:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
وزیر اقتصاد اعلام کرد؛

رشد ۷۸ درصدی واردات کالاهای اساسی ، روند تخلیه و بارگيري روان و رسوب کالايي چنداني ديده نشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی رشد واردات کالاهاي اساسي به کشور از بندر امام خميني (ره) در سه ماهه اول سالجاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته را۷۸ درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۱۳۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایي ايران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در جريان بازديد از گمرک و محوطه اسكله بندر امام خميني و پروژه هاي اقتصادي اين بندر و بررسي فرآيندهاي كاري آن اظهار داشت: در بندرامام خميني (ره) حدود ۷۸ درصد رشد واردات كالاهاي اساسي داشتيم و اين براي ما اميدبخش بوده و زمينه تامين كالاهاي اساسي براي مردم يك اطمينان ايجاد مي كند.
وی تصریح کرد: امسال به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده و يکي از مولفه هايي مهم در تحقق اين شعار، بهبود فضاي کسب و کار است.
دژپسند با اشاره به اینکه در شاخص هایی که برای دوئينگ بيزنس مطرح مي شود، تجارت فرامرزي يکي از مولفه هاي بسيار مهم است، افزود: در اقتصاد ايران حدود ۸۵ درصد واردات، مربوط به واردات کالاهاي سرمايه‌اي، واسطه اي و مواد اوليه است، بنابراين تجارت فرامرزي اهميت بيشتري پيدا مي‌كند.
وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه برخی واردات از جمله کالاهاي اساسي به توليد آسيب نمي زند، تصريح کرد: با تحريم هاي ظالمانه و يك سويه اي كه به ما تحميل شده در اين شرايط بحث تامين كالاهاي اساسي را داريم، بنابراين بازديد از اين بندر و گمرك بندري به منظور رصد و بررسي فرآيندها ها براي اطمينان از انجام درست فعاليت ها ضروري بود.
دژپسند اضافه کرد: بندر امام خمینی (ره) در زمینه تامین کالاهاي اساسي بندر فاب مطرح مي شود، بنابراين حائز اهميت است که روند فعاليت هاي اين بندر رصد و همچنين واردات و تخليه در اين بندر را نيز بررسي کنيم.
دژپسند یادآور شد: فرآیند تخلیه و ترخیص کالاها خوشبختانه در اين بندر روان بوده و به خوبي صورت مي گيرد ضمن اينکه اين بندر جزو بنادر خيلي پيشرفته کشور و نسل سوم محسوب مي‌شود.
وی افزود: در کنار کارهای بندری برای واردات و صادرات خوشبختانه واحدهاي صنعتي هم ايجاد شده و اين واحدها نيز در راستاي تامين کالاهاي اساسي نقش پررنگي دارند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در بندر امام خميني (ره) مسئولان با جديت کار را پيگيري مي کنند و مي توانيم اميدوار باشيم با تامين سيستم هاي مدرن، روند رو به رشدي را شاهد باشيم.
دژپسند تاکید کرد: مسئولان گمرکی و بندری تلاش می کنند كه رسوب كالا در اين بندر نداشته باشيم.
وی با بیان اینکه هر موجودی کالا در بنادر را نمي توان رسوب تلقي کرد، گفت: رسوب بعد از اظهار صورت مي گيرد؛ اگر ماندگاري بعد از اظهار صورت مي گيرد به عنوان يک پديده منفي تلقي مي شود كه بر اساس ارزيابي اين بندر در سفر امروز روند تخليه و بارگيري روان و رسوب كالايي چنداني نداريم.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: کالای اساسی با جان مردم سر و کار دارد و از نظر كنترل كيفي نمي توان نسبت به آن كم توجهي كرد، بنابراين سازمان استاندارد حتما بايد كيفيت آن را تاييد كند.
دژپسند در پایان تصریح کرد: برای ورود کالاهای اساسي حتما بايد گواهي هاي بهداشتي اخذ شود و اين دقت بالا به خاطر تامين سلامتي مردم حائز اهميت است.