:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
دو برنامه جدید بانک مرکزی؛ تثبيت نرخ و جلوگيري از نوسان ارزي

واكنش بازار به چگونگي برداشت از ذخاير ارزي، دلار سنا 13690، سكه گرمي 950، ارز رمزنگار صندوق بين المللي و بانک جهانی

در بازار سنا نرخ لحظه اي دلار به 13 هزار و 690 تومان و يورو به 15 هزار و 690 تومان رسيد. قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی 13450 تومان، قیمت سکه طرح جدید به 4 ميليون و 840 هزار تومان نیم سکه ۲ میلیون و 650 هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی 950 هزار تومان هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 439 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 902 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۳۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
اقتصاد گردان - محسن شمشيري- 

بازار ارز و طلا و سكه روز  دوشنبه 26 فروردين 98، ثبات نسبي را در برخي شاخص ها ادامه داد و در برخي نرخ ها نيز با  افزايش مواجه شد. اگرچه نرخ دلار در صرافي ها كاهش يافته اما نرخ دلار نقدي در بازار آزاد و بازار سنا روبه افزايش گذاشت و به همين دليل نرخ طلا و سكه افزايشي بوده است.  برخي فعالان بازار معتقدند كه بازار در روزهاي آينده منتظر تصميم دولت و نظام براي برداشت از صندوق توسعه ملي، عرضه ارز به بازار و جمع آوري ريال براي كمك به مناطق سيل زده است كه اگر چنين اتفاقي رخ دهد احتمالا نرخ ها كاهش خواهد يافت. اما اخباري كه تاكنون منتشر شده حكايت از مخالفت مشروط با برداشت از صندوق توسعه ملي بوده و در صورتي كه راهكارهاي بودجه اي براي تامين منابع پاسخ گو نباشد، در آن صورت موضوع برداشت از صندوق توسعه ملي جدي تر خواهد شد. 
 در بازار سنا نرخ لحظه اي دلار به 13 هزار و 690 تومان و يورو به 15 هزار و 690 تومان رسيد.  همچنين ميانگين نرخ هاي ارز سنا براي روز يكشنبه نيز به ترتيب براي دلار  13هزار و 594 تومان، يورو 15 هزار و 385 تومان، پوند 17 هزارو 475 تومان، درهم 3711،  ليرتركيه 2480،  يوآن 2107 تومان اعلام شد.
همچنين قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی یک پله 5۰ تومانی دیگر هم کاهش یافت و نرخ فروش دلار به ۱۳45۰ تومان در صرافي ها رسید و نرخ خريد نيز به 13350 تومان رسيد.  بر این اساس قیمت دلار اکنون به میانه کانال ۱۳ هزار تومانی رسیده است تا یک بار دیگر سناریوی عبور از مرز ۱۴ هزار تومان را کنار بزند. همچنین هر یورو نیز برای خرید 1515۰ تومان و برای فروش ۱۵25۰ تومان است.
در جریان معاملات بازار طلاي تهران نيز قیمت سکه طرح جدید روز دو شنبه  26 فروردین ۹۸ به ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان تا 4 ميليون و 840 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 650 هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۷۰۰  هزار تومان و سکه یک گرمی 950 هزار تومان داد و ستد شد. از سوي ديگر، هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1287دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 439 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 902 هزار تومان معامله شد. 
به گفته فعالان بازار،  نرخ دلار نقدي به دليل مخالفت مشروط با برداشت از صندوق توسعه ملي افزايش يافته و به بالاي 13700 تومان رسيده است  اما در روزهاي اخير، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز کاهش بیشتر قیمت دلار شد، افت نرخ حواله درهم بود و برخی فعالان از افت نرخ حواله درهم تا مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی خبر دادند. اما روز دوشنبه، نرخ دلار به بالاي 13500 رسيد و در بازار نقدي تا 13840 تومان معامله شد. در بازار هرات و سليمانيه نيز دلار تا 13730 تومان افزايش يافت. 
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۷ ارز از جمله پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۱۰ واحد پولی دیگر مانند یورو کاهش یافت. نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۱۰۹ ریال افزایش ۵۵ هزار و ۱۲ ریال و هر یورو نیز با ۵ ریال افت ۴۷ هزار و ۵۱۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

در روزهاي اخير،  متاثر از انتشار خبر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل‌زدگان و فروش آن در بازار و جمع آوري ريال باعث افزایش عرضه ارز  و كاهش نرخ ها خواهد شد و فعالان بازار مي گويند كه روند كاهش يا ثبات نرخ هاي ارز و طلا و سكه متاثر از اين موضوع بوده و ممکن است سبب کاهش قیمت ارز در روزهاي آينده شود، اما به گفته رئیس‌‌کل بانک مرکزی، این بانک بیش از هرچیز بر حفظ ثبات در بازار ارز تاکید دارد و لذا نمي توان انتظار كاهش شديد نرخ ها را داشت. 
مقام معظم رهبری نيز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را به عنوان اولین راهکار اعلام نکرده‌اند و اینگونه توضیح داده‌اند که استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است. از این‌رو دولت باید به سرعت از محل‌های دیگر منابع لازم برای جبران خسارت اخیر را تأمین کند و بعد از آن در صورت نیاز، می‌تواند از صندوق توسعه ملی برداشت کند
از سوي ديگر،  برخي فعالان بازار نيز مي گويند كه بازارسازي و نظارت بانك مركزي بر بازار و تزريق منابع صندوق توسعه ملي را بايد در كنار اخباري كه در ارديبهشت 98 باعث اثرگذاري بر بازار طلا و ارز مي شود، در نظر گرفت. زيرا اخباري مانند تحولات مربوط به معافيت هاي خريد نفت از ايران توسط مشتريان نفتي نيز مي تواند بر بازار اثرگذار باشد. ضمن اين كه بايد توجه داشت كه تقاضا براي واردات و مصرف، قدرت خريد مردم و نرخ رشد مصرف بخش خصوصي نيز بر ميزان تقاضا در بازار اثرگذار بوده و مي تواند موجبات كاهش تقاضا و ثبات نرخ ارز را به همراه داشته باشد. 

جزییات دو برنامه جدید ارزی بانک مرکزی

از سوي ديگر،  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات این بازار را دو برنامه جدید بانک مرکزی در سال جاری اعلام کرد که از سوی رییس کل بانک مرکزی عنوان شد.
کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی، روسای اتاق بازرگانی و اتاق اصناف ایران برگزار شد.
محمدرضا پور ابراهیمی داورانی؛ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این نشست گفت: این نخستین نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با اعضای تیم اقتصادی دولت در سال ۹۸ بود که مهم ترین دستور کار آن رونق تولید و تحقق شعار سال بود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه در نشست کمیسیون سرفصل‌ها و برنامه‌های مرتبط با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و همچنین بانک مرکزی برای حمایت از تولید تبیین شد، افزود: در این نشست پیرامون سیاست‌های ارزی و پولی، تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی و به تبع آن نرخ تامین مالی اقتصاد، تبادل نظر صورت گرفت و همچنین درباره سیاست‌های مالیاتی و اقداماتی که وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تامین مالی از طریق بازار سرمایه و موضوعات مرتبط با تحولات ساختار نظام بانکی بحث و بررسی صورت گرفت.
آنگونه که خبرگزاری خانه ملت گزارش داد، در نشست کمیسیون اقتصادی، وزرا مهم ترین برنامه‌های خود را به صورت کلی برای رونق تولید در سال جاری ارائه کردند و مقرر شد در جلسات آینده جزئیات برنامه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
پورابراهیمی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی برای بهبود شرایط در بخش‌های مختلف هماهنگی‌های لازم را با دولت انجام می‌دهد، تاکید کرد: یکی از توافقاتی که در جلسه صورت گرفت موافقت با کاهش نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی بود که پیش از این بین مجلس و دولت در این باره مذاکراتی صورت گرفته بود و وزیر اقتصاد موافقت خود را با کاهش این نرخ اعلام کرد.

برنامه بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز

وی با اشاره به اینکه قرار است کمیسیون اقتصادی در قالب طرحی دو فوریتی موضوع کاهش نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را به صحن علنی مجلس ارائه دهد، افزود: کاهش این نرخ به رونق تولید در کشور کمک می‌کند.
عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه با بیان اینکه بانک مرکزی برنامه‌های خود برای سال جاری را اعلام کرد، ادامه داد: تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از نوساناتی که در سال گذشته اتفاق افتاده از جمله برنامه‌های بانک مرکزی در سال جاری است.
وی با اشاره به مطرح بودن طرح بانک مرکزی در مجلس تصریح کرد: طرح بانک مرکزی، استقلال این بانک از دولت را به دنبال دارد و سبب ساماندهی سیاست‌های ارزی و پولی کشور می‌شود.
پورابراهیمی از بررسی با فوریت لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در نشست هفته آینده صحن علنی مجلس خبر داد و افزود: پس از تصویب این قانون مالیات بر ارزش افزوده به جای تولید به مصرف اصابت می‌کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بازگشت لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از قوه قضائیه گفت: هر چه در مبارزه با قاچاق کالا موفق‌تر عمل شود رونق تولید بیشتر می‌شود چرا که این دو با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

سرقت مسلحانه در بازارچه وکیل کرمان

ساعت20  يكشنبه 25 فروردين تعداد 6 نفر سرنشینان یک دستگاه خودرو پژو پارس با تهدید و تیراندازی به وسیله سلاح کلاشینکف وارد مغازه طلافروشی واقع در بازارچه وکیل کرمان شده و پس از مجروح نمودن 3 نفر طلا فروش مقداری طلاجات را سرقت و متواری شدند، بلافاصله مامورین به محل حادثه اعزام و تحقیقات اولیه جهت شناسایی و دستگیری آنها را شروع کردند. گزارش های واصله حاکیست وضعیت یکی از مجروحین وخیم گزارش شده است.

تحليل افت دلار در كانال 13 هزار 

روز يكشنبه 25 فروردين نرخ نقدي بازار آزاد  ارز كاهشي بود و دلار در در ادامه مسیر نزولی به ۱۳۷۰۰ تومان و سکه به کمتر از ۴میلیون و ۷۰۰ هزار رسید و اگرچه در ساعات اول صبح يكشنبه دلار 13850 تومان معامله شد اما در ساعات بعد تا 13700 تومان كاهش يافت. قبل از ظهر دلار  نقدی 13800، یورو اروپا 15600، درهم امارات 3745، نرخ حواله یوان 2030 و نرخ حواله لیر ترکیه 2420 تومان اعلام شد. 
 يكي از كارشناسان بازار ارز گفت: پس از مایوس شدن دلالان از داغ کردن نرخ دلار به دنبال جو روانی هفته گذشته  و عقب‌نشینی دلار از سطح ۱۴ هزار تومان در روزهای پایان هفته گذشته، سرعت بیشتری را در مسیر نزولی در پیش گرفته است. 
در این خصوص رئیس بانک مرکزی در پست اینستاگرامی بار دیگر بر اجرای عملیات بازار باز در اقتصاد کشور و لزوم برداشت از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های سیل تاکید کرد كه اين دو خبر نيز مي تواند به ثبات بازار ارز كمك كند.  به منظور تامین ریال مورد نیاز در مناطق سیل‌زده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای ثبات‌سازی در بازار استفاده خواهد کرد. این موارد در کنار تخلیه شوک روانی هفته گذشته در نزول نرخ دلار موثر بوده است.

ارز رمزنگار مشترک صندوق بين المللي و بانک جهانی 
 
صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به طور مشترک شبه ارز رمزنگاری با نام Learning Coin راه اندازی کردند.به گزارش فایننشال تایمز، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به طور مشترک یک بلاک چین خصوصی راه اندازی کردند که از آن بعنوان یک شبه ارز رمزنگار تعبیر می شود.
این شبه ارز رمزنگار Learning Coin است که فقط در داخل صندوق بین المللی پول بانک جهانی در دسترس خواهد بود. روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد Learning Coin ارزش پولی ندارد و بنابراین یک ارز رمزنگار واقعی تلقی نمی شود.
راه اندازی شبه ارز مشترک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در راستای درک بهتر از فناوری بلاک چین است که زیر ساخت دارایی های رمزنگار محسوب می شود. ارز رمزنگار Learning Coin به کارمندان بانک جهانی و صندوق بین المللی اجازه می دهد تا چگونگی استفاده از ارزهای رمزنگار را در زندگی واقعی تجربه کنند.  
صندوق بین المللی پول اعلام کرد بانک ها و رگولاتورهای سرتاسر جهان باید خود را به فناوری های ارز رمزنگار برسانند که به سرعت در حال توسعه پیدا کردن هستند. توسعه دارایی های رمزنگار و فناوری دفتر توزیع شده یا همان DLT به سرعت روبه تحول است و بخشی از اطلاعات به شمار می آید ما را احاطه کرده است. این امر بانک های مرکزی، رگولاتورها و موسسات مالی را وادار به رسمیت شناختن یک فاصله فزآینده دانش بین قانونگذاران، سیاست گذاران، کارشناسان اقتصادی و فناوری می کند.  
گفته می شود بعد از آزمایش این شبه ارز رمزنگار، بانک جهانی و صندوق بین الملی پول از بلاک چین برای راه اندازی ارتباطات هوشمند، مبارزه با پولشویی و ارتقاء کلی سطح شفافیت استفاده کنند.
بر پایه این گزارش، در اوایل ماه جاری میلادی «کریستین لاگارد» رییس صندوق بین المللی پول گفته بود که نوآوران بلاک چین در حال تکان دادن جهان مالی سنتی هستند و این موضوع تاثیر واضحی بر روی بازیگران سنتی دارد. وی در ادامه گفت: پتانسیل فناوری و دارایی های بر پایه بلاک چین توسط رگولاتورهای و بانک های مرکزی پذیرفته است و تاثیر مثبتی دارد.