:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
در حاشیه جلسه دولت

جهرمی: سپر امنیتی «دژفا» با یک حمله سایبری سازمان‌یافته مقابله کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مقابله با یک حمله سایبری علیه دولت الکترونیک، توسط سپر امنیتی دژفا خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
اقتصادگردان- محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: ما با یک حمله بسیار سازمان‌یافته علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک مواجه شدیم که توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شده است.

وی با بیان اینکه جزئیات این حمله را نمی‌توانم بگویم، افزود: در حال بررسی ابعاد این حمله سایبری هستیم.

وزیر ارتباطات همچنین درباره مصاحبه نزار زاکا علیه او مبنی بر اینکه جهرمی از وی بازجویی کرده است، گفت: احتمالا گرد نخودی که مصرف کرده خوب بود؛ او مباحث را با هم قاطی کرده است. آن زمان که می‌گفتند جهرمی در وزارت اطلاعات بوده، این موضوع مربوط به قبل از سال ۸۸ بوده است. آن سالی که وی‌ (زکا) به ایران آمده، من وزارت ارتباطات بودم و ضمن اینکه وی بازداشت سپاه بوده نه وزارت اطلاعات.

جهرمی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برخی نگرانی‌ها در خصوص تغییر سیاست دولت در زمینه‌ ارائه‌ اینترنت و جایگزینی اینترنت ملی با بیان اینکه چیزی به عنوان اینترنت ملی معنای خارجی ندارد، اظهار کرد: اینترنت یک شبکه جهانی است و داخلی و بین‌المللی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات با اینترنت ملی متفاوت است، افزود: آنها که از لفظ اینترنت ملی یا عناوینی از این دست استفاده می‌کنند، هدف‌شان تخریب دستاوردهای جوانان ایرانی در حوزه خودشان است. از خروج آمریکا از برجام و بدعهدی‌های دولت امریکا در حوزه‌های مختلف اعم از دارو و مواد غذایی و تروریست خواندن ملت ایران خیلی نگذشته و یادمان نرفته که حدودا ۹ ماه پیش بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری خدمت‌دهی‌شان به شرکت‌دهی ایرانی را به دلیل تهدیدهای آمریکایی‌ها متوقف کردند؛ ما فراموش نکرده‌ایم که آنها اپلیکیشن‌های ایرانی را از گوشی‌های تلفن همراه حذف کردند و الان نیز خدمات پرداخت را به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های ایرانی نمی‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این پرسش که در این شرایط آیا باید دست روی دست بگذاریم تا آمریکا برایمان تعیین تکلیف کند و بگوید کدام شرکت ایرانی می‌تواند رشد کند و کدام شرکت نمی‌تواند رشد کند؟ تصریح کرد:منطق موضوع این است که شبکه ملی اطلاعات همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند را با جدیت پیش ببریم تا سهم‌مان را در دنیا بگیریم؛ ما در عین تحریم‌هایی که اخیرا دولت آمریکا علیه‌مان و وزارت ارتباطات در حوزه فضایی وضع کرد، پیام‌مان روشن بود؛ ما استارت‌آپ‌های ایرانی را به آذربایجان بردیم حال اگر اینترنت نباشد چگونه می‌توانیم در بازارهای منطقه‌ای فعالیت کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: ما شاهد پروپاگاندای غربی هستیم و باید بپذیریم که در حوزه مقابله با پروپاگاندای غربی‌ها و در حوزه ادبیات صحبت کردن در این موضوع هنوز به وحدت رسانه‌ای کامل‌ نرسیده‌ایم؛ الان زمان آن نیست اما در فرصتی مناسب حتما با مردم درباره‌ شبکه ملی اطلاعات صحبت خواهم کرد. هدف شبکه ملی اطلاعات رشد اقتصاد کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال است نه قطع اینترنت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز اینترنت لازمه و اکسیژن توسعه اقتصادی است؛ آیا ما می‌توانیم در حوزه کشاورزی بگوییم که ارتباط‌مان را با دنیا قطع می‌کنیم و صادرات انجام نمی‌دهیم. ممکن است زمانی در کشور تولید محصولی کاهش یابد و صادرات آن موقتا لغو شود، اما ممنوعیت کلی معنایی ندارد؛ اینترنت لازمه‌ زندگی مردم است و هیچ‌گاه قطع نمی‌شود.

وی با اشاره به قطع موقت دسترسی به اینترنت طی هفته‌های گذشته اظهار کرد: تهدید امنیتی به وجود آمد و دستگاه‌های امنیتی برای مدیریت شرایط تصمیماتی اتخاذ کردند.

آذری جهرمی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد میزان خسارات اینترنت طی هفته‌های گذشته با تاکید بر این‌که آمارهای عجیب و غریبی که مطرح شده واقعیت ندارد، گفت: خسارت‌های بخش اپراتورها محاسبه شد و ۱۰۸۰ میلیارد تومان تعیین شد که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان آن به دلیل از بین رفتن و آسیب‌ دیدن تجهیزات مخابراتی در اغتشاشات بود و مابقی به دلیل توقف ارائه‌ برخی سرویس‌ها رخ داده است. همچنین روز گذشته در جریان اتفاقی قرار گرفتم که در جریان قطعی اینترنت برخی اپراتورها برای مردم قبض اینترنت بین‌الملل صادر کردند که این مصداق حق‌الناس است و من دیروز به سازمان تنظیم مقررات دستور دادم که به این موضوع رسیدگی کند و در صورت وجود تخلفاتی حتما با آن برخورد و گزارش آن را اعمال کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه چند مورد از این تخلفات به من گزارش شده است، ادامه داد: در جریان قطعی اینترنت اخیر به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز خساراتی وارد شده و هنوز بسیاری از آنها به شرایط درآمدی پیش از قطع اینترنت بازنگشته‌اند. در این خصوص جلسات اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران و همچنین نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه‌های کسب‌وکارهای نوپا گذاشته‌ایم و مدل‌های مختلف خسارات مشخص شده و هر زمان که خسارت‌ها مشخص شد اعلام کردیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی انتقادها از عملکرد پیام‌رسان‌های ایرانی به دلیل عدم سرویس‌دهی مناسب در ایام قطع اینترنت اظهار کرد: بر اساس گزارشی که در اختیار من قرار گرفته، ظرفیتی که در آن ایام روی پیام‌رسان‌های داخلی آمد، به اندازه گذشته آنها نبود یعنی میزان باری که روی این شبکه‌ها قرار گرفت با وجود قطعی به اندازه میزان قبلی نبود و البته این گزارش تا روزهای ششم و هفتم قعطی اینترنت بوده و بعد از آن گزارش جدیدی در اختیار من قرار نگرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: عملکرد بسیاری از پیام‌رسان‌های ایرانی خیلی خوب بوده و خدمات خوبی ارائه دادند و برخی نیز دچار اختلال شدند و تلاش کردند تا مشکلات‌شان را برطرف کنند. برخی موانع سخت‌افزاری را به عنوان عامل محدود کننده خود اعلام کردند و برخی دیگر مشکلات‌شان را معماری نرم‌افزار عنوان کردند، اما برخی پیام‌ رسان‌های دیگر بودند که خیلی خوب کار کردند و از پیام‌رسان‌های معروف نبودند.

آذری‌جهرمی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارتباطات قصد رسیدگی به وضعیت پیام‌رسان‌های معروفی که دچار اختلال شده‌اند را ندارند، تاکید کرد: گزارشی از وضعیت عملکرد پیام رسان‌های داخلی تهیه کرده‌ایم و هرگاه از تب و تاب شرایط کاسته شد حتما رسیدگی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان بازگرداندن هزینه‌های دریافتی توسط شرکت‌های ادامه دهنده خدمات ارزش افزوده به مشترکان تلفن‌های همراه خاطرنشان کرد: آنها شرکت‌هایی نیستند که از وزارت ارتباطات مجوز گرفته باشند. بعد از تخلفاتی که صورت گرفت به ما اعلام کردند که باید مستنداتی ارائه دهیم و بهترین مستندات ما شکایات مردم بود که این شکایات جمع‌آوری شد و در دادسرا شکایت‌ها ثبت شد و شرکت‌های متخلف باید حسابررسی شوند. همچنین ما نامه‌ای به مجموعه‌ای که به عنوان سران سه قوه که تصمیماتی اتخاذ می‌کنند ارسال و از آنها درخواست کردیم که به وزارت ارتباطات اجازه حسابررسی به شرکت‌های متخلف را بدهد تا بتوانیم ورود کنیم؛ در نهایت نامه‌ای به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع داده شد و آن مرکز معتقد بود که دستگاه قضا باید به این موضوع ورود کند.

وی با بیان این‌که منتظر بررسی شکایت‌هایمان توسط دستگاه قضایی هستیم، افزود: بر اساس احکامی که در این خصوص صادر شود ما پیگیری می‌کنیم تا پول مردم بازگردد. قرار است هفته آینده برنامه اجرایی ما در صحن کمیسیون تنظیم مقررات مطرح و تصویب شود.

آذری‌جهرمی ادامه داد: ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد این شرکت‌ها بوده که همه این درآمد کلاهبرداری محسوب نمی‌شود.