:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
دلار پدر بازار جهاني یشروی کرد

كاهش نرخ ارز و سكه و طلا؛ سكه گرمي 930 هزار تومان، دلار سنا 13 هزار و 550 تومان

نرخ دلار نقدي نيز در بازار به 13640 تا 13690 تومان، يورو به 15600 تومان رسيد كه نسبت به روزهاي قبل كاهش داشته است. از سوي ديگر در جریان معاملات بازار طلاي تهران نيز قيمت اونس جهاني طلا 1284دلار اعلام شد كه متاثر از كاهش قيمت دلار نقدي، قیمت سکه طرح جدید روز سه شنبه 27 فروردین ۹۸ به ۴ میلیون و 735 هزار تومان رسید. تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۶0۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 65۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹3۰ هزار تومان كاهش يافت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 430 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 862هزار تومان معامله شد.
کد خبر: ۱۳۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
اقتصاد گردان -  محسن شمشيري-
 بازار ارز و طلا و سكه روز  سه شنبه 27 فروردين 98، كاهش نسبي را در برخي شاخص ها ادامه داد. در بازار سنا نرخ لحظه اي دلار با 140 تومان كاهش به 13 هزار و 550 تومان و يورو به 15 هزار و 550 تومان رسيد.  همچنين ميانگين نرخ هاي ارز سنا براي روز دوشنبه نيز به ترتيب براي دلار  13هزار و 708 تومان، يورو 15 هزار و 303 تومان، پوند 17 هزارو 593، درهم 3756،  ليرتركيه 2478،  يوآن 2064 تومان اعلام شد.



كاهش نرخ دلار و طلا و سكه 

نرخ دلار نقدي نيز در بازار به  13640 تا 13690 تومان،  يورو به 15600 تومان رسيد كه نسبت به روزهاي قبل كاهش داشته است. از سوي ديگر در جریان معاملات بازار طلاي تهران نيز  قيمت اونس جهاني طلا 1284دلار اعلام شد كه متاثر از كاهش قيمت دلار نقدي،  قیمت سکه طرح جدید روز سه شنبه 27 فروردین ۹۸ به ۴ میلیون و 735 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۶0۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 65۰  هزار تومان و سکه یک گرمی ۹3۰ هزار تومان كاهش يافت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 430 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 862هزار تومان معامله شد. 
روز سه شنبه 27 فروردين 98،  نرخ دلار و یورو با کاهش قیمت همراه شد و نرخ یورو در صرافي هاي مجاز بانكي نسبت به روز دوشنبه با کاهش حدود ۱۰۰ تومانی همراه شد. قیمت خرید یورو در صرافی‌هاي مجاز بانكي ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است 
در بانك ها نيز  قیمت خرید یورو به زیر ۱۵ هزار تومان رسید و بانك ها هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۲۰۸ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۹۲۸ تومان خریداری می‌کردند. اين در حاليست كه قیمت خرید دلار در روز دوشنبه در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۲۹۵ تومان و یورو ۱۵ هزار و ۳۹ تومان بود. همچنین بانک‌ها پوند را با افزایش قیمت ۱۷ هزار و ۲۹۰ تومان خریداری كردند. 
یورو مسافرتی نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۵ هزار و ۶۷۹ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۶ هزار تومان می‌رسد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را  اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۰ ارز نسبت به روز دوشنبه افزایش و قیمت ۲۳ واحد پولی دیگر مانند یورو و پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۲۳ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۹۸۹ ریال و هر یورو نیز با ۳۷ ریال افت ۴۷ هزار و ۴۷۴ ریال ارزش‌گذاری شد

آرامش در بازار ارز 

از سوي ديگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بازگشت آرامش نسبی نرخ‌ها به بازار نزدیک است، افزود: بزودی تنش‌های قیمتی بازار ارز به حداقل خود خواهد رسید.
مهرداد بائوج لاهوتی در گفتگو با ایبِنا با بیان اینکه فضای روانی حاکم بر بازار بیشترین تاثیر را در تنش های مقطعی قیمت ها دارد، گفت: اقدام آمریکایی ها علیه سپاه هیچ ربطی به مجامع بین المللی نداشته، از اینرو خنثی سازی اثرات آن بسیار راحت‌تر است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس با تاکید بر اینکه معرفی سپاه پاسداران به عنوان تروریست هیچ تاثیر سیاسی و اقتصادی بر عملکرد ایران در دنیا نخواهد داشت، افزود: دولتمردان و مسئولان داخلی باید بدانند که برای چنین اقداماتی باید برنامه ریزی مناسب از قبل داشت زیرا منطقی است که آمریکا از عملکرد سپاه ناراضی و حتی در پی ایجاد هراس در خصوص آن در مجامع بین المللی باشد.
وی با بیان اینکه خلق کننده تروریست آمریکا بوده و هست، گفت: چنین اقداماتی برای لطمه به اقتصاد و وجهه بین المللی ایران است از اینرو باید بتوانیم با برنامه های از پیش تعیین شده اهداف پشت پرده آن ها را خنثی کنیم.
بائوج لاهوتی با تاکید بر اینکه خوشبختانه بازگشت آرامش به بازار سکه و ارز نشان از برنامه مداری تیم اقتصادی دولت به ویژه بانک مرکزی دارد، تصریح کرد: در چنین شرایطی دولت باید زمینه نفوذ جو روانی به بازار را مسدود کند تا عده ای با موج سواری به کسب سودهای هنگفت از این مسیر نائل نشوند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ایران ۴٠ سال است که با تحریم دست و پنجه نرم می کند، گفت: باید بدانیم که تنش های مقطعی قیمت ها در بازار ماندگار نبوده و مردم نیز نباید در چنین شرایطی عریان به بازارهای مختلف هجوم بیاورند زیرا عدم ماندگاری قیمت ها در اوج در نهایت ضرر زیادی را به آنها متحمل خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه رسد نرخ ارز نیز در ماه های اخیر به دلایل اقتصادی رخ داده و در نهایت به قیمت منطقی خود نهایت ١٠ هزار تومان باز خواهد گشت، افزود: با این اوصاف مردم باید بدانند که سرمایه گذاری در حوزه ارز آن هم ارزهای خانگی برای کسب سود دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با استماع برنامه های دولت به ویژه بانک مرکزی بزودی تنش های قیمتی به حداقل خود خواهد رسید که نتیجه آن استمرار آرامش در بازار خواهد بود، از اینرو جای نگرانی وجود ندارد.


دلار پیشروی کرد

با افزایش نگرانی‌ها از ثبات اقتصادی جهانی، دلار در برابر همتایانش پیشروی کرد.
به گزارش رویترز، در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای ارزی جهان، ارزش دلار در برابر سبدی از همتایانش افزایش یافت.
در شرایطی که معامله‌گران در انتظار آمارهای اقتصادی منطقه یورو و چین هستند، تمایل معامله گران به خرید دلار افزایش یافت و این عامل به کمک اسکناس سبز آمد. بانک مرکزی استرالیا در تصمیمی که باعث کاهش ارزش پول این کشور شد از آمادگی‌اش برای کاهش نرخ بهره خبر داد و به دنبال انتشار این خبر، هر دلار استرالیا با ۰.۴ درصد کاهش به ازای ۰.۷۱۴۴ دلار آمریکا مبادله شد.
سین کالو، استراتژیست ارزی در مؤسسه "وست پاک" گفت: دلار استرالیا نتوانست از توضیحات بانک مرکزی این کشور در خصوص چرایی مفید بودن کاهش نرخ بهره در افزایش رشد اقتصادی قانع شود. به نظر می‌رسد فرجام کاهش نرخ بهره در ماه اوت بستگی به تعادل نرخ بیکاری و رشد اقتصادی خواهد داشت.
شاخص دلار که برابری این ارز در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد به ۹۶.۹۸ واحد افزایش یافت تا بار دیگر در آستانه ورود به کانال ۹۷ واحدی قرار گیرد. هر یورو با عقب نشینی از کانال ۱.۱۳ دلاری تا محدوده ۱.۱۲۹۷ دلار عقب نشست.
همچنین به دنبال انتشار خبر آغاز مذاکرات تجاری جدید بین ژاپن و آمریکا، هر دلار به ۱۱.۹۷ ین رسید.
توشیمیتسو موتگی، وزیر اقتصاد ژاپن و رابرت لایت وایرز، وزیر تجارت آمریکا در دیدار با یکدیگر بر سر ادامه مذاکرات بر سر جزئیات توافق ماه سپتامبر سال گذشته دو کشور به توافق رسیدند.
در برابر سایر ارزهای مهم، هر دلار به ازای ۶۹.۴۸۷۹ روپیه هند، ۱.۳۳۷۹ دلار کانادا، ۱.۳۵۳ دلار سنگپاور، ۱.۰۰۳۷ فرانک سوئیس، ۴.۱۱۴۹ رینگت مالزی و ۶.۷۰۸۶ یوان چین مبادله شد. هم چنین تابلوهای صرافی عدد ۱.۳۰۸۹ دلار را به ازای هر پوند نشان دادند.