:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مالیات ۳۵ درصدی از درآمد مازاد ۲۳۱میلیون تومان

سقف معافیت مالیاتی حقوق سالانه ۳۳ میلیون تومان

بر اساس بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، سقف معافیت مالیاتی حقوق بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم سالانه ۳۳ میلیون تومان استنرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر‌دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر معافیت مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد است
کد خبر: ۱۳۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹
اقتصاد گردان - محمدقاسم پناهی رییس کل امور مالیاتی کشور، با ابلاغ بخشنامه‌ای میزان معافیت سالانه حقوق و همچنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه با استناد به مقررات بند (الف) تبصره شش قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مقرر شده است:

سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۸ سالانه مبلغ ۳۳ میلیون تومان است.

نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر‌دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر معافیت مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد است. حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با رعایت ماده (۵) قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیات علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب ۱۶/۱۲/۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی، با رعایت معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۳۹۸ مشمول مالیات به نرخ ۱۰ درصد خواهد بود. بر اساس ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوقی اعضای رسمی هیات علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از درآمد مشمول مالیات حقوق اعضای هیات علمی موضوع این قانون، با رعایت معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر ۱۰ درصد به عنوان مالیات کسر می‌شود. با توجه به اینکه در بند «الف» تبصره مذکور عبارت کارانه خارج از موارد استثنا شده مربوط به حقوق اعضای هیات علمی به کار رفته است، بنابر این کارانه دریافتی توسط اعضای هیات علمی مشمول نرخ ۱۰ درصد نبوده و با توجه به میزانی که حقوق و مزایای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نرخ پلکانی مقرر را پوشش می‌دهد. به نرخ‌های بعدی مشمول مالیات خواهد بود. به عنوان مثال: چنانچه حقوق و مزایای فوق‌العاده اعضای هیات علمی مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان باشد، کارانه دریافتی به نرخ‌های مربوط به درآمد مازاد بر مبلغ یاد شده (حسب مورد ۲۰ درصد، ۲۵ و ۳۵ درصد) مشمول مالیات خواهد بود. خاطرنشان می‌شود، معافیت حقوق موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم ابتدا به حقوق و مزایای فوق‌العاده اعضا هیات علمی اعمال می‌شود، در صورتی‌که معافیت مذکور مازاد بر حقوق و مزایای فوق‌العاده باشد، ما زاد معافیت مذکور قابل اعمال به کارانه دریافتی اعضا هیات علمی نیز خواهد بود

با توجه به استثنای احکام تبصره‌های (۱) و (۲) ماده ۸۹ قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن از مقررات بند (الف) تبصره شش یاد شده، کلیه احکام صادره تبصره‌های یک و دو ماده واحده قانون اصلاح ماده ۸۶ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۲۷/۴/۹۶ (اعم از نرخ) مطابق مقررات تبصره‌های فوق در سال ۱۳۹۸ کماکان لازم‌الاجرا است.