:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

حضور هنرمندان، نمایندگان مجلس و طرفداران محیط زیست در مطالبات استانبول ترکیه + عکس

یک نماینده‌ی مجلس با پوکه‌ی گاز اشک‌آوری که میان مردم معترض پرتاب شده است، گلدان ساخته و آن را به وزیر کشور می‌دهد
کد خبر: ۱۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷


خبراقتصادی: یکی از عکس‌هایی که توسط کاربران ترکیه در فضای مجازی دست به دست می‌شد این عکس بود. یک نماینده‌ی مجلس با پوکه‌ی گاز اشک‌آوری که میان مردم معترض پرتاب شده است، گلدان ساخته و آن را به وزیر کشور می‌دهد.  وزیر کشور ساعت یک بامداد دوشنبه و همزمان با تظاهرات مردم برخی شهرهای ترکیه، در پیامی شبکه‌های مجازی را عامل انحراف جوانان و حضورشان در خیابان‌ها عنوان کرده بود.






ورکان بایولگِن، کمدین و بازیگر سینما و تئاتر در میان معترضان استانبول او از هنرمندانی‌ست که تظاهرات استانبول را، با همین آی‌پد، به طور زنده پوشش می‌دهد.


شبنم فِراح، خواننده‌ی مشهور و محبوب موسیقی راک ترکیه، نامه‌ای خطاب به نخست‌وزیر ترکیه، رجب طیِب اردوغان، نوشته و از او خواسته از مردم کشورش عذرخواهی کند. این نامه که در صفحه‌ی تویتر این خواننده منتشر شده، در کمتر از سه ساعت پنج هزار و پانصد بار به اشتراک گذاشته شده است.
شبنم فراح نامه‌ی خود را با این بند آغاز کرده است: «فراموش نکنید شما نخست وزیر کسانی هم هستید که با شما هم‌فکر و هم‌عقیده نیستند. چند روز است این هموطنان شما زیر فشارهای سنگین روحی و جسمی قرار دارند. همه‌ی دنیا هم می‌دانند انسان‌هایی که به فکر فضای سبز، درختان و شهر خود هستند و می‌خواهند این‌ها را حفظ کنند بی‌گناهند.»
و از جمله‌های پایانِ نامه: «من یکی از همان هموطنان شما هستم که درختی تنها و آزاد است و می خواهد در یک جنگل با برادران و خواهران خود زندگی کند.»




                         بازیگر نقش سلطان سلیمان در بین تظاهرکنندگان ترکیه


 



                       دوبازیگر سریال حریم سلطان در تظاهرات میدان تکسیم استانبول


از زمان آغاز اعتراضات در ترکیه، برخی هنرمندان موسیقی، سینما و تلویزیون و نویسندگان و شاعران با نوشتن نامه یا حضور در خیابان‌ها و میان مردم، انتقاد و اعتراض خود را به خشونت پلیس در برابر تجمعات مسالمت‌آمیز و نیز برخی سیاست‌های دولت اردوغان نشان می‌دهند.
اورکان بایولگِن، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما؛ گولسه بیرسِل، فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر و روزنامه‌نگار و هالیت اِرگِنچ، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از جمله هنرمندانی هستند که در تظاهرات حضور داشته و مشاهدات خود را در قالب یادداشت یا تصاویر، نوشته و منتشر کرده‌اند.




یکی از اعضای احزاب مخالف دولت در گفت‌وگو با شبکه‌ی خصوصی «Halk TV»* به جمع‌آوری ریخت‌.وپاش‌های حاصل از آشوب‌های شب گذشته‌ی استانبول توسط مردم اشاره کرد و پرسید: «آیا مردمی که از صبح ریخت‌و‌پاش‌های پلیس و فرصت‌طلبان را جمع‌آوری می‌کنند غارتگر و اوباش‌اند؟»

در آنکارا نیز مردم معترض در خیابان تونس در مقابل دفتر این شبکه‌ی تلویزیونی جمع شده و ضمن انتقاد از سانسور و دروغ‌نمایی رسانه‌های دولتی، از این شبکه‌ی خصوصی به دلیل پوشش زنده و گسترده‌ی تظاهرات مردم قدردانی کردند. روی برخی از پلاکاردها خطاب به اردوغان نوشته شده بود: «ما عضو هیچ حزبی نیستیم. ما مردمیم.»





در استانبول و میدان تکسیم، مردم پس از جمع‌آوری زباله‌ها، اکنون همراه با هنرمندان سینما، تلویزیون و خوانندگان خود در آرامش و بدون خشونت تجمع کرده‌اند.





 معترضان از تلویزیون‌های این کشور می‌خواهند به مردم بپیوندند. توییت‌های برخی از معترضان از اجرای رقص سنتی «هالای» و ترانه‌خوانی در میدان تکسیم و خیابان‌های اطرافش حکایت دارد.





در عکس مردم معترض در حال جمع‌آوری زباله‌ها هستند. معترضان معتقدند شکستن شیشه‌های مغازه‌ها و خراب‌کردن ماشین‌های پلیس کار نیروهای دولت و برخی خرابکاران بوده است.