:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

شکست رویای سعودی‌ها در عرضه سهام آرامکو

عرضه اولیه عمومی سهام شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی همچنان کمتر از ارزش گذاری دو تریلیون دلاری مورد نظر ولیعهد عربستان سعودی است.
کد خبر: ۱۴۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
اقتصادگردان- سه منبع آگاه به رویترز گفتند آرامکوی سعودی عرضه اولیه عمومی سهام را ۳۲ ریال سعودی (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم قیمت گذاشته و ۲۵.۶ میلیارد دلار از عرضه اولیه خود کسب خواهد کرد و رکورد ۲۵ میلیارد دلار عرضه اولیه سهام شرکت چینی علی بابا در سال ۲۰۱۴ را می شکند.

آرامکو در این سطح ۱.۷ تریلیون دلار ارزش بازار دارد که بالاتر از شرکت آمریکایی اپل به عنوان ارزشمندترین شرکت ثبت شده در بورس در جهان خواهد بود. اما عرضه سهام آرامکو که اواخر ماه میلادی جاری در بازار بورس ریاض انجام می گیرد با شروع پرشکوهی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در نظر داشت، بسیار فاصله دارد.

عربستان سعودی پس از استقبال سرد سرمایه گذاران خارجی حتی با ارزش گذاری پایینتر ۱.۷ تریلیون دلار، به سرمایه گذاران داخلی و منطقه ای برای فروش ۱.۵ درصد از سهام آرامکو تکیه کرده است.

قیمت گذاری سهام آرامکو با نشست رسمی اوپک برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید و توافق کاهش تولید نفت همزمان شد. عربستان سعودی با هدف تقویت قیمتهای نفت و ارزش گذاری بالاتر سهام آرامکو، سایر تولیدکنندگان را برای موافقت با کاهش بیشتر تولید تحت فشار گذاشت.

نگرانیهای پیرامون تغییرات اقلیمی، ریسک سیاسی و عدم شفافیت تشکیلاتی باعث عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی شد و عربستان سعودی را وادار کرد از طرحهای بلندپروازانه خود برای کسب حداکثر ۱۰۰ میلیارد دلار از فروش داخلی و بین المللی پنج درصد از سهام آرامکو چشم پوشی کند.

حتی با ارزش گذاری ۱.۷ تریلیون دلاری، موسسات سرمایه گذاری بین المللی از عرضه سهام آرامکو استقبال نکردند و این شرکت مجبور شد برنامه عرضه سهام در نیویورک و لندن را حذف کند و به جای آن به تبلیغ فروش ۱.۵ درصد از سهامش به سرمایه گذاران سعودی و متحدان خود در منطقه خلیج فارس متمرکز شود. بانکهای سعودی برای شهروندان این کشور وامهای ارزان برای خرید سهام آرامکو عرضه کردند.

عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو نقطه اوج تلاشهای چندین ساله برای فروشی بخشی از سودآورترین شرکت دنیا و تامین منابع مالی لازم برای متنوع کردن اقتصاد عربستان سعودی و کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی است.

دولت عربستان سرمایه گذاری در آرامکو را به خصوص پس از حملاتی که به تاسیسات نفتی این کشور در سپتامبر صورت گرفت به عنوان یک وظیفه میهن پرستانه تبلیغ کرد. اما با وجود تبلیغات گسترده و عرضه وام برای تامین خرید سهام، علاقه سرمایه گذاران در مقایسه با رویدادهای مشابه کمتر بود. عرضه اولیه سهام علی بابا در هنگ کنگ ۴۰ برابر سهام عرضه شده، پیشنهاد خرید داشت.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه اظهار کرده اند که سازمان سرمایه گذاری ابوظبی و سازمان سرمایه گذاری کویت که دو متحد اصلی عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس هستند، قصد دارند در عرضه سهام آرامکو سرمایه گذاری کنند اما هیچ یک از این دو نهاد در این باره اظهارنظر نکرده اند.

شهروندان سعودی ۰.۵ درصد یا حدود یک سوم از سهام عرضه شده آرامکو را می توانند خریداری کنند که در مقایسه با رویدادهای قبلی عرضه اولیه عمومی سهام در عربستان سعودی، کم سابقه است.

 آرامکو همچنین قصد دارد ۷۵ میلیارد دلار سود سهام برای سال ۲۰۲۰ پرداخت کند که بیش از پنج برابر بیشتر از پرداختی شرکت اپل خواهد بود.

اما سرمایه گذاری در آرامکو با توجه به قیمت نفت و دورنمای ضعیف رشد تقاضا برای نفت که انتظار می رود از سال ۲۰۲۵ به بعد ضعیفتر شود، بدون ریسک نیست.