:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

خط اعتباری نیروگاه سیریک هرمزگان باز شد

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان از آغاز احداث نیروگاه سیریک هرمزگان خبر داد و گفت: پیمانکار روسی این هفته آینده به همین منظور به تهران خواهد آمد و تا کنون نیز ال‌سی این نیروگاه باز شده و کانکس‌های اولیه برای آغاز ساخت این نیروگاه تحویل پیمانکار روسی شده است.
کد خبر: ۱۴۶۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
اقتصادگردان- حسین سلیمی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیروگاه سیریک هرمزگان قرار است با فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی روسیه احداث شود، اظهر کرد: گمانه‌زنی‌های طرف روس و شرکت ایرانی انجام شده و ال‌سی نیروگاه سیریک باز شده است.

به گفته وی زمینی که برای نیروگاه سیریک اختصاص یافته، ۱۹۹ هکتار تخمین زده می شود و کانکس‌های اولیه تحویل پیمانکار روس شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد نیروگاه بندرعباس گفت: ظرفیت اسمی این نیروگاه ۱۳۲۰ مگاوات و قدرت عملی آن ۱۲۰۰ مگاوات است که برای توسعه این نیروگاه اقداماتی از جمله در حوزه محیط زیستی صورت گرفته است که می‌توان به امحاء روغن‌های اسکاول اشاره کرد که مدت‌هاست مورد توجه قرار گرفته است به طوری که ۵.۵ میلیارد تومان بابت امحای ترانس‌ها و روغن‌های اسکاول در بندرعباس در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان راندمان نیروگاه بندرعباس را ۳۳ درصد دانست و افزود: طی چند ماه گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده راندمان این نیروگاه به ۳۴ درصد افزایش یافت و در تابستان امسال نیز این نیروگاه موفق شد ۱۵۰ مگاوات نسبت به تابستان سال قبل افزایش تولید داشته باشد.

سلیمی با بیان این‌که ظرفیت نیروگاه بندرعباس ۹۰۶ مگاوات است، اظهار کرد: بعد از ۱۲ سال موفق شدیم میزان تولید آن را فقط در یک واحد به ۵۰۰۰ مگاوات برسانیم.

وی ادامه داد: اگر به نیروگاه بخار بندرعباس به میزان کافی گاز تخصیص یابد بحث محیط زیست آن در حد بسیار بالایی خواهد بود، اما در حال حاضر ۷۰ درصد مازوت و ۳۰ درصد گاز به این نیروگاه تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان با بیان این‌که سوخت اصلی نیروگاه بندرعباس گاز است اما سوخت بیشتر آن مازوت شده است، تصریح کرد: علی‌رغم این مساله این نیروگاه آلودگی ندارد.

افتتاح اولین نیروگاه دولتی کلاس F در بهمن‌ماه

همچنین در این مراسم علیرضا نصراللهی، مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: نیروگاه دولتی کلاس F در بهمن‌ماه افتتاح می‌شود که این نیروگاه اولین نیروگاه دولتی با تکنولوژی کلاس F است که دو توربین آن در نیروگاه هنگام بندرعباس نصب شده است.

وی با بیان این‌که ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه کلاس F در کشور احداث خواهد شد که قرارداد آن با گروه مپنا به امضاء رسیده است، تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد برسد که در حال حاضر راندمان نیروگاه‌ها اندکی پایین‌تر از این است.

به گفته نصراللهی قطعا با احداث نیروگاه‌های کلاس F که قرار است در هشت ساختگاه کشور نصب شود راندمان نیروگاه‌ها افزایش یابد.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با بیان این‌که توربین‌های کلاس F پیشرفته‌ترین توربین‌های تجاری‌سازی شده در جهان هستند، اظهار کرد: نیروگاه هنگام بندرعباس اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F بخش دولتی است که راندمان آن ۵۸ درصد تخمین زده می‌شود.

وی با تاکید بر این مساله که برای احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه کلاس F بندرعباس هشت ساختگاه در نظر گرفته شده که چهار ساختگاه در بندرعباس، اندیشمک، سهند بناب و رامین اهواز در اولویت قرار دارند که اقدامات اجرایی آن در حال انجام است، اظهار کرد: ساختگاه‌های لرستان، اصفهان، تهران و بوئین زهرا چهار ساختگاه دیگر هستند که قرار است در اولویت‌های بعدی نیروگاه کلاس F در آنها نصب شود.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی ارزش کل قرارداد برای احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F را ۲.۲ میلیارد یورو عنوان و اظهار کرد: ۵۰۰ میلیون یورو به نیروگاه هنگام بندرعباس اختصاص دارد و باید گفت که ظرفیت اسمی نیروگاه کلاس F بندرعباس ۹۰۶ مگاوات باشد و این نیروگاه مراحل پایانی آماده‌سازی خود را طی می‌کند.

همچنین در این مراسم رضا مهرانی – مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق بندرعباس – از احداث دو نیروگاه توسط بخش خصوصی در هرمزگان خبر داد و افزود: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی استان هرمزگان ۳۲۵۰ مگاوات است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به ۳۵۵۷ مگاوات و تا افق ۱۴۰۴ به ۶۹۰۹ مگاوات برسد.

وی با تاکید بر این مساله که نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F هنگام و نیروگاه حرارتی سیریک هرمزگان برای تامین برق سواحل مکران از جمله پروژه‌های بخش دولتی و نیروگاه غدیر و پاسارگاد قشم از جمله نیروگاه‌های بخش خصوصی هستند.