:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
فعالیت ۱۰ میلیون ابزار پذیرش در شبکه پرداخت

سهم موبایل به 12 درصد و اینترنت به 10 درصد افزايش يافت

تعداد ابزارهای پذیرش فعال از جمله کارتخوان، ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی در شبکه پرداخت الکترونیک تا پایان تابستان به ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار ابزار رسیده است.
کد خبر: ۱۴۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
اقتصادگردان-
بر اساس گزارش اقتصادی شهریورماه شاپرک، در ماه گذشته بالغ بر دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تراکنش در شبکه پرداخت الکترونیک به ارزش دو هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال انجام شده که البته نسبت به مردادماه سال جاری کاهش و نسبت به شهریورماه سال گذشته دچار رشدی ۲۴.۸۷ درصدی در تعداد و ۲.۳۴ درصدی در ارزش تراکنش شده است؛ این گزارش حاکی از آن است که کارتخوان فروشگاهی همچنان در میان ابزارهای پذیرش بیشترین سهم بازار از تعداد و مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت الکترونیک کشور را به خود اختصاص داده است اما این سهم از ابتدای سال جاری با افزایش رشد سهم ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی در حال کاهش است.
این گزارش نشان می‌دهد که تعداد ابزارهای پذیرش فعال در شبکه پرداخت الکترونیک از جمله ابزار پذیرش اینترنتی، ابزار پذیرش موبایلی و کارتخوان فروشگاهی در شهریورماه نسبت به مرداد ماه از رشد خوبی برخوردار بوده تا جایی که تعداد مجموع ابزارهای فعال به ۹ میلیون و ۹۱۱ هزار ابزار رسیده است.
در شهریورماه سال جاری تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی (درگاه پرداخت اینترنتی) با ۵.۹۲ درصد رشد به بیش از یک میلیون ابزار رسیده است؛ از سویی دیگر تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی با ۱.۸۵ درصد رشد نسبت به ماه گذشته به تعداد یک میلیون و ۲۲۵  هزار ابزار رسیده است. همچنین تعداد ابزار کارتخوان به عنوان بزرگترین بازیگر شبکه پرداخت الکترونیک کشور با ۱.۰۲ درصد همچنان رشد دارد و تعداد آن به بالغ بر ۷ میلیون و ۶۴۹ هزار دستگاه رسیده که بر این اساس می‌توان گفت تعداد ابزار کارتخوان حدود هفت برابر سایر ابزارهای پذیرش است.

گزارش شاپرک حاکی از آن است که سهم بازار ابزار پذیرش اینترنتی در شهریورماه نسبت به مرداد ماه رشد بزرگی داشته و از سویی کارتخوان فروشگاهی با کاهش سهم روبرو بوده است؛ جدول منتشره از سهم تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار نشان از آن دارد که کارتخوان فروشگاهی در میان ابزارها سهمی ۷۷.۱۸ درصدی دارد و بیشترین گستردگی ابزار در شبکه پرداخت را به خود اختصاص داده و ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی به ترتیب سهمی ۱۲.۳۶ درصدی و ۱۰.۴۶ درصدی کسب کرده‌اند.