:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
در نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور تشریح شد

جزئیات حمایت دانشگاه شریف از شرکت‌های مستقر در ناحیه نوآوری آزادی

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که به اعضای صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه، ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر به شرکت‌های مستقر در ناحیه نوآوری این دانشگاه اعطا شده است، گفت: با توجه به توسعه مراکز فناوری و نوآوری در ناحیه نوآوری شریف در تلاش هستیم که ارتباطات اجتماعی مناسبی با مردمان ساکن در این ناحیه داشته باشیم.
کد خبر: ۱۴۸۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
اقتصادگردان- مهندس مجید دهبیدی پور امروز در سی و دومین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور با اشاره به اقدامات بیست ساله دانشگاه صنعتی شریف در حوزه توسعه نوآوری و فناوری، افزود: برای این منظور در سال ۷۹ اقدام به راه‌اندازی مرکز کارآفرینی شد و بعد از آن در سال ۸۲ مرکز رشد، در سال ۸۸ صندوق پژوهش و فناوری، در سال ۹۲ مجتمع خدمات فناوری، در سال ۹۳ شتابدهنده و در سال ۱۳۹۴ مدرسه اشتغال شریف تاسیس شد.

وی راه‌اندازی پارک فناوری دانشگاه صنعتی شریف را مربوط به سال ۹۵ و ناحیه نوآوری این دانشگاه را مربوط به سال ۹۷ دانست و ادامه داد: بر اساس تجربیات به دست آمده، اعتقاد ما بر این است که توسعه فناوری و نوآوری باید مبتنی بر نهادها باشد و با توسعه این نهادها به توسعه پایدار دست می‌یابیم.

دهبیدی‌پور با اشاره به راه‌اندازی مرکز کارآفرینی در این دانشگاه، خاطر نشان کرد: آگاهی بخشی و آموزش از جمله ماموریت‌های این مرکز به شمار می‌رود، ضمن آن که در هر هفته دو رویداد فناوری با موضوعات کارآفرینی برگزار می‌شود. این رویدادها با هدف تغییر ذهنیت، ایجاد انگیزه و توانمندسازی برگزار می‌شود.

وی خطاب به رؤسای مراکز رشد حاضر در این همایش، گفت: مدیر مرکز رشد تنها یک مدیر نیست، بلکه باید به قبل از راه‌اندازی مرکز رشد نیز توجه شود؛ در غیر این صورت ممکن است مشتریان خود که افراد فناور هستند را از دست دهند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، ماموریت مرکز رشد را حمایت از تیم‌های نوپا دانست و ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ واحد فناور در مراکز رشد دانشگاه شریف مستقر شدند که بر اساس میانگین پنج ساله، ۱۶.۶ میلیارد تومان فروش در سال از سوی شرکت‌های مستقر در پارک ثبت شده است.

دهبیدی‌پور، ماموریت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شریف را سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ارائه خدمات مالی و اعتباری به شرکت‌های فناور و نوپا ذکر کرد و گفت: صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه یک شرکت سهامی خاص است که ۳۰ درصد از سهام آن به دانشگاه اختصاص دارد و این صندوق اقدام به اعطای خدماتی چون سرمایه‌گذاری، تسهیلات مالی و ضمانت‌نامه کرده است.

به گفته وی، تاکنون از سوی این صندوق ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات، ۳۱۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه و ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به راه‌اندازی مجتمع خدمات فناوری در ۶ سال گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ واحد خدمات فناوری در این مجتمع مستقر شده است.

وی در خصوص عملکرد این مجتمع، توضیح داد: اعضای هیات علمی که قرارداد ارتباط با صنعت را به امضا رسانده‌اند، در این مجتمع مستقر می‌شوند؛ استقرار این افراد در این مجتمع به معنای تشکیل شرکت نیست؛ بلکه آنها افرادی هستند که بدون ایجاد شرکت اقدام به اجرای پروژه‌های مشترک با بخش‌های صنعتی می‌کنند.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، بر اساس مقرر اعضای هیات علمی که به طور متوسط سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد با بخش صنعت داشته باشند، می‌توانند در این مجتمع مستقر شوند.

دهبیدی‌پور همچنین با اشاره به عملکرد شتابدهنده دانشگاه صنعتی شریف، گفت: ماموریت این بخش حمایت از تیم‌سازی و توسعه ایده‌ها است که بر این اساس تاکنون ۱۲۰ تیم در بخش شتابدهنده دانشگاه مستقر شده‌اند.

وی یادآور شد: بررسی عملکرد این بخش نشان می‌دهد که ارزش هر تیم در هنگام خروج ۱.۴ میلیارد تومان بوده است و مبلغ ۴۳ میلیون تومان میزان مبلغی است که از سوی هر تیم جذب سرمایه شده است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به توسعه ناحیه نوآوری در این دانشگاه، گفت: با توجه به استقرار ۳۱ شرکت در پسا رشد، استقرار ۳ هزار شرکت در ناحیه نوآوری دانشگاه شریف، ۷ شتابدهنده و مرکز رشد، ۵ مجتمع فناوری، یک هاب نوآوری و ۵ تامین کننده خدمات در تلاش هستیم تا با ساکنان این ناحیه تعاملات مناسبی برقرار کنیم.