:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

بازار جهانی، اوپک را به تغییر مجدد سقف تولید سوق می‌دهد؟

باوجود آنکه قیمت جهانی نفت در بازارهای جهانی پس از نشست اوپک و تصمیم اعضا برای کاهش بیشتر سقف تولید، سیر صعودی به خود گرفت اما باتوجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش عرضه نفت از سوی سایر تولیدکنندگان غیراوپکی، شاید نیاز به کاهش بیشتر تولید اوپک برای حفظ قیمت‌ها احساس شود.
کد خبر: ۱۴۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
اقتصادگردان- قیمت نفت روز گذشته در بازارهای جهانی باز هم کمی افزایش یافت و به 65 دلار و 22 سنت رسید. با این حال بلومبرگ با انتشار گزارشی ضمن تاکید بر افزایش میزان ذخیره‌سازی نفت در نیمه نخست سال 2020، معتقد است که حتی اگر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک اجرا شود، حفظ قیمت نفت در سال آینده دشوار خواهد بود. بلومبرگ با تاکید بر برآوردهای نهادهای بین‌المللی بر کاهش تقاضای جهانی نفت در سال آینده میلادی، عنوان کرده که؛ طبق برآورد اوپک اگر تولید این سازمان کاهش نیابد، ذخیره‌سازی نفت جهان در نیمه نخست سال آینده میلادی روزانه 550 هزار بشکه افزایش می‌یابد. این در حالی است که طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، این افزایش ذخیره‌سازی یک میلیون و 240 هزار بشکه در روز است.

به‌رغم آنکه برخی افزایش اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی را صرفا به تصمیم نشست اخیر اوپک گره می‌زنند اما در مقابل به اعتقاد برخی کارشناسان نزدیک شدن امریکا و چین به مرحله توافق تجاری نیز در این روند افزایشی بی‌تاثیر نبوده است.

تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک در ماه نوامبر، حاکی از آن است که 14 عضو این سازمان 29 میلیون و 551 هزار بشکه نفت در این ماه تولید کردند که این رقم نسبت به 29 میلیون و 744 هزار بشکه در ماه اکتبر، حدود هزار بشکه در روز کاهش داشته است. براساس این گزارش عربستان با تولید 9 میلیون و 850 هزار بشکه در روز بیشترین میزان تولید اوپک را به خود اختصاص داده است. پس از‌ آن نیز عراق با 4 میلیون و 639 هزار بشکه و امارات با 3 میلیون و 102 هزار بشکه در روز، بیشترین تولید نفت اوپک را در اختیار داشتند.

اما در ماه نوامبر نفت خام خود را کمی گران‌تر از قبل فروخته است. میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در ماه نوامبر حدود 60 دلار و 94 سنت برای هر بشکه بوده است. در عین حال میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون معادل 61 دلار و 68 سنت بوده، این در حالی است که این رقم در سال 2018 برابر با 68 دلار و 97 سنت بوده است. این در حالی است که ایران هنوز از بابت بخشی از نفت فروخته شده خود طلبکار بوده و پول خود را به‌طور کامل دریافت نکرده که کره جنوبی از جمله این بدهکاران به ایران است. بلومبرگ در این خصوص نوشته است که وزارت امور خارجه ایران ماه گذشته سفیر کره‌‌جنوبی را فراخوانده تا طلب 6 میلیارد دلاری پول نفتی را که به این کشور آسیایی فروخته طلب کند. گرچه ایران جزو کشورهای معاف از سهمیه‌بندی تعیین شده برای تولید نفت اوپک است، اما از نتایج این تصمیم متاثر خواهد شد زیرا هر میزان تغییر در بازار جهانی نفت به واسطه میزان تولید کشورهای اوپک، بر قیمت جهانی این محصول استراتژیک تاثیر داشته و براین اساس قیمت فروش نفت ایران را نیز متاثر خواهد ساخت.