:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تجربه هلند در سیل ویرانگر، وضعیت سدها و اخطارها و اطلاعیه هواشناسی

نتیجه بی توجهی به حریم رودخانه و جنگل و آب و نظرات کارشناسی؛ پیش بینی بارندگی کشور در روزهای آینده

هر چند که عده ای از ترسالی و ورود به دوران 20 ساله ترسالی و اشاره به مطالب پراکنده و غیر کارشناسی سخن گفته اند اما در مقابل عده ای دیگر از صاحب نظران بلافاصله هشدار داده اند که نباید دچار خوش بینی و قضاوت عجولانه شوید یا به خرافات و نظرات غیر علمی منحرف شوید، بلکه باید مسوولیت پذیر باشیم و نتیجه بی توجهی به حریم طبیعت را بپذیریم و در جبران آن کوشا باشیم و روش مدیریت را تغییر دهیم. در غیر این صورت با بحران های تازه و خسارت بیشتر و رشد تصاعدی بحران های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی و... مواجه می شویم
کد خبر: ۱۳۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
اقتصاد گردان - عباس بشیری:
یکی از دوستان می گفت: سال 1350 استاد ما مهندس حامی در کلاس درس جمله زیر را به ما، دانشجویان، گفت: "رودخانه یعنی خانه رود! اگر خانه اش را خراب کنید، خانه اتان را خراب خواهد کرد"!  روحش شاد

با این مقدمه، روشن است که بهار 1398 در کنار شکل گرفتن بحران های متعدد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که حاصل خروج از مسیر توسعه و قرار گرفتن در مسیر بحران، وتوسعه نیافتگی است و هرسال با بحران های جدیدی روبرو می شویم، در سال 1398 نتیجه بی توجهی به حفظ حرمت طبیعت را نیز در کنار مشکلات اقتصادی و اجتماعی شاهد هستیم و عدم توجه به هشدار کارشناسان در مورد حریم طبیعت، محیط زیست، جنگل، کوه، دریا، رودخانه، زمین و آب و... انسان سودجو و بدون مسوولیت در برابر طبیعت و جامعه را در دام رنج و درد، بی خانمانی، مرگ و میر و خسارت های سنگین قرار داده است و مسوولین نیز به جای پذیرش مسوولیت و اشتباهات گذشته، حرف هایی می زنند تا به نوعی توجه کننده وضعیت فعلی باشد. 
جلسات متعدد، اظهار نظرها، دستورات و بازدیدهای مسوولان نیز نمی تواند راهکار سریع برای مقابله با این بحران باشد و تمام توان اجرایی، نظامی و انسانی کشور نیز قادر نبوده جلوی بحران را بگیرد و مردم بی دفاع در حال تجربه تلخ خسارت های سنگین هستند. در نتیجه به جای این که تقصیر مشکلات و بحران های دوسال اخیر را به گردن دیگران بیندازیم، باید به سوء مدیریت، دیدگاه غلط وغیر کارشناسی، و مسوولیت تک تک انسان ها در این بحران ها اعتراف کنیم و اشتباهات خود را بپذیریم و به جای پافشاری بر اشتباهات خود، دست به دست هم بدهیم و تمام نیروهای دلسوز کشور را بسیج کرده و به حرف کارشناسان دلسوز محیط زیست توجه کنیم. 
در غیر این صورت نه تنها بحران نرخ ارز، کالاهای اساسی، کمیابی پیاز و گوشت و سیب زمینی و مرغ، بحران مالی و بانکی، بیکاری، رشد منفی اقتصاد و سرمایه گذاری و... بیشتر خواهد شد بلکه قطعا بحران های تازه تری در فضای جامعه و اقتصاد و محیط زیست و...بروز خواهد کرد. پس به جای ادامه مسیر قبلی، باید به مسیر توسعه بازگشت و با احترام به شایسته سالاری، لیاقت در مدیریت، آزادی و رقابت، احترام به حقوق مالکیت و امنیت سرمایه گذاری و... بازار و جامعه و امور اجرایی را به دست کسانی بسپاریم که شایستگی وتخصصی کافی دارند و آنها در یک دوره 20 ساله بتوانند مشکلات و بحران های موجود را به تدریج حل کنند. 
اکنون، شکل گرفتن بحران های جدید به قدری سریع شده که سه برابر شدن نرخ ارز و  گرانی  کالاهای اساسی که حتی وجود گوشت ومرغ و پیاز و سیب زمینی در میادین تره بار تحت نظارت دولت، نیز نایاب و کمیاب شده و مایحتاج مردم به کشورهای دیگر صادر می شود، به خبر قدیمی تبدیل شده و رسانه ها و مردم به اخبار بحران های جدید توجه دارند.
به یاد سخنان ارزشمند دکتر حسین عظیمی اقتصاد دان صاحب نام کشور افتاده ایم که می گفت بحران در کشورهای جهان سومی و توسعه نیافته به صورت تصاعدی رشد می کند، در سال های اول، کسی به شکل گرفتن بحران ها مانند تورم و بیکاری، فرار سرمایه و مغزها، کم اعتبار شدن پاسپورت و کاهش سرمایه گذاری و خروج شرکت های خارجی توجهی ندارد، اما 30 سال بعد با تشدید سرعت شکل گیری بحران ها مواجه می شوید که هر سال با بحران ها و چالش های بزرگ مواجه می شویم و هنوز بحران قبلی را حل نکرده اید با بحرانی جدید مواجه می شوید. 
براین اساس برای کاهش سرعت ایجاد بحران ها و مقابله با بحران ها چاره ای ندارید جز این که به مبانی توسعه، یعنی بازخوانی مفاهیمی مانند آزادی و رقابت و حقوق برابر، امنیت سرمایه گذاری و حقوق مالکیت، حقوق شهروندی و حق دادخواهی، آموزش و فرهنگ، روشن شدن مبانی سیاست خارجی، درک درست از موقعیت کشور در نظم جهانی و منطقه و....برگردید و حریم ها را حفظ کنید از حریم کارشناسان و متخصصان و سرمایه گذاران و کارآفرینان و مدیران تا حریم جنگل و رود ...

حریم رودخانه، جنگل، کوه، زمین، آب

این که در 50 سال اخیر با سیل های شدید روبرو نشده ایم یا خشکسالی داشته ایم دلیل نمی شود که بستر رودخانه و حریم آن را نادیده بگیریم. مسیر رودخانه طی میلیون ها سال شکل گرفته و باید متناسب با تغییرات اقلیمی و طبیعت به مسیر آب و زمین و جنگل احترام بگذاریم. 

در سال های اخیر تمام کارشناسان محیط زیست، حقوق کاربردی، اقتصاد دانان و اهل تاریخ و جغرافی، بر این نکته تاکید داشته اند که باید حریم محیط زیست، رودخانه، دریا، و جنگل را حفظ کرد تا طبیعت نیز حرمت انسان را نگه دارد و سیل و زلزله و طوفان و آتش خسارت کمتری وارد کند. 
یکی از کارشناسان صاحب نام تاکید کرده که این رودخانه ها و دریاچه ها وجنگل ها طی میلیون ها سال شکل گرفته اند و خود را با شرایط متناسب ساخته اند. گاهی اقوام ایرانی به خاطر خشکسالی به شمال ایران و مناطق نزدیک به سیبری مهاجرت کرده و آریایی ها به خاطر سرما به ایران و اروپا و... مهاجرت کرده اند و این دوره های سرما وگرما، خشکسالی و ترسالی 20 ساله، 50 ساله و 100 ساله بوده اند و عوامل دیگری نیز در شکل گیری آن نقش داشته اند و لذا نباید دچار این برداشت اشتباه شویم که چون چند روز باران شدید بوده و به معنای آن است که باید سد بیشتری بسازیم و یا دچار خرافات و برداشت های اشتباه و غیر علمی شویم... باید به همان مسیری برگردیم که ایرانیان هزاران سال انجام می دادند، یعنی آبخوانداری و حفظ آب در زیرزمین، قنات، لایروبی و احترام به مسیر آب و زندگی براساس اراده طبیعت و آب ....
او معتقد است که بررسی این موضوعات باید با شاخص های فنی وعلمی و محیط زیستی انجام شود و نباید دچار خوش بینی، پیش داوری و نظریه اشتباه شویم. اما آنچه برای تمام زمان ها حاکم است و تغییر نمی کند، حفظ حرمت جنگل، دریا، رودخانه و روستا و شهر و پل و زیر گذر و روگذر و... است که اگر به همین روش فعلی ادامه دهیم، کوه خواری، جنگل خواری، تجاوز به حریم دریا و رودخانه و جنگل و... ادامه یابد، باید منتظر خسارت های بیشتری باشیم. 
تمام کسانی که به دنبال کسب سود، یا زندگی بهتر به حریم ها تجاوز کرده اند، نه تنها خود را در معرض خطر قرار داده اند و این خطر و حادثه ممکن است در 20 تا 50 سال بعد رخ بدهد، بلکه اکنون به سهم خود، مسوول جان ومال و خسارت هایی هستند که به انسان ها و هموطنان آنها وارد شده است. 
بسیاری از مورخان و جامعه شناسان با توجه به ویژگی های اقلیم ایران وخشکسالی و کم آبی و مشکل آب به عنوان مهمترین عامل کمیاب تولید و زندگی ایرانیان، که معبد آناهیتا یا آب را به عنوان قوی ترین و عظیم ترین رب النوع در تاریخ باستان ایران مطرح کرده،  تاکید دارند که فشار جمعیتی و تغییرات زندگی نباید به گونه ای باشد که تجاوز به حریم رودخانه و جنگل و دریا وکوه و... را افزایش دهد. اکنون در ایران با 10 برابر شدن جمعیت در 100 سال اخیر، و همچنین تغییر سطح زندگی و افزایش مصرف و استفاده از فناوری های مختلف، فشار بر محیط زیست افزایش یافته و علاوه بر تجاوز به حریم جنگل، رودخانه و دریا  و کوه خواری، جنگل خواری، زمین خواری و... پل ها، زیرگذرهای نامتناسبی بر مسیر رودخانه های قدیمی ساخته شده و شیب نامناسب خیابان ها نیز باعث سرعت گرفتن شدت سیل شده است. به جای استفاده از خاک، سنگ فرش، آجر، سفال و اجازه دادن به نفوذ آب، آسفالت با خیابان های کم عرض جایگزین شده، کف رودخانه را آسفالت کرده و تونل و زیر گذار و پل های باریک ساخته شده و برای کاهش هزینه ها، به شیب کم و خیابان و جاده پر پیچ و خم توجه نشده و یک سطح مستقیم جاده با شیب تند و آسفالت را شاهدیم که حادثه ای مانند دروازه قرآن شیراز را ایجاد می کند. 
براین اساس، باید برای بازگشت به تاریخ گذشته حفظ حریم رودخانه ها و جنگل ها و... باید به جای رشد جمعیت و شهرنشینی و ادامه روند کنونی، به نحوی متناسب با نیازهای طبیعت، از حریم شکنی رودخانه و دریا وجنگ وکوه جلوگیری شود. 
باید اشتباهات و سرعت تحولات 100 سال اخیر که بدون نگاه علمی انجام گرفته را جبران کنیم و حداقل از تجربه کشورهایی مانند هلند درس بگیریم که چگونه 256 روز بارندگی در کنار اقیانوس اطلس و دریای شمال را کنترل می کنند. 
 
بارندگی کشور در طول 72 ساعت آینده

اخطاریه شماره 5 هواشناسی  جمعه 9 فروردین 1398 منبع: مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی
 پیرو اطلاعیه شماره 4 مورخ 8 فروردین، گذر سامانه بارشی  از یکشنبه 11 فرودین تا  سه شنبه 13 فروردین  در نیمه غربی، مرکز و شمال کشور، موجب بارش باران در برخی ساعات  بارش شدید و رگبار و رعدوبرق خواهد شد. خروجی مدلهای عددی بیانگر تشدید بارش از یکشنبه شب تا بعد از ظهر دوشنبه در حوضه آبریز رودخانه های  کرخه و دز و دوشنبه در حوضه آبریز رودهای دز و کارون است. با توجه به مدت زمان  باقیمانده تا  فعالیت سامانه فوق، عدم قطعیت در حجم  بارش تجمعی در حوضه آبریز کرخه قابل ملاحظه است، ولی بطور کلی  مجموع مقدار بارش در میانگین حوضه رودخانه های بزرگ جنوب غرب  کشور شامل کرخه، دز و کارون   بیش از 70  میلیمتر برآورد می شود.  انتظار داریم  به سبب بارش باران  و  ذوب برف،  حجم  روانآب و سیلاب  در رودخانه های منطقه از دوشنبه تا سه شنبه به بیشینه مقدار خود برسد. با این مقدمه،  وضع هوای کشور  به شرح زیر  پیش بینی میشود:

یکشنبه  98/01/11:  
 جنوب و غرب آذربایجانغربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بتدریج از اواخر وقت  شمال بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و غرب فارس، بارش باران از بعد از ظهر توام با رگبار و رعد وبرق و سیلابی شدن مسیلها و اواخر وقت با طغیان رودخانه ها.  
در زنجان، جنوب و غرب همدان  و جنوب آذربایجان شرقی  بارش باران، گاهی با رگبار ورعدوبرق و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها، 
 
دوشنبه 98/01/12: 
رگبار باران  با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ  و  وزش باد شدید و سیلاب و  طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس. 
 در استانهای مرکزی،  جنوب و شرق آذربایجان شرقی، زنجان، همدان  و طی بعد از ظهر و شب  دامنه های البرز در  استانهای تهران، البرز، قزوین  و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و  وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیلها پیش بینی می شود.
شایان ذکر است که بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیرهای  کوهستانی و گردنه های برفگیر  دامنه های البرز در شمال  و  نقاط مرتفع جاده های کوهستانی زاگرس  در شمالغرب و غرب کشور  بطور موقت با بارش برف پیش بینی می شود و احتمال انسداد موقت جاده  وجود دارد .  شایان ذکر است آبهای خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی یکشنبه و دوشنبه مواج و طوفانی پیش بینی میشود. همچنین طی  بعد از ظهر شنبه تا  اوایل یکشنبه  به سبب وزش باد شدید در خوزستان  احتمال خیزش گردوخاک در مناطق مرکزی و نیمه غربی استان  پیش بینی میشود. 
بنابراین برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر توصیه می شود:
  برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آتی با کسب اطلاع از آخرین وضع هوا  در مسیر سفر انجام شود و تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری شود.
   از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مکانهای  مستعد سیلاب   جدا خودداری  و  از فعالیتهای کوهنوردی به سبب  احتمال سیل و  برخورد آذرخش اجتناب شود.
طی یکشنبه تا دوشنبه محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود. 
 اقدامات لازم  از سوی مدیریت منابع آب ، مدیریت بحران  و سازمانهای امدادی بعمل آید.

اطلاعیه شماره 4 هواشناسی  پنجشنبه 8 فروردین 1398 منبع: مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور

 پیرو اطلاعیه شماره 3 مورخ 7 فروردین، سامانه بارشی از اواسط روز یکشنبه 11 فرودین تا  اواخر روز دوشنبه 12 فروردین  طی 36 ساعت در غرب و جنوب غرب کشور شامل استانهای کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال وبختیاری  و کهگیلویه و بویراحمد موجب بارش باران با شدت  قابل ملاحظه  و در برخی ساعات همراه با رگبار ورعد وبرق خواهد شد. بیشینه شدت بارش از صبح تا  اواخر دوشنبه  پیش بینی می شود. حجم بارش تجمعی در میانگین حوضه رودخانه های بزرگ جنوب غرب  کشور شامل کرخه، دز و کارون  حدود 70 میلیمتر  برآورد  می شود.  انتظار داریم  به سبب بارش باران  و  ذوب برف،  حجم  روانآب و سیلاب  در رودخانه های منطقه از ظهر دوشنبه تا صبح سه شنبه به بیشینه مقدار خود برسد. با این مقدمه،  وضع هوای کشور  به شرح زیر  پیش بینی می شود:
یکشنبه بعد از ظهر و شب 98/01/11:  رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و  سیلابی شدن مسیلها  در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و  کهگیلویه و بویر احمد، بارش باران، گاهی با رگبار ورعدوبرق و آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیلها  در  استانهای همدان، آذربایجان شرقی و زنجان.
دوشنبه 98/01/12: رگبار باران  همراه با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ  و  وزش باد شدید و سیلابی شدن مسیلها و  طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس؛ 
بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و  وزش باد شدید با  احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها در استانهای مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان  و دامنه های البرز در شمال استانهای تهران، البرز، قزوین  و سمنان؛ همچنین بارش باران با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی  در گیلان و غرب مازندران.
شایان ذکر است که از یکشنبه شب تا اواخر روز دوشنبه مسیرهای  کوهستانی و گردنه های برفگیر  دامنه های البرز در شمال  و  زاگرس  در شمالغرب و غرب کشور،  با بارش برف پیش بینی می شود. با توجه به پیش بینی وضع هوا، اقدامات زیر توصیه می شود:
  سفرهای نوروزی در روزهای یکشنبه تا سه شنبه هفته آتی با کسب اطلاع از آخرین وضع هوا  در مسیر سفر برنامه ریزی و انجام شود. با توجه به پیش بینی بارش برف در  مسیرهای کوهستانی شمال، شمالغرب و غرب کشور و همچنین سیلابی شدن مسیلها  احتیاط لازم  بعمل آید.  در طول سفر  از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.  
 احتمال  وقوع بارشهای سیل آسا  از یکشنبه شب تا اواخر دوشنبه  و سیلابی شدن مسیلها  و طغیان رودخانه ها  از اواسط دوشنبه تا سه شنبه در جنوبغرب و غرب کشور بسیار بالا است. بر این اساس  توصیه میشود تمهیدات لازم  از سوی مدیریت منابع آب ، مدیریت بحران  و سازمانهای امدادی آب بعمل آید. 
به سبب  پیش بینی  رگبار و رعدوبرق و وقوع آذرخش بخصوص در مناطق کوهستانی و همچنین احتمال وقوع بهمن، صعودهای کوهستانی توصیه نمی شود. در اطلاعیه های بعدی این پیش بینی بروز رسانی خواهد شد.
گفته می شود شدیدترین بارندگی های چند قرن اخیر را در ایران به خصوص جنوب غرب و غرب کشور در پیش رو داریم. 
برخی مناطق بیش از 200 میلیمتر بارندگی و در هسته بارش تا 900 میلیمتر نیز انتظار باران داریم.
سازمان ناسا آمریکا در هشداری به مقامات ایران اعلام نمود که مردم ایران را برای رویارویی با شدیدترین و سهمگین ترین سیل تاریخ ایران آماده کند. سازمان هواشناسی آمریکا به مقامات ایران هشدار داده است که احتمالا در سیل چند روز آینده در ایران احتمالا هزاران نفر کشته خواهند شد و از مقامات ایران مصرانه خواسته فورا ستادهای بحران تشکیل دهند. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه فوری با پیش بینی سیل ویرانگر در ایران , در حال اعزام نیروهای صلیب سرخ جهانی و غذا و دارو و چادر به ایران است.
از همه اکیدا و اکیدا خواهش می کنم کلیه سفر های خود را کنسل کرده جلیقه نجات تهیه نمایند و در مناطق مرتفع شهر ها پناه بگیرند
  سیل نقطه امنی در منازل با ارتفاع پایین ندارد. هشدار ها را جدی بگیرید 
خوراکی خشک داشته باشید. اسناد و مدارک خود را در جای امن و مرتفع قرار دهنده
پیش بینی بارش‌هایی حتی مهیب‌تر از بارشهای اخیر گلستان در یکی از آسیب پذیرترین مناطق ایران: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، لرستان و دامنه های زاگرس در خوزستان و اصفهان و شیراز



ایران، پر باران‌ترین کشور در آسیا و اروپا در دو هفته آینده 

ایران، پر باران‌ترین کشور در آسیا و اروپا معرفی شد. طبق بررسی نقشه های هواشناسی، کشور عزیزمان ایران، بعنوان پر باران‌ترین کشور در آسیا و اروپا برای ۱۶ روز آینده معرفی شده است.
در حال حاضر روند افزایش دبی رودخانه های خوزستان و رهاسازی آب از سدها سبب شده است تا 278 روستا و 125 هزار هکتار از زمین های این استان در معرض سیلاب قرار بگیرند و خسارت های متعددی به بخش های مختلف وارد شده است.

اردکانی: امسال یک ترسالی نسبتاً شدید را تجربه می‌کنیم

 وزیر نیرو اعلام کرد:  سال ۹۷-۹۶ به عنوان خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر ثبت شد و امسال یک ترسالی نسبتاً شدید را تجربه می‌کنیم.
از ۱۲ میلیارد متر مکعبی که در این روزها وارد سدهای خوزستان شده، حدود ۹ میلیارد متر مکعب ذخیره شده است.
سدهای کشور 50 میلیارد متر مکعب گنجایش دارند که از مهرماه 97 تاکنون 35 میلیارد متر مکعب آن پر شده است و این رقم در سال قبل 12 میلیارد مکعب بود. 
 در 5 روز آینده حدود 3 میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای خوزستان می‌شود.
 سدها حدود 1 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب را نگه می‌دارند و مابقی آبها باید رها شود.

تجربه هلند و پیروزی اش بر آبهای ویرانگر 

بهروز مرادی یکی از ساکنان هلند در مطلبی نوشته است: هلند کشوری است که بجز چند مکان اندک، تقریبن تمامی سرزمین  آن پایین تر از سطح دریا قرار دارد. بلندترین نقطه ی آن یک تپه ی 320 متری در استان لیمبورخ است و مابقی این سرزمین، صاف و هموار است. بر اساس تجربه ی اقامت 15ساله ی خود در این کشور می گویم که در طول سال، دست کم 250 روز آن در این کشور باران می بارد. گاه می شود که هفته ها آفتاب رؤیت نمی شود و روزهای متمادی به طور بی وقفه باران می بارد. عقده ی دیدن آفتاب در این کشور آنچنان شدید است که برخی مواقع در زمستان که آفتابی پس از بارانهای طولانی می درخشد، جنب و جوشی عجیب در میان مردم درمی گیرد و باورتان نمی شود که ای بسا در چنین مواقعی بسیاری از مردم با اعلام بیماری خود به اداره، بر سر کار خود حاضر نمی شوند تا خود را در معرض آفتاب قرار بدهند!
همچنین در تمام شهرهای هلند رودخانه ها و نهرها جاری اند و در بسیاری از محله های مسکونی، کانال ها و مسیل های پر از آب در فاصله ی چند متری از درب خانه ها قرار دارند. با اینهمه هرگز شنیده نمی شود که در این کشور سیلی بیاید و یا حتا آبگرفتگی معابر اتفاق بیافتد. براستی راز مصونیت این کشور در مقابل اینهمه بارش و آب چیست؟ این پرسشی بود که در ایام نخستِ اقامتم در این کشور از خود می پرسیدم. مطلب از این قرار است که در سال 1953 بر اثر بارشهای پر دامنه و شدید و ایجاد سیل و طغیانِ دریای شمال، بیش از 30هزار نفر از مردم هلند به کام مرگ فرو رفتند. از همان زمان بود که مبارزه ی تخصصی این کشور با آب آغاز گردید و به مرور زمان دانش تخصصی لازم و بایسته را برای بقا خود در مقابل آب به دست آوردند و تدابیر علمی نوینِ مکشوف خود را برای مهار و مدیریت آب های ویرانگر به کار بستند. ازجمله اجرای یک پروژه ی ملی سراسری به نام "طرح دلتا" بود که ایجاد سدی چند صد کیلومتریِ سنگی در مقابل رودخانه ها و نهرها بود و نیز ایجاد محافظ هایی خاکی در حاشیه ی همه ی مناطق حادثه خیز به گونه ای که هیچ آبگاه رهاشده ای در کشور وجود نداشته باشد. همچنین آنها در صنعت پل سازی و جاده سازی و بندرسازی و آبخیزداری و کشاورزی و دامداری و به طور کلی در مقوله ی تنظیم رابطه با آبهای روان و آوردهای آب، تکنیک های نوینی ابداع و به کار بسته اند، آنچنانکه آب هم اینک مغلوب هلندی ها شده است. 
مضاف بر این؛ کف پوش پیاده روها در اغلب مناطق مسکونی فاقد روکش آسفالته است و از بلوک های  آجری یا سنگفرش مفروش گردیده اند. این بلوکها بدون مصالح چسبنده ای همچون سیمان به هم فشرده شده اند و در لایه ی زیرین آنها از شن استفاده گردیده، به گونه ای که درزهای بسیار ظریف مابین سنگهای کفپوش، آب را به درون زمین جذب می کنند و توسط لایه ی زیرین سنگها که از شن تشکیل گردیده، به درون زمین هدایت می شوند. قابل توجه اینکه جنس سنگهای کفپوش نرم تر از حد معمول است به گونه ای که خود سنگها نیز جاذب آب هستند. 
نکته ی قابل توجه دیگر اینکه: در برخی مناطق درون شهری و روستایی، بافت جاده ها نیز از همین نوع سنگفرش ساخته شده اند. بدین گونه ساختار کفپوش خیابانی و جاده ای عمومن  بر اساس جذب آب به درون زمین طراحی و ساخته شده است.
اکنون که واقعیت سیل ویرانگر اخیر در ایران کهن نشان داد که ما تا چه اندازه در مقابل بارندگی و آب آسیب پذیر و بی دفاع هستیم، جا دارد که مسئولین مربوطه از دانش تخصصی کشوری همچون هلند که در تجربه ی زیستی اش در مقابله با آب به طرز شگفت انگیزی موفق و پیروز بوده است، استفاده نماید. همه ی کشورها به تجربیات متقابل برای ادامه ی حیات نیازمندند. امید است که همین یکبار فاجعه برای عبرت آموزی مدیران کلان جامعه کافی باشد و گذشت زمان آنها را دچار توهم مصونیتِ خیالی نسازد و ایران عزیز و ایرانیان رنجدیده را در کام بلایای طبیعی احتمالی آتی رها نسازند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حصرتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
0
درودبشیری,زحمت کش