:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
ثبت نیرومندترین رشد جهانی دلار در پنج ماه اخیر

قیمت دلار و سکه 10 فروردین 98؛ رشد نرخ دلار در بازار جهانی

در بازار معاملات نقدي نيز در بازار تهران نرخ دلار به 13380 تومان، رسيده و به دنبال اعلام نرخ اونس جهاني به نرخ 1293دلار، هرگرم طلاي 18 عيار 428هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 855 هزار تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 670 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 550 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 650 هزار تومان و سكه گرمي 880 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۳۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
روز شنبه  10 فروردین 98  نرخ لحظه اي اسكناس دلار سنا  13200  و يورو 15200 تومان اعلام شد همچنين براساس قيمت هاي ميانگين ارزي روز كاري  8 فروردین  سامانه سنا نرخ دلار13 هزار و 390 تومان، يورو 15 هزار و 270تومان، درهم 3681، يوآن 2147، ليرتركيه2583  و پوند 17 هزار و 290 تومان اعلام شد.  
در صرافي هاي مجاز بانكي، اسکناس هر دلار آمریکا با 13100 تومان خريداري و 13200 تومان به فروش رفت.  نرخ يورو نيز به نرخ 15200 تومان به فروش رفت و نرخ خريد نيز براي يورو 15100 تومان اعلام شده است. 
 در بازار معاملات نقدي نيز در بازار تهران نرخ دلار به 13380 تومان، رسيده و به دنبال اعلام نرخ اونس جهاني به نرخ 1293دلار، هرگرم طلاي 18 عيار 428هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار 1 ميليون و 855 هزار تومان،  سكه طرح جديد 4 ميليون و 670 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 550 هزار تومان، ربع سكه 1 ميليون و 650 هزار تومان و سكه گرمي 880 هزار تومان معامله شد.

ثبت نیرومندترین رشد جهانی دلار در پنج ماه اخیر

دلار معاملات هفتگی را در شرایطی به پایان رساند که بهترین عملکرد پنج ماه اخیر آن به شمار می‌رود.
به گزارش رویترز، با متعادل‌تر شدن بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا و نابسامانی اروپا بر سر مساله برگزیت، اقبال سرمایه‌گذاران به دلار بار دیگر افزایش یافته است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، همان طور که انتظارش می‌رفت، کانال ۹۷ واحدی را شکست و با جهشی قدرتمند در سطح ۹۷.۲۱۷ واحد قرار گرفت.
این افزایش در شرایطی صورت می‌گیرد که آمارهای منتشره از رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته، چندان هم امیدوار کننده نبودند. یوکیو ایشیزوگی- تحلیلگر ارزی در مؤسسه دایوا سکیوریتیز گفت: اثر کاهش ارزش پوند و یورو به نظر بیش‌تر از اثر کاهش بازدهی اوراق قرضه بوده است و دلار را رو به جلو حرکت داده است.
هر یورو به ازای ۱.۱۲۲۸ دلار مبادله شد که در مقایسه با ماه گذشته بیانگر کاهش ۱.۲ درصدی آن است. پوند نیز به ۱.۳۰۶۵ دلار عقب نشست تا کانال ۱.۳ دلاری در حال از دست رفتن باشد. دلار هم چنین با ۰.۱ درصد افزایش خود را به ۱۱۰.۷۷ ین رسید تا عقب نشینی ماهانه خود در برابر ین را به ۰.۵ درصد کاهش دهد.
به نظر می‌رسد در معاملات هفته آینده که از روز دوشنبه آغاز خواهد شد، مساله سیاست‌های نرخ بهره فدرال رزرو، بازدهی اوراق قرضه و روند مذاکرات تجاری با چین تعیین کننده قیمت دلار باشند.

خیز دلار به کانال جدید

شاخص دلار با ۰.۲ درصد افزایش در آستانه ورود به کانال ۹۷ واحدی قرار گرفت.

به گزارش رویترز، ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش به دلیل احتمال تغییر رویکرد بانک‌های مرکزی جهان درباره نرخ بهره افزایش یافت. ین ژاپن نیز موفق شد با بهره‌گیری از نگرانی معامله‌گران نسبت به اوضاع اقتصادی جهان در مدار صعودی قرار گیرد.
بانک مرکزی نیوزلند روز چهارشنبه در گزارشی نسبت به اوضاع اقتصادی در سطح جهانی ابراز نگرانی و اعلام کرد قدم بعدی این بانک در زمینه سیاست پولی احتمالاً کاهش نرخ بهره خواهد بود. در شرایطی که بسیاری از ارزهای مهم جهانی در محدوده دفاعی قرار گرفته بودند، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۲ درصد افزایش و رسیدن به ۹۶.۹۷۴ واحد، در آستانه ورود به کانال ۹۷ واحدی قرار گرفت.
با کاهش بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان و حمایت ناکافی ماریو دراگی- رئیس بانک مرکزی اروپا - از این ارز، هر یورو به ۱.۱۲۵۵ دلار کاهش یافت. مانویل اولیوری- تحلیلگر ارزی در مؤسسه کردیت اگریکول گفت: بازار نسبت به شرایط رشد اقتصادی جهان حساس‌تر شده است و این حساسیت نسبت به منطقه یورو بیش از سایر مناطق است.
فرانک سوئیس نیز با عقب‌نشینی از قله ۲۰ ماهه خود با ۰.۲ درصد کاهش همراه شد. در شرایطی که دلار استرالیا و دلار نیوزلند در برابر همتای آمریکایی خود عقب نشستند، ارزش ین در برابر دلار با ۰.۲ درصد افزایش همراه شد که هر دلار به ازای ۱۱۰.۳۳ ین معامله شود. از سوی دیگر پس از آن که مجلس انگلیس برای سومین بار با برنامه پیشنهادی دولت این کشور بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرد، هر پوند به ۱،۳۱ دلار کاهش یافت