:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در حاشیه انتشار اسناد مناقصه نصب یک سکوی مسکونی در پارس جنوبی:

مصونیت قانونی یا مصونیت از قانون؟

روز شنبه در حاشیه مراسم قرارداد توسعه میدان گازی بلال، محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در جمع خبرنگاران نسبت به انتشار اسناد مربوط به یکی مناقصات عمومی این شرکت برای نصب یک سکوی مسکونی در پارس جنوبی از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد و بیان کرد که در شرایطی که تحریم‌ها فعالیت شرکت‌های خارجی با ایران را سخت کرده‌اند، انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده و محرمانه باعث بی‌اعتمادی آنها به حوزه نفت ایران شده و رغبت آنها به همکاری با ایران را کمتر هم می‌کند.
کد خبر: ۱۴۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
اقتصادگردان- در این راستا، سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش «روزنامه تعادل» که در صورت اثبات انتشار اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده از سوی یک نماینده مجلس و وارد شدن آسیب به منافع ملی ایران به واسطه این اقدام، آیا ساز و کاری برای برخورد با خاطی و جلوگیری از تکرار این قبیل اقدامات وجود دارد؟ بیان کرد که کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان حق ورود به چنین مواردی را دارد و در صورت اثبات ارتکاب خلاف از جانب نماینده منتشر‌کننده اسناد مذکور، باید با وی برخورد صورت گیرد.

بنا بر ادعای مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، از آنجا که مناقصه نصب یک سکوی مسکونی در پارس جنوبی در مراحل قانونی خود قرار داشت و هنوز به اتمام نرسیده بود، احتمال بر هم خوردن قرارداد از طرف شرکت اماراتی طرف قرارداد وجود دارد و اکنون که این اسناد منتشر شده است، کشورهای متخاصم با ایران می‌توانند شرکت‌های حاضر در این قرارداد را شناسایی کنند که در شرایط تحریمی حال حاضر، این امر پیام خوبی برای شرکت‌هایی که حاضر به همکاری با ایران در حوزه نفت و گاز می‌شوند مخابره نمی‌کند.

مشکین‌فام با بیان اینکه این بحث هنوز برای این نماینده مجلس محرز نشده، افزود: «این یک مناقصه عمومی بوده و نمی‌توان در آن اختلاس کرد... هر بار که به نتیجه نزدیک می‌شویم یک رسانه موضوع را مطرح می‌کند و به مشکل می‌خوریم».

اما در صورت اثبات تخلفاتی مانند انتشار اسناد محرمانه از سوی نمایندگان، آیا ساز و کاری وجود دارد که از تکرار این قبیل اتفاقات در مجلس جلوگیری کرده و نماینده خاطی را مورد مواخذه قرار دهد؟ سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این رابطه در پاسخ به این پرسش «روزنامه تعادل» بیان کرد: «کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان وظیفه برخورد با نمایندگان خاطی را بر عهده دارد. البته به دلیل قانون مصونیت که شامل حال نمایندگان مجلس نیز می‌شود، نماینده در اظهارنظر آزاد است و کسی نمی‌تواند او را بازخواست کند، اما زمانی که کار به جایی برسد که یک نماینده چه آگاهانه و چه ناآگاهانه مسائل امنیتی کشور را افشا کند و منافع ملی را به خطر بیاندازد، مرتکب خلاف شده است و باید با او برخورد شود. کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان مسوول پیگیری این موضوعات در مجلس است.»

امینی گفت: «حتی در شرایط عادی هم باید حواسمان به نوع دیپلماسی‌ای که برقرار می‌کنیم، باشد؛ چه از ناحیه دولت و چه از ناحیه مجلس. به خصوص در شرایطی که ایران تحریم‌های ظالمانه امریکا را تحمل می‌کند و دشمنان ایران به دنبال فرصت هستند، باید بیشتر حواسمان را جمع کنیم که اقداماتمان چه آگاهانه و چه نااگاهانه در راستای امیان تحریم‌کنندگان نباشد. اسناد طبقه‌بندی شده با منافع ملی ارتباط دارند و کسی حق انتشار این اسناد را ندارد. اگر این اسناد سطح بالا باشند، مورد سوء‌استفاده دشمنان ما قرار می‌گیرند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و شیروان ادامه داد: «اگر این نماینده اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه را منتشر کرده است، بنده این اقدام را نادرست می‌دانم و نمایندگان حداقل باید شرایط مملکت را درک کرده و به تناسب با شرایط مملکت صحبت کنند».