:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اونس جهاني 1507 دلار معامله شد

صرافی‌ها و بانک‌هادینار ندارند / ثبات نرخ طلا و ارز

قيمت جهاني اونس طلا با كاهش سه دلاري به 1502 دلار كاهش يافت و با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي، به قيمت 11490 تومان، بازار ارز و طلا در داخل كشور با اندكي كاهش همراه شد. مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با كاهش سه هزار توماني يك ميليون و 767 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 900 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون تومان و 11 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 990 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 40 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 240 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که ثابت بوده است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.
کد خبر: ۱۴۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
اقتصاد گردان - روز  چهار شنبه  17مهر 98،  قيمت جهاني اونس طلا با كاهش سه دلاري به 1502 دلار كاهش يافت و  با اعلام نرخ  دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي، به قيمت 11490 تومان،  بازار ارز و طلا در داخل كشور با اندكي كاهش همراه شد.  مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار با كاهش سه هزار توماني يك ميليون و 767 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 407 هزار و 900 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون تومان و 11 هزار، طرح قديم 3 ميليون و 990 هزار  تومان، نيم سكه 2 ميليون و 40 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 240 هزار تومان و سكه يك گرمي 840 هزار تومان معامله شد.
صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که ثابت بوده است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.
روز چهارشنبه 17 مهر 98، همچنين در سامانه سنا نرخ دلار لحظه اي به 11400 و يورو به 12600 تومان رسيد كه نسبت به روز سه شنبه تغييري نداشته است. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز براي روز سه شنبه 16 مهر 98  را براي دلار 11 هزار و 318 تومان، يورو 12 هزار و 497 تومان، پوند انگليس 13 هزار و 920 تومان، درهم امارات 3 هزار و 112 تومان، لير تركيه 2 هزار و 67 تومان و يوآن چين يك هزار و 694 تومان  اعلام كرد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۸۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.
بانک مرکزی  نيز نرخ رسمي ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز چهارشنبه هفدهم مهر ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۳۲۳ ریال کاهش به ۵۱ هزار و ۳۱۴ ریال و هر یورو نیز با ۴۸ ریال افت ۴۶ هزار و ۴۸ ریال ارزش‌گذاری شد.
اغلب بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و مجاز بانک مرکزی دیناری برای فروش به زائران ندارند و دلار و یورو را نیز به قیمت صرافی‌های بانکی به زائران می‌فروشند.
با نزدیک‌شدن به اربعین حسینی بازار خرید و فروش دینار عراق در بازار ارز داغ‌تر می‌شود و زائران بیشتری برای خرید ارز اقدام می‌کنند اما خرید دینار عراق از این طریق برای برخی زائران معضل شده است.
با وجود آن که بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که زائران اربعین می‌توانند ارز مورد نیاز خود را تا سقف ۱۰۰ یورو یا معادل آن از طریق صرافی‌های بانکی و تحت نظارت بانک مرکزی تامین کنند، اما اغلب صرافی‌های بانکی دیناری برای فروش به زائران ندارند.
پس از آن که در سال گذشته تامین ارز زائران اربعین در نقاط مرزی با مشکلاتی همراه شد، بانک مرکزی امسال تصمیم گرفت که ارز مورد نیاز زائران را در شهر محل سکونت آن‌ها تامین کند. از سوی دیگر، بر همین اساس زائران اربعین این روزها برای تهیه ارز خود به بازار ارز مراجعه می‌کنند، اما متصدی یکی از صرافی‌های بانکی به ایسنا، گفت: هیچ‌کدام از صرافی‌ها چه بانکی و چه غیربانکی در حال حاضر دینار عراق ندارند و فقط می‌توانیم دلار یا یورو پرداخت کنیم که البته اطلاعی از شرایط چنج کردن دلار در عراق نداریم.
وی افزود: تنها یکی از صرافی‌ها دینار دارد که اکثر زائران برای خرید دینار به آن صرافی مراجعه می‌کنند یا اگر می‌خواهید منتظر نمانید از دلالان هم می‌توانید خرید کنید.او قیمت فروش دلار را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان و یورو را ۱۲ هزار ۶۰۰ تومان برای اربعین اعلام کرد که در واقع همان قیمت صرافی‌های بانکی است.مراجعه به صرافی بانکی که گفته می‌شد دینار برای فروش دارد، حاکی از تشکیل صفی طولانی برای خرید دینار از صرافی مورد نظر بود.
این صرافی دینار عراق را با قیمت ۹۹ ریال به زائران می‌فروخت و این در حالی است که دلالان در بازار، دینار عراق را با قیمت ۱۰۰ ریال می‌فروختند. مشاهدات از شعب بانکی نیز حاکی از عدم فروش دینار عراق در این شعب است.دلار و یورو در حالی با قیمت صرافی‌های بانکی به زائران اربعین فروخته می‌شود که پیش‌تر بانک مرکزی از فروش ۱۰۰ یورو یا معادل آن با نرخ بازار ثانویه خبر داده بود.

حذف مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا

همچنين ابراهیم محمدولی در رابطه با پیشنهاد جدید مجلس مبنی بر حذف مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا و مصنوعات آن، اظهار کرد: در یک دهه اخیر که مالیات بر ارزش افزوده به اقتصاد و کسب و کار کشور وارد شد، باعث رکود در بعضی کسب و کارها شد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نوشت: عدم محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا، قیمت نهایی مصنوعات طلا را کاهش داده و قیمت طلا تا حدودی متناسب با قدرت خرید خانواده‌ها خواهد بود و از سوی دیگر قدرت رقابت طلای ایرانی در بازارهای خارجی افزایش می‌یابد

طلا در بازار جهاني

از سوي ديگر، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی به دلیل ضعیف شدن امیدها به پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین و ریسک گریزی معامله‌گران، به روند رشد قیمت خود ادامه داد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۵۰۶ دلار و شش سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته یک درصد جهش داشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۵۱۱ دلار و ۶۰ سنت رسید.
به گفته بنجامین لو، تحلیلگر شرکت "فیلیپ فیوچرز"، بازار عقب نشسته و منتظر مشاهده آنچه که در مذاکرات تجاری روز پنج شنبه و جمعه آمریکا و چین خواهد گذشت، است. همچنین عملکرد بازارهای سهام ضعیف شده است.اقدام روز سه‌شنبه آمریکا در وضع محدودیت‌های روادید برای برخی از مقامات چینی، پکن را در آستانه مذاکرات مقامات عالی رتبه دو کشور در واشنگتن به خشم آورد و باعث سقوط بازارهای سهام شد.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است اگر این مذاکرات پیشرفت نکند، تعرفه روی واردات کالاهای چینی در ۱۵ اکتبر افزایش پیدا خواهد کرد.
بر اساس گزارش رویترز، در این بین، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا به احتمال کاهش بیشتر نرخ‌های بهره و ازسرگیری خرید اوراق قرضه برای رسیدگی به افزایش اخیر نرخهای بازار پول اشاره کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون سوددهی است را کاهش می‌دهد.
عامل دیگری که به جذابیت طلا افزود، گزارشی بود که بر اساس آن، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با شورش جدید در کابینه خود مواجه شده و گروهی از وزیران قرار است به دلیل نگرانی‌ها نسبت به اقدامات وی که ممکن است به خروج کشور از اتحادیه اروپا بدون یک توافق منجر می‌شود، استعفا کنند.به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد زیرا حمایت در سطح ۱۴۸۸ دلار را شکسته است.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۷ دلار و ۷۷ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، ۸۹۲ دلار و ۷۵ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و ۱۶۷۳ دلار و ۴۲ سنت بود.


تحریم‌ چینی ترمز دلار را کشید

 از سوي ديگر، دلار نتوانست به خوبی از اخبار مربوط به برگزیت بهره‌برداری کند.به گزارش رویترز، در شرایطی که به بن‌بست رسیدن مذاکرات بین اتحادیه اروپاو انگلیس زمینه را برای صعود دلار آماده کرده بود، تصمیم جدید آمریکا برای قرار دادن نام چندین شرکت چینی در فهرست تحریم‌ها به دلیل نقض قوانین مربوط به حقوق اقلیت ها، معامله گران را به خرید ارزهای امن ترغیب کرد و ارزش دلار همتایان مهم خود تقریبا بدون تغییر باقی ماند.
قرار است روزهای پنج شنبه و جمعه این هفته، لیو هه، معاون نخست وزیر چین با رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه داری این کشور گفت‌وگو کند.امره  اشپایزر، تحلیل گر ارشد بازار در موسسه " وست پاک" گفت: به نظر می رسد که حداقل تا پایان امسال تنش های تجاری ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می کنم با طیف گسترده ای از اخبار مثبت و منفی مختلف مواجه خواهیم بود اما اخبار بد احتمالا بیشتر خواهند بود.
در معاملات روز چهار شنبه بازارهای ارزی جهانی، هر دلار نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز قبل به ازای ۱۰۷و۱۷ ین مبادله شد. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا با ۰.۱۴ درصد افزایش به ازای ۱.۴۸۴۵ دلار مبادله شد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، تقریبا بدون تغییر در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۹.۱۲۶ واحد باقی ماند.
مارک آندره فونگرن، استراتژیست بازارهای ارزی جهانی در موسسه " ماف" گفت: یک توافق تجاری بین آمریکا و چین هنوز قطعی نشده است و پیشرفت‌های کمی در روزهای اخیر به دست آمده است. سرمایه‌گذاران هم‌چنین منتظر نشست ماهانه کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند تا مشخص شود آیا نرخ بهره مجددا کاهش خواهد یافت یا خیر. حدس من این است که جروم پاول (رئیس بانک مرکزی آمریکا) و همکارانش سیاست‌های محرک بیشتری را اتخاذ خواهند کرد. شاید در کوتاه مدت این مساله باعث تضعیف دلار شود.
در معاملات ارزی جهانی هم چنین ارزش هر یورو با ۰.۲ درصد کاهش به ۱.۰۹۵۷ دلار رسید تا ارزش یورو در برابر بار دیگر به یکی از کمترین سطوح دو سال اخیر برسد. مانند یورو، دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند پس از آن‌که گزارشاتی از آماده شدن دولت انگلیس برای یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا منتشر شد، در برابر دلار دست به عقب‌نشینی زد تا جایی که هر پوند با ۰.۴ درصد کاهش به ۱.۲۲۱۷ دلار رسید.
از طرف دیگر منابع آگاه به نقل از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته اند که وی پس از تماس تلفنی با نخست وزیر انگلیس نسبت به حصول توافق کاملا بدبین است.
 پیش‌تر بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور گفته بود انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد. مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است. هر فرانک نیز به ازای ۱.۰۰۶۱ دلار مبادله شد.
ارزش دلار آمریکا در برابر همتای کانادایی و سنگاپوری افزایش یافت تا جایی که هر دلار آمریکا به ترتیب به ازای ۱.۳۳۱۶ و ۱.۳۸۲۴  دلار کانادا و سنگاپور معامله شد.

پوند انگلیس سقوط کرد

همچنين نرخ برابری پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا ظهر روز سه‌شنبه پس از انتشار گزارشات مختلف از افزایش احتمال شکست مذاکرت برگزیت، به شدت افت کرد.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، ظهر سه‌شنبه پس از انتشار گزارشات مختلف از افزایش احتمال شکست مذاکرت برگزیت، نرخ برابری پوند با دلار آمریکا به شدت افت کرد. یک منبع آگاه از دانینگ‌ استریت، گزارش داد که صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل، به نخست‌وزیر انگلیس، بوریس جانسون، گفته است که رسیدن به توافق «به شدت نامحتمل» است.
همچنین سایر رسانه ها اعلام کردند که مقامات دولتی به این خبرگزاری اطلاع داده اند که اتحادیه اروپا تمایلی ندارد حتی یک سانتیمتر مواضع خود را تغییر دهد. هفته گذشته، بوریس جانسون طرح پیشنهادی جدید برگزیت را به بروکسل ارائه کرده بود.پس از انشار گزارشات احتمال شکست مذاکرات برگزیت، تا ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران، نرخ برابری پوند انگلیس ۰.۴۷ درصد در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد و به ۱.۲۲۳۵ واحد رسید.