:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
حاشیه ای بر نبود امنیت در شبکه بانکی کشور

اگر "استاکس نت" به نظام بانکی رخنه کند؟

"رمز خود را تغییر دهید"،این جمله تیتر اکثر رسانه ها در زوز گذشته بود که درخواست بانک مرکزی را برای این کار بازتاب می داد...
کد خبر: ۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۷
به گزارش دنیای صنعت، در حالی که میلیون ها کارت در شبکه بانکی کشور فعال بوده و تبلیغات نظام بانکی برای پیوستن به شبکه های الکترونیکی روز به روز در حال گسترش است ،نشت اطلاعات حساب های افراد و نیز رمز کارت آنان می تواند هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی را به مردم و نظام بانکی تحمیل کند.

بانک مرکزی با درخواست از مردم برای تغییر رمز کارت هایشان،به صورت آشکارا پذیرفت که چالشی عظیم در بخش امنیت اطلاعات بانکی صورت پذیرفته است.این پذیرش در حالی اتفاق افتاده که نظام بانکی در حال گذار از سنتی به مدرن بوده و جهان به سمت تجارت الکترونیک در حال گذر است ،با این اوصاف آیا لو رفتن اطلاعات بیش از سه میلیون مشتری نظام بانکی ،می تواند اعتماد مردم برای حرکت در این مسیر را همچنان نگه دارد؟

اگر بخشی از این اطلاعات مربوط به اشخاص حقوقی و نهادهای امنیتی کشور باشد،آنگاه معلوم نیست که چه پیامدهایی خواهد داشت؟!

نکته مهمتر اینکه مردم به اعتماد و اعتبار بانک ها و بویژه بانک مرکزی ،دارایی های نقدی خود را در بانک می گذارند،لذا اگر نشت این اطلاعات هزینه هایی را متوجه مردم کرد،بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر که سیستم های امنیتی بانک ها و بویژه شبکه شتاب را تحت مدیریت خود دارد باید نسبت به جبران این هزینه ها اقدام نماید.

این نشت اطلاعات هشداری جدی برای بانک مرکزی و بخش انفورماتیک نظام بانکی است تا ضریب امنیتی سیستم های خود را ارتقاءبخشند،یادمان نرود که ویروسی همانند اسراییلی استاکس نت،توسط دشمنان اقتدار این سرزمین می تواند روانه نظام بانکی کشور شود،درآن صورت جواب معلوم است که این اهمال کاری ها چه زیان های گرانی را متوجه همه بخش های اقتصادی کشور خواهد کرد.

بی توجهی به زیر ساخت های الکترونیکی نظام بانکی و ضعف نظارت ها اختلاس 3 هزار میایارد تومانی را پدید آورد ،نباید متظر فجایع بعدی بود!بانک مرکزی به خود بیاید.