:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

تقویت دلار در بازارهای جهانی

شاخص دلار در بازارهای جهانی ۰.۱۲ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۱۴۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
اقتصادگردان- به نقل از رویترز، هر چند که تصمیم چین برای به تعویق انداختن افزایش تعرفه بر روی واردات برخی محصولات آمریکایی نظیر سویا و گوشت، احتمال به تعویق افتادن افزایش تعرفه بر روی محصولات چینی از طرف آمریکا را تقویت کرده است، با این حال لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ گفته است اگر مذاکرات به نتیجه دلخواه نرسند، آمریکا مصمم به افزایش تعرفه های وارداتی خواهد بود. قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چهار روز دیگر در خصوص افزایش تعرفه روی محصولات وارداتی به ارزش بیش از ۱۵۶ میلیارد دلار از چین یا تمدید فعلی معافیت‌ها تصمیم گیری کند.

آیاکو سرا، تحلیل گر ارشد بازار ارز در موسسه " سامومیتو ماتسوئی" گفت: به نظر می رسد که درآرامش قبل از طوفان قرار داریم با این حال بازارها فرض را بر این گذاشته اند که آمریکا از خیر افزایش تعرفه ها خواهد گذشت.

چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد هفدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱۲ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۵۱۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۵۲ دلار اعلام شد.

در حوزه برگزیت نیز اختلاف بین آرای حزب حاکم محافظه کار در نظرسنجی ها از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر کاهش پیدا کرده است. انتخابات پارلمانی زودهنگام انگلیس که می تواند پایانی بر بن‌بست سه ساله ایجاد شده بر سر چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باشد قرار است فردا برگزار شود.  بوریس جانوسن، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر فعلی وعده داده که در صورت پیروزی، پرونده برگزیت را به سرعت خواهد بست. از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر دادگفته است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با کاهش۰.۲۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۳۵ دلار مبادله شد. یورو اما برخلاف بسیاری از ارزهای دیگر در برابر دلار صعودی بود و به ۱.۱۰۸۸ رسید. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۲۳۱ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۹۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

آدام کول، کارشناس ارشد مسائل ارزی در موسسه " آر بی سی کپیتال مارکتس" گفت: هنوز نا اطمینانی هایی زیادی در خصوص آینده روابط انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد و نمی توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی در نهایت رخ خواهد داد.  

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۷۴۵ ین رسید.  در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۶۶۵ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۸۲ یوان چین اعلام شد.