:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵

انتخاب رییس شورای عالی استان‌ها و حواشی آن

در جریان برگزاری بیست و ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها، انتخابات هیات رییسه شورای عالی استان‌ها در دستور کار اعضا قرار گرفت و مرتضی الویری و علیرضا احمدی دو نماینده از تهران و قم برای تصاحب ریاست عالی استان‌ها با یکدیگر رقابت کردند.
کد خبر: ۱۴۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
اقتصادگردان- در مرحله نخست این رقابت مرتضی الویری 35 رای و علیرضا احمدی 34 رای از 69 رای ماخوذه را به خود اختصاص دادند و 2 رای نیز سفید به داخل گلدان رای‌گیری انداخته شد.

بر همین اساس و با توجه به اینکه ریاست شورای عالی استان‌ها باید اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد این رای‌گیری مجدداً صورت گرفت.

پس از رای‌گیری مجدد مرتضی الویری با کسب 40 رای از 71 رای ماخوذه به عنوان رییس شوری عالی استان‌ها ابقا شد و علیرضا احمدی در این رقابت 28 رای کسب کرد و دو رای هم به صورت سفید در گلدان ریخته شد.

این رای‌گیری اما تحت تاثیر ضیافت شام شهردار تهران برای اعضای شورای عالی استان‌ها و همچنین اعطای هدایای ویژه به آنها قرار داشت. غیبت نمایندگان خوزستان در انتخابات هیات رییسه این شورا نیز تا حدی حاشیه‌ساز شد.

به گزارش ایسنا، الویری در این باره به خبرنگاران گفت: براساس آیین‌نامه هر سال باید انتخابات هیات رییسه برگزار شود که بر همین اساس در این جلسه انتخابات هیات رییسه شامل رییس، نایب‌رییس، سخنگو و منشی‌های شورای عالی استان‌ها برگزار شد. ظرف دو سال گذشته سه نماینده استان خوزستان در جلسات حضور داشتند اما با شکایت دو نماینده شورای استان خوزستان، انتخابات دو سال قبل توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد و سه نماینده جدید معرفی شدند اما هنگامی که این سه نماینده معرفی شدند، مدیرکل بازرسی اشکالات شکلی به انتخابات آنها وارد کرد.وی افزود: ۱۲ آذر سال جاری مشکلات این انتخابات برطرف شد اما ما مهلت ۱۴ روزه‌ای داریم که صحت‌سنجی این انتخابات را به عنوان یکی از مراجع تشخیص انجام دهیم و همچنین منتظر باشیم که اعتراضی نسبت به این انتخابات به دست ما می‌رسد یا خیر. تا به امروز نتیجه این بررسی‌ها مشخص نشده لذا سه نماینده در این جلسه حضور نداشتند.الویری تأکید کرد: شورای عالی استان‌ها نامه‌ای از سوی وزارت کشور مبنی بر تعویق انتخابات هیات رییسه شورای عالی استان‌ها دریافت نکرده است.رییس شورای عالی استان‌ها درباره شائبه ضیافت شام چهارشنبه که به دعوت شهردار تهران برگزار شده بود، ‌گفت: این موضوع ربطی به شب انتخابات ندارد. در طول سال ۱۰ دعوت از سوی شهردار تهران، وزارتخانه‌ها و نهادها برای اعضای شورای عالی استان‌ها صورت می‌گیرد که مسوولیت آن نیز با ارگان دعوت‌کننده خواهد بود. تاریخ این دعوت را نیز آنها مشخص می‌کنند.وی تأکید کرد: هر بار برگزاری اجلاس‌های عمومی شورای عالی استان‌ها ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد از این رو، توجیهی وجود نداشت که برنامه این دعوت تغییر کند. همچنین اگر این انتخابات زمانش تغییر می‌کرد باید به این نکته توجه می‌کردیم که جلسه بعدی هیات رییسه رسمیت نداشت.