:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

کرمان برند مقاومت است، اگر مهارت سرلوحه بود، شاهد عزاهای عمومی در کشور نبودیم

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ضمن گرامی داشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نگاه وی به مسایل کلان کشور عنوان کرد: امروز سردار سلیمانی قدرتی تولید کرده است که آمریکا و قدرت‌های دیگر به این اصل رسیده‌اند که ایران به تنهایی تولید کننده قدرت در جهان است و می تواند امروز استان کرمان را به عنوان برند مقاومت مطرح کرد.
کد خبر: ۱۴۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
اقتصادگردان- "علی اوسط‌هاشمی" امروز ۲۰ آذرماه در جلسه شورای عالی مهارت استان کرمان گفت: درک درست به اهمیت مهارت‌آموزی پشتوانه ارزشمندی برای سازمان فنی و حرفه‌ای است.

وی شورای عالی اشتغال و شورای عالی فنی و حرفه‌ای را دو شورای عالی بالاتر از شورای عالی مهارت دانست و اظهار کرد: اشتغال را به جاری کردن پول در جامعه تشریح کردیم و همیشه به توزیع خوب فکر کردیم اما به خروجی توجه نکردیم و تحت عناوین مختلف سرمایه‌های ارزشمند را تزریق کرده‌ایم که اگر چنین رویه ای را پیش نگرفته بودیم، امروز با ابر چالش بیکاری و فقر روبرو نمی شدیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: استان کرمان زیرساخت های اقتصادی قوی دارد که سالانه حدود ۵ هزار میلیارد تومان آورده این استان بوده و صنایع بزرگش در کشور زبان‌زد است بنابراین باید در بحث مهارت نیز به دنبال جهشی بزرگ باشد.

مدرک‌گرایی، برای جامعه حقارت می‌آورد

 وی با بیان این مطلب که برپایه سند مهارت استان کرمان و با عزم ملی، باید به سمت مهارت گرایی گام برداریم، مطرح کرد: نباید همه توجه ما به مدرک باشد زیرا این نگرش برای جامعه حقارت می‌آورد به‌طوریکه نوع نگاه به آرایشگر و یک کارشناس ارشد متفاوت است و امروز ارزش را خطاب به دکتر، مهندس، آیت‌الله، سردار و ... دانسته‌ایم در حالی که ارزش به مهارت در جامعه وزن نداده‌ایم لذا سند مهارت را باید در جامعه دید تا همه چیز به دولت انباشت نشود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید براینکه تا زمانی که رفاه و رضایت در جامعه موج نزند، قطعا به مسیر خدمت و فضا سازی نرسیده‌ایم، تصریح کرد: نوع کار را لوکس تعریف کرده‌ایم و نگاه توام با لوکس بودن ما را به‌جایی نمی‌رساند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به جمعیت استان کرمان عنوان کرد: حدود ۳۰۰ هزار تبعه افغانی در استان کرمان حضور دارند که ۳۰۰ هزار فرصت شغلی این استان در دستان آنهاست.

اوسط هاشمی با بیان این مطلب که هیچ واحد صنعتی و کارآفرینی نیروی جذب نمی‌کنند مگر این باور را داشته باشد که گره‌ای از مشکلاتش توسط مسئولین حل خواهد شد، خطاب به مسئولین استان کرمان گفت: انتظار داریم در کوتاهترین زمان ممکن سند مهارت استان را براساس اسناد بالادستی استان به ما ارایه دهید.

وی با اشاره به ضعیف شدن برخی فرصت‌های شغلی و به‌وجود آمدن فرصت‌های شغلی جدید براساس پیشرفت‌های جهان تاکید کرد: با توجه به تحولات عظیمی که در حوزه تکنولوژی در جهان وجود دارد، اگر خودمان را آماده رویارویی با چنین فضاهایی نکنیم همین فرصت‌های کنونی را نیز در آینده نزدیک از دست خواهیم داد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه ۴۰ درصد متقاضیان این سازمان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: یک هزار و ۴۰۰ آموزشگاه آزاد در استان کرمان وجود دارد که بخشی از مسئولیت این حوزه را برعهده دارند که نشان می دهد باید برون سپاری را به سمت آموزشگاه‌های آزاد سوق دهیم و باید سازمان دهی مهارت با محوریت سازمان فنی و حرفه‌ای باشد و بدانید که گواهی سازمان فنی و حرفه‌ای قابل ترجمه است و در همه جای دنیا دارای ارزش می‌باشد.

وی ادامه داد: با آموزش و پرورش آئین نامه مشترکی تدوین کردیم و مقرر شد از مقطع اول و دو متوسطه الزاما همه دانش‌آموزان را به سمت آموزش های مهارتی سوق دهیم و دانش‌آموزان ما همزمان با با فارغ‌التحصیلی، یک گواهی مهارت نیز دریافت خواهند کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید پیوست مهارت در اقتصاد کشور داشته باشیم و نمی‌توان از اشتغال بدون مهارت سخن گفت ضمن آنکه باید مدنظر داشت که اشتغال با مهارت پایدارتر خواهد بود و توصیه می‌کنم استان کرمان را عاری از نیروهای بدون مهارت کنیم و اگر مهارت را سرلوحه قرار دهیم دیگر شاهد عزاهای عمومی در کشور نخواهیم بود.

اوسط هاشمی پیشنهاد کرد: تمام شرکت‌های بزرگ می‌توانند در تجهیز کارگاه‌های سازمان فنی و حرفه ای مشارکت داشته باشند تا به نیروهای آنها مهارت لازم را آموزش دهیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خطاب به مدیران استان کرمان گفت: مدیران استان کرمان یک رشته در استان شناسایی و به ما اعلام کنند تا مسابقات ملی مهارت در آن رشته را در استان کرمان برگزار کنیم تا نفرات برتر این مسابقات را بتوانیم با نام استان کرمان به المپیاد جهانی مهارت در آن رشته اعزام کنیم و حتی معتقدیم باتوجه به ظرفیت‌های این خطه، استان کرمان می‌تواند میزبان المپیاد جهانی مهارت باشد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود ضمن گرامی داشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نگاه وی به مسایل کلان کشور عنوان کرد: امروز سردار سلیمانی قدرتی تولید کرده است که آمریکا و قدرت‌های دیگر به این اصل رسیده‌اند که ایران به تنهایی تولید کننده قدرت در جهان است و می تواند امروز استان کرمان را به عنوان برند مقاومت مطرح کرد.