داشته است. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش، در ۱۵۶۱ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: اطلاعات کافی درباره پیامدهای شیوع ویروس کرونای جدید در چین وجود ندارد تا نسبت به وضعیت منفی مطمئن شویم و به بازار دارایی‌های مطمئن نظیر طلا حرکت کنیم. همچنین در آستانه سال نوی چینی، فعالیت بازار طلا تحت تاثیر رشد بازارهای سهام و آمار اقتصادی مثبت آمریکا آرام بوده و قیمتها تحت فشار کاهشی قرار گرفته اند.
بازارهای سهام آسیا پس از بیانیه روز پنج شنبه سازمان جهانی بهداشت در خصوص شیوع یک ویروس کرونای جدید در چین و گسترش آن به چندین کشور دیگر که شامل اعلام وضعیت اضطراری جهانی نبود، صعود کردند. با این حال سرمایه گذاران در آستانه فرا رسیدن سال نوی چینی و سفر صدها میلیون شهروند چینی، نسبت به شیوع این بیماری و تقاضا برای طلا در منطقه نگران مانده‌اند.
عامل دیگری که قیمت طلا را با کاهش روبرو کرد، رشد ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب بود. پس از این که بانک مرکزی اروپا در نشست سیاستگذاری روز پنج شنبه خود نرخهای بهره را ثابت نگه داشت، ارزش دلار به بالاترین حد در یک ماه گذشته صعود کرد.
بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران اکنون منتظر نخستین نشست سیاست پولی امسال بانک مرکزی آمریکا در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژانویه هستند. با این حال دانیل هاینس، تحلیلگر گروه بانکی ANZ، بر این باور است که در فضای نرخهای بهره پایین، ریسکهای ژئوپلیتیکی و ابهاماتی نظیر استیضاح رییس جمهور آمریکا، فضا برای روند صعودی طلا کاملا مساعد است.
وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است به محدوده ۱۵۵۱ دلار تا ۱۵۵۴ دلار عقب نشینی کند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، به ۲۴۴۰ دلار و ۸۲ سنت رسید و در مسیر ثبت حدود ۱.۷ درصد کاهش هفتگی قرار گرفت که بزرگترین کاهش هفتگی در پنج هفته گذشته است. هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۷ دلار و ۷۹ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، ۹۹۹ دلار و ۳۷ سنت بود.
همچنين قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی که سرمایه گذاران منتظر تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بودند با وجود نگرانی‌ها نسبت به شیوع بیماری مرگبار در چین، کاهش پیدا کرد.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۷ دلار و ۳۷ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۵۵۷ دلار ایستاد.
نگرانیهای فزاینده نسبت به شیوع یک ویروس کرونای جدید در چین، از قیمت طلا پشتیبانی کرده است. با بیش از ۵۰۰ مورد ابتلا و ۱۷ مورد مرگ که در چین تایید شده است، سازمان جهانی بهداشت روز پنج شنبه درباره اعلام وضعیت اضطراری جهانی بر سر شیوع این بیماری تصمیم خواهد گرفت.
ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارشد ارزی در دیلی فارکس در این باره گفت: به نظر می‌رسد بازار طلا انگیزه ای برای حرکت در هیچ جهتی ندارد حتی شیوع ویروس کرونا هم به طلا، روند صعودی معنی داری نبخشیده است. با این حال اگر سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری جهانی اعلام کند، بازار ممکن است نگران تکرار دوران اپیدمی سارس شود که تاثیر اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت و طلا ممکن است در واکنش به این موضوع، بالا رود.
اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ که یک ویروس کرونای جدید بود و شیوع آن در چین آغاز شد، حدود ۸۰۰ نفر را در جهان به کشتن داد. طلا در شرایط ابهامات سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن برای دارایی سرمایه گذاران تبدیل می شود.
بر اساس گزارش رویترز، چین تا چند روز دیگر به استقبال سال نوی چینی می رود که فرصت مناسبی برای خرید طلا به شمار می رود اما سرمایه گذاران نگران تهدید گسترش بیماری با سفر صدها میلیون چینی در طول تعطیلات سال نو هستند.
موضوع دیگری که مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد، نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا به ریاست کریستین لاگارد است. وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد هراونس طلا برای تحویل فوری از آنجا که نتوانسته از مقاومت در سطح ۱۵۶۴ دلار عبور کند، ممکن است حمایت در سطح ۱۵۴۵ دلار و ۹۶ سنت را دوباره بیازماید.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۲۴۷۸ دلار و ۲۴ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۶ درصد افت کرد و به ۱۷ دلار و ۷۱ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، ۱۰۰۲ دلار و ۱۳ سنت معامله شد.
با ارزش‌ترین ارزهای دیجیتالی
از سوي ديگر، بیت‌کوین کماکان باارزش‌ترین ارز دیجیتالی در جهان است. به گزارش ایسنا بیزینس اینسایدر، ارزهای دیجیتالی مانند یک گردباد بازارهای مالی جهان را در نوردیده‌اند و با وجود نگرانی های گسترده از احتمال استفاده از این ارزها در امور مجرمانه ای نظیر پولشویی و تامین مالی تروریسم، استفاده از آن ها در کشورهای مختلف رو به گسترش است.
بیت کوین: شناخته شده‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین ارز دیجیتالی معتبر دنیا که در سال ۲۰۰۹ معرفی و راه اندازی شد. تاکنون بیش از سه چهارم کل بیت کوین های موجود استخراج شده اند و ارزش بیت کوین های موجود در بازار در حال حاضر ۱۵۶.۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
اتریوم: این ارز از سال ۲۰۱۵ وارد بازارها شد و یکی از محبوب‌ترین ارزهای مورد استفاده در قرارداده ای هوشمند است. ارزش اتریوم های موجود در بازار در حال حاضر ۱۷.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
ریپل: با وجود ان که هدف از معرفی ریپل، تسهیل تراکنش های بین شرکت ها و موسسات مالی بزرگ بود، این ارز به یک ارز دیجیتالی محبوب تبدیل شده است و ارزش ریپل های موجود در بازار در حال حاضر ۹.۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
بیت کوین کش: یک ارز دیجیتالی مشابه بیت کوین که در سال ۲۰۱۷ توسعه داده شد. این ارز دارای تعرفه‌های ارزان تری در مقایسه با بیت کوین است و ارزش بیت کوین کش های موجود در بازار در حال حاضر ۵.۷۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
بیت کوین اس وی: یکی دیگر از ارزهای دارای عملکرد مشابه بیت کوین که دارای پروتکل های امنیتی بیشتری در مقایسه با بیت کوین کش است و به همین دلیل نیز هزینه استخراج بالاتری دارد. ارزش بیت کوین اس وی های موجود در بازار در حال حاضر ۵.۵۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
تتر: یک ارز دیجیتالی که به گونه‌ای توسعه داده شده است که دارای ثبات قیمتی بیشتری باشد. این ارز متکی به دلار کانادا، روپیه هند و یورو بودهو ارزش تترهای موجود در بازار در حال حاضر ۴.۱۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
لایت کوین: در سال ۲۰۱۱ و با تکیه بر چارچوب های استاندارد بیت کوین طراحی و عرضه شد. سرعت انتقال و میزان استخراج ارز دو عامل متمایز لایت کوین از بیت کوین هستند. ارزش لایت کوین های موجود در بازار در حال حاضر ۳.۵۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.