:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رییس سازمان بنادر خبر داد

جزییات توافقنامه ایران و عمان برای گسترش مبادلات ۱.۴ میلیارد دلاری

رییس سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: برای گسترش مبادلات تجاری و روابط بندری و دریایی با عمان توافقات خوبی داشتیم که در حال تحقق است و می‌تواند تعاملات ما را با این کشور همسایه تقویت کند.
کد خبر: ۱۴۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
اقتصادگردان- چند روز گذشته توافقنامه همکاری‌های دریایی و کشتیرانی ایران و عمان با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر تجارت صنایع عمان و روسای سازمان بنادر دو کشور امضاء شد.

محمد راستاد –معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان بنادر و دریانوردی- اظهارکرد: در این موافقنامه به دنبال این هستیم که روابط دو کشور همسایه را در حوزه کشتیرانی، بندری، دریایی و تجاری بهبود دهیم که در این راستا امکان راحت‌تر شدن تردد شناورهای دو کشور، تعریف و تدوین مکانسیم‌های حمایتی و ساز و کارهایی که منجر به افزایش تجارت بین دو کشور شود از جمله مسائلی بود که در مذاکرات دو جانبه تاکید بسیاری روی آن شد و می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد.

وی افزود: سالانه حدود ۱۵۰ میلیون تن جا به جایی کالا در حوزه حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد که از این میزان حدود ۹۶ درصد آن معادل ۱۴۴ میلیون تن از بنادر جنوبی است. این مسئله نشان می‌دهد که بنادر جنوبی کشور از اهمیت و جایگاه بالایی برای کشور برخوردارند چرا که تقریبا همه مراودات‌مان از طریق بنادر جنوبی صورت می‌گیرد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از مقاصد مهم در توسعه روابط اقتصادی با عمان افزایش صادرات محصولات غیر نفتی است، ادامه داد: عمانی‌ها تاکید بسیاری روی محصولات غیر نفتی ایران دارند و با توجه به مبادلات سالانه حدود ۱.۴ میلیارد دلاری بین ایران و عمان می‌توان سطح و میزان آن را ارتقاء داد و شرایط نشان می‌دهد که در حال حاضر همه چیز برای توسعه و گسترش ظرفیت این روابط وجود دارد.

راستاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عمده درخواست عمانی‌ها برای واردکردن از ایران چه بود؟ گفت: این کشور همسایه مهم‌ترین درخواستش این بود که بستری برای ما فراهم کند که بدون واسطه و به صورت مستقیم بتواند محصولات غیر نفتی ایران را به کشورش وارد کند و در این راستا و برای رسیدن به این هدف نیز بسترهای لازم را فراهم کرده و تعدادی از بنادرش را برای شناورهای ایرانی آماده و پیش‌بینی کرده است.

وی همچنین به سوال دیگری درباره اینکه آیا با توجه به روابط مناسب سیاسی ایران و عمان و استقبال آن‌ها از این توافق‌نامه اخیر، تعرفه ترجیحی بین دو کشور منعقد خواهد شد؟ اظهار کرد: در جلساتی که با مسئولان عمانی داشتیم و منجر به امضاء این توافقنامه شد، صحبتی درباره وضع تعرفه‌های ترجیحی نکردیم اما کمیته‌های تخصصی همکاری دریایی و بندری تعریف کردیم که می‌توانیم در قالب آن مذاکراتی داشته باشیم و برای بهبود روابط تجاری دو طرف چنین تعرفه‌هایی نیز پیش‌بینی کنیم.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به برقراری خط منظم کشتیرانی بین ایران و عمان، استفاده از پتانسیل بنادر دو کشور برای تسهیل مبادلات تجاری و تسهیل در ورود و خروج کشتی‌های باری و مسافری بین بنادر دو کشور به عنوان دیگر مفاد این توافقنامه دریایی و کشتیرانی اشاره کرد.