:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۵.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
رقابت تعاونی‌ها و انبوه‌سازان مسکن مهر, خدمات شهری زیر صفر!

اینجا فاز 4 پرند است؛ محوطه‌سازی 4 میلیون تومان! +سند

شرکت عمران شهر جدید پرند که پیشتر 2 میلیون تومان از هر عضو برای محوطه‌سازی دریافت کرده بود، به تازگی از تعاونی‌های فاز چهار خواسته تا نسبت به واریز 2 میلیون تومان دیگر به ازای هر عضو و برای همین کار (محوطه‌سازی) اقدام کنند
کد خبر: ۱۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۳


خبراقتصادی: اینجا پرند است، پایتخت مسكن مهر ایران. در فاز 4 پرند هستم، جایی كه كلنگ مسكن مهر اینجا زده شد. جایی كه تعاونی‌ها اولین پروژه‌های مسكن مهر را كلنگ زدند. آنچه در ذهن شما شكل می‌گیرد، ساخت و سازهای بسیار با نمای زیبای شهری جدید است. ساختمان‌ها شاید اما آنچه در زیر پایمان است، چیز دیگری را نشان می‌دهد. برخلاف فازهای دیگری كه انبوه سازان بعد از تعاونی‌های خصوصی، کار ساختشان را آغاز كردند، نه خبری از محوطه‌سازی هست و نه خبری از آسفالت خیابان‌ها.

ساختمان‌ها تكمیل شده و آماده افتتاح از سوی دولت است. وعده‌ای كه از تیر ماه 91 قرار است محقق شود. اما مشكل اصلی تعاونی‌ها و اعضایشان نه زمان افتتاح كه بحث مطالبات جدید شركت عمران است. از قرار معلوم شرکت عمران برای محوطه سازی از هر كدام از اعضا 2 میلیون تومان دیگر مطالبه کرده و نتیجتاً آسفالت و زیرسازی معابر این منطقه را به تاخیر انداخته است!

اما به راستی مشكل كجاست؟ پای صحبت چند تعاونی و اعضای آنها می‌نشینیم شاید گرهی از حل این مسئله بگشاید و ما از دید تعاونی‌ها به مسئله نگاه می‌كنیم. آنچه مشخص است صورت مسئله است. تاخیر در محوطه‌سازی و آسفالت خیابان‌ها و آنچه مشخص‌تر گله تعاونی‌ها و اعضا نسبت به مطالبه این میزان پول از سوی شركت عمران.

مهدی 32 ساله با موهای جوگندمی که یک هفته پیش عروسی کرده، می‌گویید هر چه پول داشتیم برای خرید واحد پرداخت كردیم و برای محوطه سازی هم پول دادیم این 2 میلیون جدید نه در قراردادها هست و نه در توان ما. امیدوارم هر چه زودتر مسئله حل شود و ما را از بلاتكلیفی نجات دهند.

قرار ملاقات دیگرم با رئیس یكی از تعاونی‌ها در طبقه 3 ساختمان تعاونی‌شان بود. خوشبختانه آسانسور كار می‌كرد یعنی ساختمان تكمیل و آماده سكونت بود. از دور می‌شد واحدهای «كوزو» را دید. می‌گوید شاید آنها چون شرکت انبوه‌ساز خارجی هستند، زودتر از همه كارهای محوطه سازیشان انجام شد. اما ما خیلی پیشتر از آنها كار را شروع كرده و طبق قرارداد آماده‌سازی پول محوطه‌سازی را پرداخت كردیم.

قراداد را به من می‌دهد. تبصره یک ماده یک قراداد، موضوع آماده‌سازی را اینگونه بیان کرده است: «منظور از آماده‌سازی طراحی و اجرای شبکه اصلی و فرعی معابر جوی و جدول، زیرسازی و آسفالت و تاسیسات زیربنایی (شبکه‌های آب و برق و فاضلاب، گاز و تلفن و احداث مساجد) می‌باشد».

به اصل موضوع اشاره كردید بحث محوطه سازی؟ روی صندلی می‌نشیند و ادامه می‌دهد: بله. همانطور كه ملاحظه فرمودید طبق قرارداد فیمابین تعاونی‌ها و شركت عمران، قرار به پرداخت 2 میلیون تومان از طرف هر عضو بود كه در قبال آن شركت عمران تمام كارهای زیربنایی از جمله خیابانهای اصلی و فرعی، معابر، مساجد، جوی و جدول‌گذاری و تاسیسات زیربنایی را برای ما آماده کند. پرداخت از طرف تعاونی‌ها انجام گرفت. یك میلیون واریز نقدی و یك میلیون از وام بانكی هر عضو كم كردند اما همانطور كه می‌بینید اثری از این كارها نیست و شركت عمران دوباره از اعضا پول می‌خواهد و این ماییم كه باید به اعضا پاسخگو باشیم و متاسفانه برای اعضا پرداخت این پول را نمی‌توان به راحتی توجیه كرد. حتی اگر هم اعضا پرداخت کنند، غیرقانونی و خلاف توافقات اولیه تعاونی و شرکت عمران است.

به ساعت قرارم با تعاونی دیگر نزدیك می‌شدم، از ساختمان بیرون آمدم و به سمت ساختمان دیگری رفتم. مرد جوانی را دیدم كه می‌گفت در این تعاونی عضو است. خیلی از وضعیت گله داشت و می‌گفت قرار بود مسكن ارزان برایمان تهیه شود اما هر روز یك سنگ جلوی پایمان می‌گذارند واقعاً از پرداخت این پول‌ها عاجزیم مگر برای محوطه‌سازی چه می‌كنند كه هر نفر 4 میلیون باید بدهد آنها اسفالت خیابان‌ها را انجام دهند، چهار تا درخت و گل را خودمان می‌كاریم. به حالت عصبانی اینها را می‌گفت. سعی كردم كمی آرامش كنم اما واقعاً نگران و ناراحت بود و از پرداخت 2 میلیون دیگر نگران و شاكی.

مدیرعامل این تعاونی از رایزنی‌ها با شركت عمران می‌گوید؛ چند ماه قبل سه میلیون خواسته بودند. اعتراض کردیم. فایده‌ای نداشت. اما وقتی موضوع 3 میلیون از طریق خبرگزاری‌ها مطرح شد جلساتی با شركت عمران پرند داشتیم. ابتدا مبلغی جزئی را كم كردند و اضافه كردند كه برآورد هزینه می‌كنند اگر كمتر شد به تعاونی ها خبر می‌دهند اما حالا بعد از برآورد هزینه هزینه‌های جدید را برای هر عضو 8 میلیون ریال بابت معابر اصلی و 12 میلیون ریال بابت معابر داخلی اعلام كرده‌اند. (تصویر نامه شرکت عمران را به من می‌دهد) مسئله اینجاست كه چرا علیرغم قرارداد اولیه فیمابین، شركت عمران به تعهداتش عمل نكرد و اینكه پرداختی 2 میلیونی هر یك از اعضا در چارچوب قراداد آماده‌سازی كجا هزینه شده است؟

وی می‌افزاید: انگشت اتهام در این موضوع از طرف اعضا به سمت تعاونی است در حالی كه ما همه تلاشمان را برای حل این موضوع انجام می‌دهیم. از شرکت عمران گزارش هزینه‌کرد مبلغ آماده‌سازی را خواستیم ولی در جواب گفتند شما کاری نداشته باشید این پول خرج شده است. مبالغ جدید را بپردازید.

اینكه طرح این مسئله تا چه حد می‌تواند به حال آن كمك كند، مشخص نیست اما گاهی طرح مسئله نیز می‌تواند راهگشا باشد. ساختمان را ترك می كنم به این امید که بار دیگر كه به اینجا می‌آیم، در كنار این ساختمان‌های زیبا، محوطه‌ای زیبا هم ببینم. اینجا پرند است فاز 4. جایی که تعاونی‌ها جسورانه مسکن مهر را کلنگ زدند تا ترس انبوه‌سازها بریزد و گوی سبقت را از تعاونی‌ها بربایند./ مهر 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
0
13
واقعا دست شما درد نکند که این گزارش را نوشتید. روبروی فاز 4 خیابان دیگری بعد از کوزو است بروید ببینید شرکتهایی مثل ...... پول را کامل گرفته اند ولی آب و فاضلاب و گاز و خیابان ندارد. تازه اقرارنامه در دفتر اسناد رسمی از مردم هم گرفته اند که همه چیز کامل است .
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
1
9
مسئولین!باشرکت ترکیه ای کوزو همکاری کردند و همه امکانات و انشعابات را سریع به آنها دادند اما شرکتهای ایرانی 4 سال (آن هم پروژه های 50 تا 100 واحدی) را نیمه کاره گذاشته اند.
این معما را رئیس عمران پرند حل کند
ا ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
0
8
خواهشمند است یک بازدیدی هم از فرازنمای کندلوس فاز 5 داشته باشید
مهراندیش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
0
11
ما در پرند نزدیک به سال پیش پول دادیم و قرارداد نوشتند که خرداد 91 تحویل دهند . اگر پارسال خانه های ما را می دادند هم هزینه ها اضافه نمیشد و هم بابت پکیج و کابینت و سرامیک و کولر و سایر ملزومات که گردن ما انداختند مجبور نمی شدیم سه برابر متحمل هزینه ها شویم. علاوه بر این اقرارنامه زورکی در دفتر اسناد از متقاضیان می گیرند که همه امکانات و محوطه سازی و اب و برق و گاز به صورت عالی است در حالی که دره درصد اینها هم آماده نشده است .