:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
معاون وزیر کار اعلام کرد

به گواهینامه‌ و مدارک دانشگاهی دل نبندیم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۶۱ درصدی تعداد کارآموزان در سه ماهه نخست سال خبر داد و گفت: اگر نگاه ما به نیروی انسانی به شکلی باشد که از توانمندی‌های انسانی و مهارتی افراد استفاده کنیم به رشد و بهره وری دست پیدا خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۳۸۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
اقتصادگردان- سلیمان پاک سرشت در نشست هفته ملی مهارت اظهار کرد: اگر بخواهیم از تعابیری که مقامات عالی نظام استفاده می‌کنند برداشتی داشته باشیم ترجیع بند آن مساله مهارت آموزی است. مقام معظم رهبری هنگامی که امسال را به عنوان سال رونق تولید نامگذاری فرمودند اعلام کردند که سال رونق مهارت هم هست و لذا بکارگیری این تعابیر نشان دهنده اهمیت مساله نیروی انسانی و ماهر شدن و توانمند شدن است.

وی اجرای قانون نظام‌جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی در سال جاری را زمینه ساز تحول نهادی در حوزه مهارت آموزی دانست و گفت: از آخرین شورای عالی مهارت که ماموریتش ایجاد یک نظام تبادل اطلاعات در حوزه فنی و حرفه‌ای است بیش از یک دهه گذشته است و از سال ۱۳۸۳ فعالیتش روبه افول رفت و ما فاقد یک نهاد فرابخشی برای ایجاد انسجام در سیاست‌گذاری‌های فنی و حرفه‌ای بودیم.

استقبال از مهارت آموزی رو به گسترش است

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه این قانون با پیگیری‌های بسیار و ابتکار مجلس به نتیجه رسید و اولین جلسه شورا با حضور معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد تا اتفاقات خوبی را در حوزه مهارت آموزی شاهد باشیم.

پاک سرشت با بیان اینکه اقبال به مهارت آموزی روز به روز در حال گسترش است، افزود: یکی از برنامه‌های جدی وزارت کار در زمینه موضوع مهارت آموزی عنوان نهضت مهارت افزایی است و وزیر کار همواره بر توجه به مهارت نیروی انسانی و حمایت از مهارت آموزی در کشور تاکید کرده است.

وی در پاسخ به سئوال ایسنا درباره آمار آموزش‌های مهارتی ارائه شده به مقرری بگیران بیمه بیکاری برای اشتغال مجدد اظهار کرد: براساس آمارها ۷۰ هزار نفر روز آموزش مهارتی در این زمینه از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه شده است، اما معتقدم اصل این طرح و موضوع به لحاظ نظام رصد و تامین منابع نیاز به اصلاح دارد.

مهارت آموزی ۳۱ هزار دانش‌آموز در سال گذشته

معاون وزیر کار درباره اجرای طرح ایران مهارت نیز اظهار کرد: این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش از سال گذشته به اجرا درآمد که در ابتدا به شکل پایلوت در چند استان اجرایی شد و اکنون در سراسر کشور عملیاتی شده است و تعداد عناوین مهارت آموزی از ۲۹۰ عنوان به ۵۰۰ عنوان تکثیر و افزایش یافته است.

به گفته وی، یکی از انتقاداتی که به طرح وارد بود، محدودیت آموزش‌های ارائه شده بود که اکنون این آموزشها بیشتر شده و برابر آمارها ۳۱ هزار و ۲۵۵ نفر از دانش آموزان در ۲۹۰ عنوان مشغول حرفه‌آموزی هستند.

جذب بیش از ۴۰ درصد مهارت آموزان به بازار کار

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه درباره اقدامات این سازمان برای افزایش مهارت آموزی دانشجویان، گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد متقاضیان مهارت آموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را دانشجویان یا فارغ التحصیلان تشکیل می‌دهند و طی تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت پژوهشی وزارت علوم به امضا رساندیم مقرر شد تا مراکزی را برای کارآموزی فارغ‌التحصیلان ایجاد کنیم که در این راستا ۲۸ مرکز دانشگاهی را تحت عنوان مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه آمار شاغلان مهارت دیده در رشته‌های مختلف متفاوت است، گفت: در بعضی از رشته‌ها ۹۰ درصد افراد مهارت دیده شاغل می‌شوند و به طور متوسط ۴۲ درصد از کارجویان که برای مهارت‌آموزی مراجعه می‌کنند، بعد از یک دوره منطقی موفق به راه اندازی یک کسب و کار می‌شوند.

بهره‌مندی بیش از ۴۱ هزار دانشجو از مشاوره‌های شغلی  

 به گفته پاک سرشت،  در سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۸۷ نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره‌های آموزش و مشاوره شغلی را گذرانده‌اند.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر توجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به موضوع مهارت آموزی و شناسایی مهارتهای جدید گفت: مهارتهای جدید از ناحیه تحولات تکنولوژی و فناوری ایجاد می شوند و بر این اساس یکی از ماموریتها ما در سازمان شناسایی این مهارتها است که تاکنون ۶۵ گروه برنامه‌ریزی در سازمان این تحولات تکنولوژیک را رصد کرده و در ۱۰ رشته پرمخاطب فنی و حرفه ای با همکاری موسسه علمی آینده پژوهشی بررسی‌های کارشناسی لازم صورت گرفته است.

اعزام نیروی کار به خارج در چهار رشته پرتقاضا

پاک سرشت درعین حال درباره اعزام افراد مهارت دیده به خارج توضیح داد: اعزام نیروی کار ایرانی به خارج به دنبال تقاضای کشورها برای بکارگیری نیروی ماهر است که در این راستا اعزام به کشور آلمان و استانداردهای‌ آنها در چهار رشته پر تقاضا مورد بررسی قرار گرفته و بخش اعظمی از این استانداردها با نظام مهارت آموزی منطبق و تنها در حجم آموزش و دوره‌های تکمیلی متفاوت است.

وی به ارائه آموزشهای مهارتی به روستاییان و عشایر اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۹۲ هزار و ۲۳ نفر از روستاییان و عشایر و ساکنان مناطق مرزی از آموزشهای مهارتی بهره مند شدند و طی همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز آموزشهای مربوط به حوزه کشاورزی از طریق مراکز آموزش سیار ارائه می‌شود.

مهارت آموزی ۱۲۶ هزار سرباز در سال گذشته

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درباره اجرای طرح مهارت آموزی برای سربازان نیز گفت: این طرح از سال ۹۶ آغاز شده و طی سال گذشته ۱۲۶ هزار  و ۹۱۲ نفر از سربازان دوره‌های آموزش مهارتی را گذرانده‌اند و ۷۰ هزار نفرشان گواهینامه مهارت گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار نفر از سربازان موفق به دریافت گواهینامه مهارتی شده اند،تاکید کرد: به مناسبت هفته ملی مهارت یک روز از روزهای هفته با عنوان مهارت آموزی سربازان نامگذاری شده است.

به گفته پاک سرشت در ۲۵۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای هم امکان استفاده از استارت‌آپها برای اجرای طرح‌ها و ایده‌های کارآفرینان و بستر راه اندازی کسب و کار فراهم شده است.

به گواهینامه‌ها و مدارک دانشگاهی دل نبندیم!

پاک سرشت با بیان اینکه نباید به مدرک گرایی و تعداد گواهینامه‌ها و دوره‌ها و مدارک دانشگاهی دل ببندیم، گفت: از موضوع نسبت آموزشها بافضای کسب و کار و نیاز بازار کار نبادی غافل شویم و باید به الزامات نظام آموزشی مهارت پایبند باشیم و از آن به شکل انسانی استفاده کنیم.امروز نگاه ما به نیروی انسانی باید نگاه استفاده از توانمندیهای اسنانی و مهارتی باشد چرا که توانمندسازی مهارتی موثرترین، پیشگیرانه‌ترین و کم هزینه‌ترین شیوه‌ای است که نمی‌گذارد افراد وارد سیکل معیوب فقر و آسیبهای اجتماعی شوند.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست هفته ملی مهارت ۱۳ مرکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی را به شکل ویدئو کنفرانس افتتاح کرد و گفت: این مراکز سنجش مهارت در ۷ استان البرز، تهران، آذربایجان شرقی، کردستان، فارس، خراسان شمالی و هرمزگان راه اندازی می‌شوند.

افتتاح ۱۳ مرکز سنجش مهارت در ۷ استان کشور

وی درباره درآمدهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، گفت: بحث اختصاصی شدن درآمدهای سازمان و مراکز ما چون درآمدها عمومی است بخش اعظمی از آن‌ها به دیل شرایط مالی دولت بر نمی‌گشته است ولی با اختصاصی شدن درآمدها مراکز ما این امکان را دارند که فعالیتهای خود را گسترش دهند و از درآمدهای خود برای توسعه زیرساختها استفاده کنند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر اساس آمارها، تنها از  ۱۸ درصد ظرفیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استفاده می‌شود که یک آمار هشدار دهنده به شمار می‌رود و در این خصوص فرایند  اصلاحات ساختاری و نهادی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و بازنگری در دستورالعمل‌های آموزشگاههای آزاد در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، ۳۱ تیر ماه لغایت ۶ مرداد ماه امسال با نام هفته مهارت نامگذاری شده است.در تقویم هفته ملی مهارت،‌ دوشنبه ۳۱ تیرماه روز مهارت افزایی در مدارس و دانشگاهها، سه شنبه یکم مرداد روز خصوصی سازی و توسعه مشارکت در مهارت آموزی، چهارشنبه دوم مرداد روز مهارت،‌صلاحیت حرفه‌ای و ارتقای بهره‌وری، پنجشنبه سوم مرداد روز آسیب دیدگان اجتماعی و بازتوانی مهارتی، جمعه چهارم مرداد روز مهارت، روستاییان و عشایر و عدالت اجتماعی، شنبه پنجم مرداد روز مهارت،‌سربازان و اقتدار ملی و یکشنبه ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه‌ای نامگذاری شده است.