:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
واكنش بازارهاي ارز و طلا به كاهش نرخ بهره

تقويت ارزش دلار و ثبات نرخ طلا در بازار جهاني به دنبال كاهش 25 صدمي نرخ بهره آمريكا / امسال ارز اربعین نداریم

کاهش قیمت طلا با سیگنال جدید آمریکا / بانک‌های اروپا تحت تاثیر ریسک جدید نرخ بهره / با اعلام قيمت دلار 11530 توماني و نرخ اونس جهاني طلا 1503 دلاري، قيمت طلا و سكه تقريبا روند با ثبات قبلي را طي كرد و نرخ ها اندكي افزايش داشت و مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 772 هزار، هرگرم طلاي 18 عيار معادل 409 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 60 هزار، سكه طرح قديم 4 ميليون و 30 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 60 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 260 هزار و سكه گرمي 900 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
اقتصاد گردان - با وجود آن كه انتظار مي رفت بعد از كاهش نرخ بهره در آمريكا توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه، شاهد افزايش  نرخ طلا  و كاهش نرخ دلار در بازارهاي جهاني در روزهاي پنج شنبه و جمعه باشيم، اما ظاهرا اثر كاهش 25 صدم درصدي نرخ بهره و افت آن از 2 درصد به 1.75 درصد، تاثيري بر بازار نداشته و نرخ اونس جهاني طلا همچنان در سطح 1503 دلار  در روزهاي پنج شنبه و جمعه باقي ماند و ارزش دلار نيز در برابر ساير ارزها همچنان تقويت شده است.
كارشناسان معتقدند كه اين كاهش اندك بوده و با انتقاد رئيس جمهور آمريكا نيز مواجه شده است و اثر قابل توجهي بر بازار طلا و ارز نخواهد داشت، زيرا فعالان اقتصادي انتظار كاهش نرخ بهره بيشتري را داشتند تا  بتواند به رشد اقتصادي در آمريكا، كمك بيشتري كند اما در حال حاضر، فعالان بازار ارز و طلا اثر كاهش محدود نرخ بهره بر متغيرهاي اقتصادي و تقاضاي طلا را جدي نگرفته اند و در نتيجه نه تنها نرخ طلا ثابت مانده بلكه ارزش دلار آمريكا در برابر ساير ارزها همچنان روبه افزايش است و براي كاهش ارزش دلار، رشد اقتصادي و صادرات بيشتر، بايد نرخ بهره بيش از اين كاهش يابد. 
در بازار داخلي ايران نيز روز 28 شهريور، با اعلام قيمت دلار 11530 توماني و نرخ اونس جهاني طلا 1503 دلاري، قيمت طلا و سكه تقريبا روند با ثبات قبلي را طي كرد و نرخ ها اندكي افزايش داشت و مظنه مثقال طلاي 17 عيار يا طلاي آبشده به 1 ميليون و 772 هزار، هرگرم طلاي 18 عيار معادل 409 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 60 هزار، سكه طرح قديم 4 ميليون و 30 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 60 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 260 هزار و سكه گرمي 900 هزار تومان معامله شد. 
صرافي هاي مجاز بانكي نيز نرخ فروش دلار را 11450 و نرخ خريد دلار را 11350 تومان، نرخ فروش يورو را 12750  و نرخ خريد يورو را 12650 تومان اعلام كردند. بازار سنا نيز نرخ ميانگين ارزهاي معامله شده در تاريخ 27 شهريور را براي دلار 11285،  يورو 12623، درهم 3031، يوآن 1708، پوند 13954، لير تركيه 2084 تومان اعلام كرده است. 

تقويت ارزش دلار  

سرانجام بانک مرکزی آمریکا با کاهش مجدد نرخ بهره در این کشور موافقت کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، همان طور که انتظار می‌رفت بانک مرکزی در نشست این هفته خود با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره موافقت کرد تا دومین کاهش در سال جاری نیز به ثبت برسد. با این حال اعضای هیات مدیره بانک مرکزی در این خصوص با هم هم نظر نبوده‌اند به گونه‌ای که ۳ نفر از ۱۰ عضو هیات مدیره فدرال رزرو به این کاهش رای منفی داده‌اند.
جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا - در این خصوص گفت که سیاست‌گذاران، انتظار وقوع رکود در اقتصاد آمریکا را ندارند اما نگرانی از پیامدهای جنگ تجاری با چین می‌تواند منجر به افزایش نا اطمینانی نسبت به شرایط اقتصادی شود. وی با اشاره به تضعیف صادرات و فعالیت های تجاری در آمریکا گفت که فدرال رزرو در زمان مناسب از ابزارهای خود برای کنترل و مدیریت اوضاع استفاده خواهد کرد.
با این تصمیم بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره در این کشور به ۱.۷۵ درصد رسید که هنوز فاصله زیادی با نرخ بهره در اروپا و ژاپن دارد. بانک مرکزی اروپا هفته گذشته نرخ بهره را به منفی ۰.۵ درصد کاهش داد که پایین ترین نرخ بهره ثبت شده در تاریخ منطقه یورو محسوب می شود.از سوی دیگر بانک مرکزی در پیش‌بینی جدید خود از رشد اقتصادی آمریکا اعلام کرد رشد بزرگ ترین اقتصاد جهان در سال جاری احتمالا ۲ درصد خواهد بود.
دایان سونک- کارشناس بازار در موسسه " گرنت تورنتون" گفت که پاول در سخنانش سعی کرد وعده ای برای تداوم روند نزولی نرخ بهره ندهد: پاول سعی کرد پاسخ مشخصی به سوالات در خصوص مسیر آینده ندهد اما احتمالا پیامدهای خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازارهای مالی جهان، فدرال رزرو را مجبور خواهد کرد یک بار دیگر نیز نرخ بهره را کاهش دهد.
به عقیده سونک، در صورتی که جنگ تجاری با چین تشدید شود، فدرال رزرو احتمالا مجبور خواهد شد تا برای حمایت و تقویت رشد اقتصادی، سیاست پولی تهاجمی تری را انتخاب کند چرا که این نهاد ابزارهای نیرومندی برای مقابله با ریسک های موجود دارد.
به گزارش  رویترز، پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص کاهش مجدد نرخ بهره، ارزش دلار در بازارهای جهانی در برابر سایر ارزها بالا رفت و شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد در معاملات روز پنج شنبه به سطح ۹۸.۶۸ واحد صعود کرد. در برابر ین، هر دلار به ۱۰۷.۹۰۱۵ ین تقویت شد تا به یکی از بالاترین سطوح این ماه خود برسد. هر دلار آمریکا هم چنین به ازای ۱.۴۷۳۱ دلار استرالیا، ۱.۳۲۹۴ دلار کانادا و ۱.۳۷۸۵ دلار سنگاپور مبادله شد. در برابر سایر ارزهای جهانی، هر دلار آمریکا به ازای ۴.۱۹۷۹رینگتمالزی، ۰.۹۹۶۵ فرانک سوئیس و ۷.۱۰۲۸ یوان چین مبادله شد.بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا با افزایشی محسوس نسبت به روز قبل به۱.۷۸۴ درصدرسید.
در این باره یک تحلیلگر گفت : به منظور حفظ و تقویت رشد اقتصادی آمریکا، بانک مرکزی در زمان مناسب از ابزارهای در اختیار خود استفاده خواهد کرد.
جان ویلز- استراتژیست معاملات ارز در موسسه " بنی ملون" گفت: در کوتاه مدت، کاهش نرخ بهره باعث تشدید تقاضای خرید دلار خواهد شد و اسکناس سبز در بین ۱۰ ارز اصلی جهان کماکان ارزی پر بازده باقی خواهد ماند.
پس از رسیدن ارزش یورو به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار طی ۲۸ ماه اخیر، امروز ارزش ارز واحد اروپایی در برابر اسکناس سبز اندکی کاهش یافت تا هر یورو به ازای ۱.۱۰۳۹ دلار مبادله شود.یورو از رکورد امسال خود و رسیدن به کانال ۱.۱۳ دلار فاصله زیادی دارد. از سوی دیگر اما پوند که در حال بازیابی تدریجی ارزش خود است به ۱.۲۴۷۶ دلار افزایش یافت هر چند که با توجه به تداوم بحران داخلی سیاسی در انگلیس بر سر چگونگی حل و فصل مساله برگزیت، چشم انداز پوند کماکان پر ریسک است.


کاهش قیمت طلا با سیگنال جدید آمریکا
 
همچنين قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران پس از سیگنال‌های جدید سیاست‌گذاران آمریکایی در خصوص حرکت بعدی‌شان محتاط شده بودند، کاهش پیدا کرد.
به گزارش  رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۸۹ دلار و ۷۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته حداکثر یک درصد سقوط کرده بود و نهایتا با ۰.۶ درصد کاهش بسته شد.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۹۷ دلار و پنج سنت رسید.دلار در معاملات روز پنج‌شنبه در سطح بالایی ایستاد و بازارهای سهام آسیا نیز با دنبال کردن رشد ملایم وال استریت، صعود کردند.
بر اساس گزارش رویترز، همان‌طور که انتظار می‌رفت بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاست پولی خود که بعد از ظهر روز چهارشنبه به پایان رسید برای حمایت از توسعه اقتصادی نرخ‌های بهره را به میزان ۲۵ واحد کاهش داد، اما احتمال کاهش بیشتر نرخ‌های بهره در آینده را مورد تردید قرار داد و باعث انتقاد سریع رییس جمهور آمریکا شد.
نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری از طلا که بازدهی ندارد را کاهش داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند و از سوی دیگر ارزش دلار آمریکا را تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷ دلار و ۷۲ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۵۹۶ دلار و ۱۶ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، ۹۳۰ دلار و ۴۳ سنت معامله شد.

بانک‌های اروپا تحت تاثیر ریسک جدید نرخ بهره

 از سوي ديگر،‌اکونومیست با انتشار یک گزارش تحلیلی هشدار داد صنعت بانکداری اروپا تحت تاثیر نرخ بهره با ریسک بزرگی روبرو شده است.
به گزارش سی ان بی سی، بانک مرکزی اروپا چندی پیش با کاهش مجدد نرخ بهره به منظور تقویت رشد اقتصادی منطقه یورو موافق کرد و نرخ بهره در این منطقه پولی با رسیدن به منفی ۰.۵ درصد در پایین ترین سطح تاریخ خود از زمان تشکیل منطقه پولی یورو قرار گرفت.
واحد اطلاعات اکونومیست در گزارشی به مقامات بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که تداوم روند فعلی بانک های اروپایی را با ریسک‌های بسیار جدی مواجه خواهد کرد. سیمون باپتیست، مدیر ارشد این موسسه گفت: فکر می‌کنم اکنون سوالات زیادی پیرامون سودآوری فعالیت بانک های اروپایی ایجاد شده است.
نرخ بهره در منطقه یورو از سال ۲۰۱۲ به صفر درصد کاهش یافت و نخستین بار در سال ۲۰۱۴ وارد محدوده منفی شد. واحد اطلاعات اکونومیست هشدار داده است که نرخ بهره منفی به ضرر وام دهندگان خواهد بود و توانایی بانک‌ها برای سودآور ماندن را خدشه دار می کند. این گزارش در ادامه هشدار داده است که نرخ بهره منفی برای مدت طولانی باعث ایجاد تغییرات بنیادین در کسب و کارها خواهد شد.
قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند. این بسته فرا تر از حد انتظار، احتمالا بانک های مرکزی ژاپن و آمریکا را نیز مجبور خواهد کرد که سیاست های مشابهی را در پیش بگیرند.
ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا گفته است که کاهش مجدد نرخ بهره باعث ازادسازی بخشی از نقدینگی مازاد بانک‌ها به سمت بازار خواهد شد اما به عقیده اکونومیستف این اقدام باعث کاهش حاشیه سود آن ها خواهد شد.
به نظر می رسد با توجه به درپیش بودن برگزیت و کاهش رشد اقتصادی اعضای مهم منطقه یورو نظیر آلمان و ایتالیا و رشد ضعیف سایر اعضا نظیر فرانسه و اسپانیا، کار بانک مرکزی برای احیای رشد بسیار دشوار خواهد بود.
تصمیم اخیر بانک مرکزی آمریکا به بهانه ای برای حمله مجدد رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی آمریکا به یکدیگر شد.به گزارش  سی ان بی سی، بانک مرکزی آمریکا در نشست هفتگی خود با کاهش نرخ بهره از ۲ درصد به ۱.۷۵ درصد موافقت کرد.
این تصمیم اگرچه با استقبال بازارهای مالی مواجه شد اما نتوانست آن گونه که باید، رضایت رئیس جمهور آمریکا را نیز جلب کند و وی در واکنش به این کاهش نرخ بهره در پیامی تند در حساب توئیتری خود نوشت: جروم پاول نه جسارت لازم را دارد نه شم لازم را و نه افقی پیش روی خود!
ترامپ که خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو است، پیش‌تر نیز نوشته بود: فدرال رزرو باید نرخ بهره را به صفر یا کمتر کاهش دهد و ما باید بعد از رسیدن نرخ بهره به چنین سطحی اقدام به تامین مالی مجدد برای بازپرداخت بدهی‌هایمان کنیم. هزینه استقراض باید کمتر شود. ما یک ارز پرقدرت داریم و ترازنامه ما هم در چنین وضعیتی است.
از سوی دیگر اما جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا که در یک کنفرانس خبری حاضر شده بود نیز در برابر انتقادات ترامپ ساکت ننشست و ضمن اعلام پایبندی بانک مرکزی به دستیابی به هدف اشتغال کامل و کنترل تورم گفت که برای حفظ رشد اقتصادی، اقدامات مناسب انجام خواهد شد.
در شرایطی که تشدید جنگ تجاری با چین باعث شده است تا برخی از کسب و کارها در آمریکا نسبت به چشم انداز اقتصادی نا امید شوند، جروم پاول سعی کرد تا توپ را به زمین ترامپ بیاندازد: اقتصاد آمریکا رو به جلو حرکت کرده است چرا که بانک مرکزی برای محافظت از آن در برابر تکانه‌ها عمل کرده است اما این که این روند ادامه پیدا کند یا خیر بستگی به رئیس جمهور خواهد داشت.
وی افزود: معتقدم تغییر رویکرد ما نسبت به سیاست‌های انبساطی یکی از دلایلی بوده است که چشم انداز اقتصاد آمریکا را در بلند مدت مطلوب نگه داشت. برای تصمیم گیری‌هایمان بسیار بر روی اطلاعات تاکید می‌کنیم و هرگونه حرکت بعدی در خصوص نرخ بهره نیز مبتنی بر داده ها خواهد بود.
پاول با هشدار نسبت به تداوم جنگ تجاری با چین نیز گفت: اقتصاد آمریکا به نوبه خود یک اقتصاد نیرومند است اما وضعیت عادی نیست و اینجا با ریسک های قابل اعتنایی مواجه هستیم.

امسال ارز اربعین نداریم

با توجه به مشكلاتي كه سال گذشته در  تامین دینار زائران در اربعین سال گذشته رخ داد و با مشکلات و حواشی بسیاری مواجه شده بود، امسال بانك مركزي تصميم گرفته كه ارزي براي مراسم اربعين در نظر نگيرد زيرا امكان تامين دينار در عراق فراهم نشده و عراق همكاري لازم در اين زمينه نداشته است. 
 رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارائه خواهد شد، درباره عدم دخالت بانک مرکزی در بازار آزاد خاطرنشان کرد: ارز مسافرتی، ارز بازار آزاد حساب می‌شود و این بانک‌ها هستند که در این زمینه نرخ‌گذاری می‌کنند.
عبدالناصر همتی ، درباره وضعیت ارائه ارز مسافرتی و عرضه این ارز با قیمتی بیشتر از ارز آزاد اظهار کرد: بانک مرکزی دخالتی در ارز بازار آزاد نمی‌کند و ارز مسافرتی نیز جزو ارز بازار حساب می‌شود. بانک‌ها که ارائه دهنده ارز مسافرتی هستند خودشان بر مبنای نرخ ارز روز گذشته در خصوص قیمت ارز مسافرتی تصمیم گیری می‌کنند.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره اینکه آیا دولت برای مراسم اربعین ۱۳۹۸ ارز خاصی برای زائران راهپیمایی اربعین در نظر دارد خاطرنشان کرد: ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارائه خواهد شد. 


ادامه کاهش سهم دلار از سبد ارزی روسیه

 همچنين سهم دلار از سبد ارزی روسیه مجددا کاهش یافت.به گزارش راشاتودی، تا پایان ماه اوت روسیه ۲.۳۵ میلیارد دلار دیگر از اوراق دلاری خود را به فروش رساند تا اکنون تنها ۸.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را در اختیار داشته باشد.بر اساس آخرین ارزیابی ها اکنون سهم دلار از ذخایر طلا و ارز روسیه به کمترین سطح خود در طول ۱۲ سال اخیر رسیده است.
آن طور که آمارهای وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد، با تشدید روند واگذاری اوراق قرضه دلاری توسط چین، اکنون ژاپن با ۱.۱۳ تریلیون دلار، بزرگ ترین دارنده اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان است و پس از این کشور، چین با ۱.۱۱ تریلیون دلار در رده دوم ایستاده است.
از زمان اعمال تحریم‌های جدید آمریکا بر ضد روسیه، این کشور به تدریج در حال تقویت ذخایر طلای خود و تنوع بخشی به ذخایر ارزی است.نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی روسیه نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴وارد محدوده منفی شده است. دولت روسیه در حال حاضر ۱۶.۲ تریلیون روبل (معادل ۲۴۷.۳ میلیارد دلار) بدهی دارد.
روسیه در راستای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد خود از تحریم‌های آمریکا، سهم استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود با چین و هند را کاهش داده است و اکنون به دنبال افزایش استفاده از روبل و یورو در مبالات بازرگانی خود با اتحادیه اروپا است.برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۷۵ درصد صادرات روسیه به هند بر حسب روبل بوده است و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، سهم ارزهای محلی در مبادلات روسیه با چین و هند چهار برابر افزایش پیدا کرده است.
این کشور هم چنین تصمیم گرفته است استقراض بر حسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارزهای مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند.وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام های خارجی روسیه تنها بر حسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی بر حسب دلار صورت نخواهد گرفت.