:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

صندوق "با درآمد ثابت" در راه فرابورس

دوشنبه هفته جاری یک صندوق جدید سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود. مدیران این صندوق درآمد ثابت می‌گویند استراتژیشان برای سرمایه‌گذاران، کاهش ریسک‌ها و افزایش بازده است؛ به طوری که جریان درآمدی قابل پیش‌بینی را برای صاحبان واحدهای صندوق ایجاد کنند.
کد خبر: ۱۴۰۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
اقتصادگردان- دوشنبه این هفته پانزدهمین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود. به گفته مدیران فرابورس با احتساب این صندوق ارزش خالص دارایی‌های تحت تملک صندوق های عرضه شده در فرابورس به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و تا پایان سه ماهه اول امسال حدود ۱۰ هزار سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کردند.

رئیس اداره نهادهای نوین مالی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اظهار کرد: در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی تا امروز شش صندوق مجوز فعالیت گرفتند که سرمایه آن‌ها بالغ بر ۱۵۵ میلیارد تومان است. حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد تومان هم صندوق‌های وجود دارد که در حال اخذ مجوز موافقت اصولی هستند.

به گفته نظام دوست، اخیرا هم یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی با ارزش ۵۰ میلیارد تومان مجوز موافقت اصولی را از کمیته بررسی صندوق‌ها از فرابورس گرفته است و یک صندوق معدنی دیگر هم در حال پذیرش است.

وی توضیح داد: سازمان بورس با همکاری بورس‌ها و فعالان این حوزه در حال تغییر و تحولاتی در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. بر این اساس در حوزه مقرراتی یک دستورالعمل جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال تدوین است که به بازار هم ابلاغ شده و منتظر نظر دوستان هستیم. تجمیع تمام مقررات صندوق ها در این دستورالعمل لحاظ شده و یک دستورالعمل یکپارچه ارائه شده است که برای یکپارچه‌سازی مقررات خیلی مفید است.

نظام دوست در پاسخ به این پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آمارهایی که به تازگی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسط مدیرعامل فرابورس داده شده با آمارهایی که امروز دادید همخوانی ندارد، گفت: حدود ۳۸۵ میلیارد تومان مربوط به صندوق‌هایی است که موافقت اصولی گرفته‌اند و باقی آن هم مبلغی است که درخواست دادند که موافقت اصولی بگیرند. از بین کسانی که مجوز موافقت اصولی گرفتند سه - چهار صندوق جسورانه داریم که سرمایه‌گذاران آن بانکی هستند و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه بانک‌ها نمی‌توانند جزو موسسین این صندوق‌ها باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر خیلی از تامین سرمایه‌هایی که می‌خواهد VC تشکیل دهند متعلق به بانک‌ها هستند. در این مورد به بانک مرکزی هم درخواست داده‌اند اما مجوز بانک مرکزی را دریافت نکردند، در نتیجه بخشی از اینها فریز شده است.

او همچنین در پاسخ به این پرسش ایسنا مبنی بر اینکه حدود سه هفته پیش مدیرعامل فرابورس اعلام کرد که " فقط به یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر هزار میلیارد تومان موافقت اصولی داده شده است که با آمارهایی که امروز بیان شد نمی‌خواهند"، در این مورد توضیح دهید، گفت: صندوق هزار میلیاد تومانی درست است. ما در کمیته بررسی یک صندوق معدنی بزرگ را بررسی کردیم که مربوط به فعالان سرشناس این حوزه است. تصمیم گرفتیم این یک صندوق را از حالت جسورانه به حالت خصوصی تبدیل کنیم. مقداری تغییر در اساس‌نامه‌اش نیاز بود که باید انجام شود. البته این صندوق هزار میلیارد تومان نیست ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که منتظر تغییرات قوانین از طرف سازمان بورس هستیم اما اگر موافقت‌ها انجام نشود، این صندوق را نخواهیم داشت.

آرش آقاقلیزاده - مدیرصندوق دارا الگوریتم- در ادامه این نشست خبری گفت: دارایی تحت مدیریت ما ۲۰۰ میلیارد تومان است و دو صندوق داریم جدا از این‌ها تعدادی سبدهای تحت مدیریت داریم که اطلاعات آن به طور کامل در کدال درج شده است.

وی ادامه داد: به تازگی مجوز مشاور سرمایه‌گذاری را دریافت کردیم و تغییرات اساسنامه ای هم برای ارائه خدمات تامین مالی جمعی انجام شده است. دوشنبه این هفته دارا الگوریتم پذیره نویسی می شود و به دنبال این هستیم که برای صندوق طلا و جسورانه هم مجوز تاسیس بگیریم. همچنین سعی می‌کنیم استاندارهای روز دنیا را رعایت کنیم.

آقا قلیزاده ادامه داد: در مدیریت صندوق‌ها هدف ما این است که به جای اینکه سود بیشتر برای مشتری‌ها ایجاد کنیم نوسان را کم کنیم  و جریان درآمدی قابل پیش بینی و ثابتی را برای خریداران یونیت های صندوق ایجاد کنیم. مشتری‌های صندوق‌های درآمد ثابت کسانی هستند که پول‌شان را از سپرده‌های بانکی آوردند یعنی در واقع این سرمایه‌گذاری جایگزین سپرده‌های بانکی است.

وی توضیح داد: اینکه نرخ‌های رایج بازار چقدر هستند در بازدهی صندوق تاثیر می گذارد این فاکتور چیزی نیست که تحت مدیریت مدیر صندوق باشد. در بحث مدیریت صندوق اینکه ثابت حساسیت صندوق نسبت به تغییرات نرخ بازدهی چقدر است، دیرش نام دارد. یک مدیر صندوق می تواند سبد خود را طوری تعیین کند که با هر یک درصد تغییر در نرخ های بازدهی، حساسیت بازدهی سبدش نسبت به این تغییر نیم درصد، یک درصد یا دو درصد باشد. هر اوراقی که در سبد می نشیند یک دیرش جداگانه دارد و مجموع وزنی این‌ها هم دیرشی ایجاد می کند که مدیر می تواند این موضوع را کنترل کند و از این طریق ریسک ها کنترل شود. ما سعی می کنیم که حداقل ریسک وحداکثر بازدهی را برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم.

امیر وفایی - نایب رئیس هیات مدیره این صندوق - نیز با اشاره به اینکه شاید برخی برایشان سوال رخ دهد که  در این اوضاع بازار اوراق با درآمد ثابت به چه کاری می آید؟ گفت: ما به عنوان نهادی مالی دنبال تکمیل کردن ابزارهایمان هستیم در نتیجه  در هدف گذاری مان صندوق با درآمد ثابت بود و این انتظار را نداریم که همیشه بازار سهام جذابیتی که در این مدت داشته است را داشته باشد. با تمرکزی که دولت در اوراق با درآمد ثابت داشته و امسال  هم در این اوراق تمرکز بیشتری خواهد داشت. درنتیجه در میان مدت صندوق‌های با درآمد ثابت از جمله صندوقی که دوشنبه پذیره نویسی خواهد شد منابع خوبی جذب می‌کند و می‌تواند نقدشونده باشد.