:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
با حضور رییس‌جمهور انجام می‌شود

کلنگ‌زنی ۱۵۰ هزار خانه در عید غدیر

تا کنون ۵۷ هزار و هشت واحد مسکونی توسط دولت در قالب طرح اقدام ملی کلنگ‌زنی شده و همزمان با عید سعید غدیر خم قرار است عملیات اجرای ۱۵۰ هزار واحد دیگر با حضور رییس‌جمهوری آغاز شود.
کد خبر: ۱۳۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
اقتصادگردان- صدور فرمان شروع اجرای ۱۵۰ هزار واحد مسکونی توسط حسن روحانی در شرایطی انجام می‌شود که مسکن مهر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. طبق آخرین آمار از مجموع دو میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۶ واحد مسکن مهر، یک میلیون و ۸۳۴ هزار و ۴۳۲ واحد تحویل شده و ۳۶۸ هزار و ۶۴۴ واحد باقیمانده است. کل واحدهای آماده تحویل فاقد خدمات زیربنایی ۱۶۵ هزار و ۶۲۶ واحد، کل واحدهای دارای مشکلات حقوقی شامل ۹۱ هزار و ۵۶۱ واحد، کل واحدهای فاقد متقاضی ۵۵ هزار و ۹۹ واحد و کل واحدهای باقیمانده در تعهد دولت شامل ۵۶ هزار و ۴۳۸ واحد است. روحانی دستور داده که مسکن مهر تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

همزمان با نزدیک شدن به جشن اتمام مسکن مهر، طرح اقدام ملی برای تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد کلید خورده است. در فاز اول ۵۷ هزار و هشت واحد آغاز شده و همچنین همزمان با عید غدیر خم ۱۵۰ هزار واحد در سراسر کشور آماده کلنگ‌زنی توسط ریاست‌جمهوری است. از این تعداد، ۶۵ هزار واحد مسکونی، ۸۰ هزار واحد آماده‌سازی زمین برای احداث واحدهای مسکونی و ۵ هزار واحد آماده‌سازی زمین برای احداث خدمات روبنایی است. مسوولیت اجرای این پروژه‌ها به تفکیک بر عهده شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری مسکن است.

وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ تولید کند. از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار در بافت‌های ناکارآمد و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر احداث می‌شود.

از سوی دیگر سه طرح «تام کاد»، «تام فاز» و «تام اج» توسط وزارت راه و شهرسازی ارایه شده است. مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح‌ها گفته است: طرح «تام کاد» طرح (طرح تامین مسکن کارکنان دولت) به رویت رییس جمهوری رسیده و اکنون سازمان برنامه و بودجه در حال تهیه شیوه‌نامه اجرای آن جهت تصویب در هیات‌دولت است.

حسینی در تعریف طرح «تام فاز» (تامین مسکن به روش فروش اقساطی) و مراحل آن اعلام کرد: تامین مسکن به روش فروش اقساطی زمین نیز در دست برنامه‌ریزی است و به زودی ساز و کار آن تهیه و اعلام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تعریف طرح «تام اج» و مراحل آن، توضیح داد: این طرح که طرح تامین مسکن به روش اجاره است، طرحی است که وزارتخانه برای تمامی دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه با برنامه‌ریزی مشخصی پیگیری می‌کند.