:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

افزایش 30 درصدی حجم معاملات تجارت الکترونیکی ایران

در گزارش تجارت الکترونیکی سال 1397 مشخص شد که حجم معاملات تجارت الکترونیکی ایران به 208 هزار میلیارد تومان (با رشد اسمی 30 درصدی نسبت به سال 1396) رسیده است.
کد خبر: ۱۴۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
اقتصادگردان- جلسه تخصصی در خصوص تحلیل و رونمایی از گزارش تجارت الکترونیکی سال 1397 با حضور جمعی از رسانه های تخصصی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی علی رهبری «ییس مرکز» و امیری «سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها» برگزار شد، بخش های مختلف گزارش تجارت الکترونیکی سال 1397 مرور و مورد تحلیل قرار گرفت..

گزارش تهیه شده، به نمایش وضعیت تجارت الکترونیکی ایران در سال 1397 می‏ پردازد که در آن، ابتدا تعریف مشخصی از تجارت الکترونیکی ارایه شده و سپس بر اساس ادبیات موضوع و نظر خبرگان، 26 شاخص تجارت الکترونیکی تعیین و تعریف شده است که به سه دسته زیرساخت تجارت الکترونیکی، عملکرد تجارت الکترونیکی و جمعیت‏ شناسی تجارت الکترونیکی تقسیم می ‏شود.

داده ‏های مورد نیاز برای اندازه‏ گیری شاخص‏ های زیرساخت و عملکرد، از منابعی مانند گزارش‏ های بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی ج.ا.ا. و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و داده‏ های جمعیت‏ شناسی اعم از فعالان و مشتریان، با نمونه ‏گیری از واحدهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تکمیل پرسشنامه جمع‏ آوری شده است.

در خلاصه وضعیت تجارت الکترونیکی ایران تا پایان سال 1397 مشخص شد که ضریب نفوذ اینترنت، به 78 درصد رسیده که بالاتر از میانگین خاورمیانه و جهان است.

همچنین این گزارش می افزاید که نرخ کاربران اینترنتی به عنوان خریدار الکترونیکی بالقوه به 70 درصد (با رشد 9.4 درصدی نسبت به سال 1396) رسیده و ایران در زمره 20 کشور برتر جهان در این شاخص است .

رسیدن حجم معاملات تجارت الکترونیکی به 208 هزار میلیارد تومان (با رشد اسمی 30 درصدی نسبت به سال 1396)از دیگر نتایجی است که در رونمایی از گزارش تجارت الکترونیکی سال 1397 مشخص شد.

در این گزارش گفته شد که مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور متوسط حدود 187هزار تومان و تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی 1میلیارد و 113 هزار عدد برآورد می ‏شود و تعداد کل معاملات الکترونیکی دولتی 122 هزار عدد می‌ باشد و سهم تعدادی تراکنش ‏های درگاه پرداخت اینترنتی از کل تراکنش‏ های بانکی، 4 درصد است.

تعداد وب ‏سایت‏ های تجارت الکترونیکی نیز بنا بر این گزارش 270 هزار عدد برآورد می ‏شود که 18درصد از وب ‏سایت ‏های تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و این گزارش سهم شاغلان تجارت الکترونیکی از کل شاغلان کشور را 5.5 درصد برآورد کرده است.