:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
بازگشت ثبات به بازار ارز در گروی تنظيم رفتار صادرکنندگان

افزايش 200 توماني نرخ دلار و يورو در صرافي ها

روز شنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 230 تومان در بازار آزاد، مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار دو ميليون و 11 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 464 هزار و 400 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 630 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 500 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 400 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 550 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
اقتصادگردان-
روز شنبه 16 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاي جهاني با 14 دلار كاهش 1460 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد نيز  به 13230 تومان رسيد كه نسبت به هفته هاي قبل افزايش يافته اما نسبت به روزهاي پنج شنبه و جمعه با ثبات بوده است. قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به هفته گذشته با افزایش ۲۰۰ تومانی همراه شد و قیمت خرید آن ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.
 همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری و ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان فروخته می‌شود که قیمت این ارز نیز ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. در سامانه سنا نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  12 هزار و 550 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 900 تومان رسيد.
 ارز مسافرتی هم نسبت به هفته گذشته با افزایش قیمت روبرو شد؛ به طوریکه قیمت هر یوروی مسافرتی با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد، اما در بانک‌ها نیز قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۲ هزار و ۶۵۴ تومان و هر یورو ۱۳ هزار و ۹۰۲ تومان از مشتریان خریداری شده است.
مظنه بالاي 2 ميليون
روز شنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 230 تومان در بازار آزاد، مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار دو ميليون و 11 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 464 هزار و 400 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 630 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 500 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 400 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 550 هزار تومان و سكه گرمي نيز 920 هزار تومان  معامله شد
همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 13 هزار و 800 تومان خريداري و به قيمت 14 هزار و 150 تومان به فروش رسيده است. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز پنجشنبه 14 آذر 98  را براي دلار 12 هزار و 762 تومان، يورو 14 هزار و 43 تومان، پوند انگليس 16 هزار و 371 تومان، درهم امارات 3 هزار و 497 تومان، لير تركيه 2 هزار و 310 تومان و يوآن چين يك هزار و 878 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۶ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۲۶ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۴ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «شنبه شانزدهم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۶۷ ریال افزایش نسبت به روز پنج شنبه ۵۵ هزار و ۱۴۸ ریال و هر یورو نیز با ۱۰۲ ریال کاهش نسبت به روز پنج شنبه ۴۶ هزار و ۴۴۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

بازگشت ثبات به بازار ارز در گروی تنظيم رفتار صادرکنندگان
از سوي ديگر، برخي كارشناسان معتقدند كه کوتاهی برخی صادرکنندگان در بازگرداندن ارز صادراتی به عنوان یک از مهم‌ترین عوامل رشد نرخ ارز در روزهای اخیر به شمار می‌رود. یک کارشناس اقتصادی در این باره می‌گوید: صادرکنندگان متخلف باید تنبیه شوند، زیرا اگر قرار باشد ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانند، صادرات آنها سودی برای کشور ندارد.
به گزارش ايرنا، به تازگی موج جدید رشد قیمت دلار و سایر ارزهای عمده در بازار آغاز شده است به طوری که قیمت دلار از حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان در اواسط آبان‌ماه، تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ تومان رشد کرده و به سوی کانال ۱۳ هزار تومان نشانه رفته است.
درباره چرایی رشد قیمت اخیر ارز دلایل مختلفی بیان می‌شود که از جمله آنها تخلف برخی صادرکنندگان در بازگرداندن ارز صادراتی است. در واقع این دسته از صادرکنندگان متخلف، امیدوار به گران شدن نرخ دلار در روزهای آینده هستند. آنها انتظار دارند که بهای دلار و سایر ارزها در آینده نزدیک بیشتر شود تا آنها بتوانند ارز خود را با نرخ بالاتری بفروشند.
رییس کل بانک مرکزی نیز چندی پیش در این‌ باره گفت: آنچه که این روزها در بازار ارز می‌بینیم عمدتاً ناشی از نحوه عملکرد برخی از صادرکنندگانی است که به سبب جو روانی ناشی از افزایش نرخ بنزین  و حوادث بعد از آن و شروع تسویه حساب‌های تجار با خارجیان در پایان سال میلادی، تلاش می‌کنند با تعلل، ارزهای صادراتی خود را با نرخ‌هایی بالاتر عرضه کنند.
عبدالناصر همتی همچنین تصریح کرده است: بارها تاکید کرده‌ام که بانک مرکزی به تدوام ثبات نسبی بازار ارز  اهمیت ویژه‌ای قائل است و رمز تداوم ثبات در این بازار و به تبع آن در سایر بازارها، توجه به بنیان‌های بازار در کنار حضور پرقدرت بازار ساز برای جلوگیری از سفته‌بازی و نوسان‌گیری در این بازار است و این بار نیز با اقداماتی که در جریان اقدام دارد همانند گذشته بازار را مدیریت خواهد کرد.
تاثیرکوتاه‌مدت هیجانات در افزایش نرخ ارز
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفت و گو با ایرنا گفت: تنها نهادی که می‌تواند مدیریت بازار ارز را انجام داده و قیمت‌ها را کنترل کند بانک مرکزی است.

این کارشناس بازار ارز با کم اهمیت دانستن نقش سوداگران، خاطرنشان کرد: نمی‌توان تصور کرد که سوداگران بازار ارز باز باعث افزایش بیش از حد نرخ ارز در روزهای اخیر شده باشند، زیرا میزان تاثیرگذاری آنها محدود است.
بغزیان ادامه داد: شاید هیجانات برای مدتی کوتاه بتوانند قیمت‌ ارز را افزایش دهند اما ماندگار نخواهد بود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر توسط بانک مرکزی، گفت: تلاش‌های زیادی برای مدیریت ارز در ماه‌های اخیر انجام شد که توانست قیمت‌ها را متعادل نگه دارد.
این کارشناس بازار ارز ادامه داد: حتی تشدید تحریم‌های آمریکا و وقوع تحولات مهمی مانند خروج آمریکا از برجام و انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان نتوانست قیمت ارز را بی‌ثبات کند.
بغزیان با اشاره به نوسان حدود یک هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ ارز در روزهای اخیر اظهار داشت: نکته جالب توجه این است که در روزهای اخیر اتفاق خاصی در عرصه بین‌المللی رخ نداده و شرایط تحریم علیه ایران نیز تشدید نشده است که بتوان بی‌ثباتی بازار را به آن نسبت داد.
وی درباره تاثیر افزایش نرخ بنزین بر بی ثباتی بازار ارز گفت: افزایش قیمت بنزین نمی‌تواند تا این حد بر بازار ارز تاثیرگزار بوده و باعث بی‌ثباتی بازار شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اثرات روانی افزایش بهای بنزین هشدار داد: رشد قیمت بنزین در کنار افزایش قیمت ارز می‌تواند قیمت همه کالاها را افزایش دهد.
افزایش تقاضا در بازار و کاهش عرضه
این کارشناس بازار ارز با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید ارز و خودداری برخی صادرکنندگان از عرضه ارز صادراتی، گفت: متقاضیان ارز و صادرکنندگان انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند که این موضوع می‌تواند زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم کند.
بغزیان افزود: این تصور که «امکان دارد قیمت ارز بالاتر برود» باعث شده متقاضیان ارز و واردکنندگان زودتر به سراغ خرید ارز بروند تا با افزایش قیمت مواجه نشوند که این موضوع، رشد تقاضا را به دنبال داشته است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر نیز دارندگان ارز و همچنین صادرکنندگان با احتمال افزایش قیمت، تمایل دارند که ارز خود را با هدف کسب سود بیشتر، دیرتر در بازار عرضه کنند که این موضوع نیز میزان عرضه را کاهش داده است.
لزوم مداخله جدی‌تر بانک مرکزی در بازار
این کارشناس بازار ارز با تاکید بر لزوم مداخله بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، گفت: بانک‌های مرکزی در همه کشورها با هدف ایجاد ثبات و رشد اشتغال تلاش می‌کنند که قیمت ارز را متعادل و باثبات نگاه دارند.
بغزیان با انتقاد از افزایش نرخ ارز به بهانه حمایت از صادرات گفت: اگرچه امکان دارد افزایش نرخ ارز برای مدتی به سود صادرات و صادرکنندگان باشد، اما از سوی دیگر سایر هزینه‌ها را در کشور از جمله هزینه تولید و واردات کالاهای اساسی و تجهیزات را بالا برده و سبب تورم می‌شود.رشد قیمت ارز در دو سال اخیر موجب لطمه به اقتصاد و اخلال در روند رشد اقتصادی شده و ثبات قیمت‌ها را به هم زده است.
این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه قیمت مطلوب ارز برای اقتصاد کشور کمتر از ۵ هزار تومان است، گفت: زمانی که نرخ ارز کمتر از ۵ هزار تومان بود شاخص‌های اقتصادی در بهترین وضعیت خود قرار داشته و خبری از احتکار کالاها نبود.
بغزیان درباره راهکار مطلوب برای مقابله با افزایش نرخ ارز گفت باید عرضه ارز زیاد شود به‌طوری که کسی به فکر جمع آوری و احتکار ارز نباشد، زیرا برایش صرفه نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: باید صادرکنندگان مجبور شوند که ارز خود را به کشور بازگردانند و در غیر این صورت نباید صادراتی انجام دهند.صادرکنندگان متخلف باید تنبیه شوند، زیرا اگر قرار باشد ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردد، صادرات آنها سودی برای کشور ندارد.

تدابیر منسجم بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز
همچنين عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اکنون مدیریت بانک مرکزی بر بازار به صورت متمرکز بوده و تدابیر منسجمی هم صورت گرفته است، گفت: مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس اقدام کنند.
علی اکبر کریمی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت بازار ارز و سکه پس از اصلاح قیمت بنزین، گفت: اکنون مدیریت بانک مرکزی بر بازار به صورت متمرکز بوده و تدابیر منسجمی هم صورت گرفته است.
نماینده مردم اراک در مجلس ، با بیان اینکه با حضور میدانی رییس کل بانک مرکزی در بازار دغدغه جدی برای این بخش وجود ندارد، افزود: بحث سفته بازی و بورس بازی برای سکه نشان داد که ممکن است در مقاطع کوتاه مدت سودآوری برای افراد داشته باشد، اما آحاد مردم اگر بخواهند با تیراژ بالا وارد بورس بازی شوند زیان زیادی خواهند دید.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه در سال ۹۷ بسیاری از افراد با ورود بیجا به بازار ارز و سکه متحمل ضررهای بسیار شده و سرمایه خود را از دست دادند، تصریح کرد: توصیه این است که مردم وارد این نوع موضوعات نشوند و تا جایی که می توانند سرمایه ها خود را در بازارهای سرمایه و بورس هزینه کنند.
کریمی ادامه داد: ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه وجود دارد و به لحاظ قانونی نیز مردم باید بدانند که ورود به بازار ارز اکنون به منزله قاچاق است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مردم باید به تجارب گذشته توجه کرده و بدانند که سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه عایدی نخواهد داشت.
ثبات‌ ارز و طلا تورم را مهار کرد
از سوي ديگر، مرکز پژوهش‌های مجلس در ارزیابی اقدامات دولت و مجلس در زمینه مدیریت نقدینگی و مهار تورم، اقدام بانک مرکزی در ثبات‌بخشی به بازار ارز و طلا را مهم‌ترین اقدام حاکمیت در این زمینه عنوان کرد.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به ارزیابی رویکرد و اقدامات دولت و مجلس در زمینه مدیریت نقدینگی و مهار تورم پرداخته و آورده است: نرخ تورم نقطه به نقطه از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ روند نزولی به خود گرفته، اما سوال اینجاست که آیا نمی‌شد با عملیاتی کردن اقداماتی نقطه اوج تورم نقطه به نقطه در عددی کمتر از ۵۱ درصد رکورد بخورد؟ یا به جای اینکه روند نزولی این شاخص در اردیبهشت آغاز شود در اسفندماه ۱۳۹۷ اتفاق بیفتد؟
توجه به اینکه اقدامات انجام شده ازسوی حاکمیت، چند درصد آن چیزی است که می‌توانست انجام شود، می‌تواند مبنای خوبی برای پاسخ به سوال فوق باشد. به عبارت دیگر باید دید چه کارهایی انجام شد و چه کارهایی می‌توانست انجام شود؟
دولت به منظور مهار تورم اقدامات دیگری نیز انجام داد که در ادامه همین گزارش، در خصوص اثربخشی آن اقدامات و پیامدهایی که بر وضعیت بازار داشته بحث مختصری مطرح می‌شود. مهم ترین اقدامی که توسط مجموعه حاکمیت دنبال شد، ثبات‌بخشی به بازار ارز و طلا بود که اقدامات بانک مرکزی در این راستا شایسته تقدیر است، اما اقدام جدی و موثری در سایر محورها انجام نشد. در حالی که برخی از این اقدامات می‌توانست به عنوان مکمل اقدامات بانک مرکزی در مهار تورم عمل کند و از رکوردزنی این متغیر در فصل بهار جلوگیری نماید. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که نوسانات نرخ ارز به دلیل اینکه بیشترین همبستگی را با تورم کوتاه‌مدت دارد، اهمیت و وزن بیشتری نسبت به سایر اقدامات در مهار تورم دارد و دولت توانست با عملکرد بهتر در این حوزه نسبت به سایر محورها، تورم کوتاه‌مدت را مهار نماید.
یکسری اقدامات دیگر در راستای کنترل قیمت‌ها از سوی دولت انجام شد که مهم‌ترین آنها عبارت است از: افزایش اختیارات وزارت صمت در تجهیز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تقویت ستاد تنظیم بازار برای بازرسی و نظارت بر قیمت کالاها، تمرکز اختیارات قیمت‌گذاری در ستاد تنظیم بازار
دولت به جای پرداختن به مسئله تورم از زاویه اقتصاد کلان و مسائل مربوط به نقدینگی و سرعت گردش آن، بیشتر به اقدامات خرد و ناظر به بنگاه‌ها و درواقع نگاه «تنظیم بازاری» بسنده کرده است. اگرچه ممکن است در ارزیابی اثربخشی این اقدامات گفته شود اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت چه می‌شد؟ اما با توجه به محدودیت‌ها و پیامدهای رویکرد دولت در مهار تورم، اثربخشی این اقدامات محل تردید است. برخی محدودیت‌ها و پیامدهای رویکرد «تنظیم بازاری» عبارت است از: نظارت‌پذیری اندک قیمت‌ها با توجه به گستردگی اصناف و مشاغل خرده‌فروشی، تشدید قاچاق و مبادلات غیررسمی و غیرشفاف، فشار به بنگاه‌هایی که با افزایش قیمت تمام شده مواجه شده‌اند و ... مبارزه با احتکار یا دستکاری در قیمت کالاها ضروری است، اما در صورتی که ریشه‌های مربوط به سطح اقتصاد کلان پدیده تورم حل نشده باشد، اثربخشی این اقدامات کاهش خواهد یافت.


نرخ دلار کالا اساسی ۴۲۰۰
با وجود انتشار اخباری مبنی بر افزایش نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۴۵۰۰ تومان برای تامین کالاهای اساسی، این موضوع رد شد.به گزارش ایسنا، اخیرا سخنگوی دولت در اظهارات خود اعلام کرده بود که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی به ۴۵۰۰ تومان افزایش یافته است.
این درحالی است که پیش از این بارها از سوی دولت تاکید شده بود که نرخ تامین ارز با دستور رییس‌جمهور همان ۴۲۰۰ تومان است.
به دنبال انتشار این خبر، پرس‌وجوی ایسنا از منابع مطلع با این توضیح همراه شد که نرخ ارز برای تامین کالاهای اساسی به طور حتم ۴۲۰۰ تومان است و اعلام ۴۵۰۰ تومان اشتباه بیان شده است.
براین اساس تامین کالاهای اساسی در سال آینده نیز همچون روال امسال با نرخ ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود که طبق اعلام دولت، میزان منابع برای تامین کالای اساسی در سال آینده ۱۰.۵ میلیارد دلار تعیین شده است.

پرش دلار در بازارهای جهانی
از سوي ديگر،  آمار خوب بازار کار آمریکا باعث پیشروی قدرتمند دلار در برابر همتایانش شد. به گزارش رویترز، پس از آن که وزارت کار آمریکا در گزارشی اعلام کرد اشتغال زایی ماه گذشته این کشور از ۲۶۰‌هزار فرصت شغلی عبور کرده است، نگرانی ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی در بزرگ ترین اقتصاد جهان تا حد زیادی کاهش یافت و تقاضا برای خرید دلار در بازارهای ارزی افزایش محسوسی پیدا کرد.  
از سوی دیگر تصمیم چین برای به تعویق انداختن افزایش تعرفه بر روی واردات برخی محصولات آمریکایی نظیر سویا و گوشت احتمال به تعویق افتادن افزایش تعرفه بر روی محصولات چینی از طرف آمریکا را تضعیف کرده است. با این حال لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ گفته است اگر مذاکرات به نتیجه دلخواه نرسند، آمریکا مصمم به افزایش تعرفه های وارداتی خواهد بود.
مت سیمپسون، تحلیل گر ارشد بازار ارز در موسسه " گین کپیتال" گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم توافق خواهد شد. من با دیده تردید به این مساله نگاه می کنم.
چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد هفدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۳ درصد افزایش و در سطح ۹۷.۶۴۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۹۶ دلار اعلام شد.
در حوزه برگزیت نیز بوریس جانسون، رهبر حزب محافظه کار که کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است وعده داده که در صورت پیروزی، پرونده برگزیت را به سرعت خواهد بست. از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد. رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس که طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا است، پیشنهاد همکاری با حزب کارگر را در صورت قبول خواسته های آن‌ها مطرح کرده است.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۵ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۳۸ دلار مبادله شد. هر یورو با ۰.۴۳  درصد کاهش به ۱.۱۰۵۸ کاهش یافت. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۲۵۱ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۰۳ دلار سنگاپور مبادله شد.
میشل آرون، استراتژیست ارزی در موسسه "استیت استریت"  گفت: داده های اخیر نشان می دهد که اقتصاد آمریکا در وضعیتی بهتر از چیزی که پیش‌تر تصور می‌شد قرار دارد. این مساله به کاهش نگرانی ها از وقوع رکود کمک خواهد کرد.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۵۸۹۳ ین رسید. به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان، دولت ژاپن اعلام کرده یک بسته محرک ۱۲۰ میلیارد دلاری را برای تقویت رشد اقتصادی این کشور به زودی عملیاتی خواهد کرد.  در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۶۲۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۵۲ یوان چین اعلام شد.
افزایش قیمت طلا به این راحتی نخواهد بود
نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد در حالی که کارشناسان وال‌استریت درباره روند افزایش قیمت طلا به دلیل آمار قوی اشتغال آمریکا بدبین شده اند، سرمایه‌گذاران همچنان به رشد قیمت طلا در هفته جاری بسیار خوش بین هستند.
به گزارش ایسنا، برخی از تحلیلگران بر این باورند که رشد ۲۶۶ هزار شغل جدید بازار کار آمریکا در ماه میلادی گذشته که بزرگترین رشد در ۱۰ ماه گذشته بوده است، همچنان از صعود بازارهای سهام حمایت کرده و ارزش داراییهای امن مانند طلا را تحت فشارهای کاهشی قرار می دهد.
در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها چهار نفر یا ۲۷ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالی که هفت نفر یا ۴۴ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری کاهش پیدا کند و پنج نفر یا ۳۱ درصد هم نظری نداشتند.در این بین، ۷۹۲ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۴۸۷ نفر یا ۶۱ درصد افزایش و ۱۸۳ نفر یا ۲۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۲۲ نفر یا ۱۵ درصد هم نظری نداشتند.