:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

اشتغال دو میلیونی در صنعت فرش، تهاتر فرش با کالای چینی

رییس مرکز ملی فرش با بیان اینکه حدود دو میلیون نفر در صنعت فرش اشتغال دارند، گفت: برای توسعه صادرات این محصول، به دنبال تهاتر فرش با کالاهای چینی هستیم.
کد خبر: ۱۴۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
اقتصادگردان- فرشته دستپاک درباره افزایش زمان رفع تعهد ارزی فرش دستباف به ۱۲ ماه اظهار داشت: هنر صنعت فرش شناسنامه دوم همه ایرانیان است و در تمام دنیا ایران را با نام فرش و فرش را با نام ایران می‌شناسند.

وی با اشاره به اجرای سیاست پیمان‌سپاری ارزی از سال گذشته اظهار داشت: فرش سومین کالای استراتژیک ایران است و بعد از اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا به شدت آسیب دید زیرا که ۳۰ درصد از صادرات فرش به این کشور انجام می‌شد.

رییس مرکزی ملی فرش ادامه داد: با توجه به ضرورت صیانت از این هنر صنعت ملی و همچنین اشتغالی که در این حوزه وجود دارد، باید شرایط صادرات آن را تسهیل می‌کردیم لذا در ابتدا با رایزنی‌های انجام شده رفع تعهد ارزی را به هفت ماه رساندیم و سپس با توجه به اینکه بازهم زمان بیشتری برای فروش این محصول در بازارهای هدف وجود داشت، این مدت را با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنعت به ۱۲ ماه رساندیم.

دستپاک برنامه این مرکز برای توسعه صادرات را تشریح کرد و اظهار داشت: با توجه به توافقنامه‌ای که برای همکاری با اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین کردیم، به دنبال آن هستیم تا کالاهای مورد نیاز کشور برای واردات از طریق چین را با صادرات فرش تهاتر کنیم.

همکاری با نظام بانکی برای فروش فرش در داخل کشور

دستپاک با بیان اینکه ۲۰ درصد از تولیدات فرش دستباف در داخل کشور به فروش می‌رسد، افزود: به دنبال آن هستیم تا با همکاری نظام بانکی، تسهیلاتی را با کمترین سود ممکن در اختیار خریداران فرش بگذاریم تا ایرانیان بتوانند راحت‌تر این محصول را خریداری کنند.

وی گفت: در حال حاضر صندوق کارآفرینی امید و بانک کشاورزی برای همکاری در این زمینه با مرکز ملی فرش اعلام آمادگی کرده‌اند و از طرف دیگر مذاکراتی نیز با بانک صنعت و معدن داشته‌ایم.