:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تلاش برای افزایش بهره‌برداری مترو

افتتاح خط 7 مترو با سیگنالینگ، طراحی 4 خط جدید مترو برای پایتخت

تضمین برای ایمنی خط ۶، تأکید بر تکمیل هواکش‌های میان‌تونلی، دلیل تاخیر در افتتاح خط 7 / ایستگاه صنعت، تربیت مدرس و هلال احمر سه ایستگاهی هستند که به خطوط متروی تهران اضافه شدند. در این مراسم همچنین طراحی 4 خط جدید مترو و اتصال منطقه ۲۲ به خطوط مترو به شهروندان وعده داده شد
کد خبر: ۱۳۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
اقتصاد گردان - طی مراسمی با حضور پیروز حناچی، محسن هاشمی و جمعی از مدیران شهری و اعضای شورای شهر 7.5 کیلومتر از خط ۷ مترو تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ایستگاه صنعت، تربیت مدرس و هلال احمر سه ایستگاهی هستند که به خطوط متروی تهران اضافه شدند. در این مراسم همچنین طراحی 4 خط جدید مترو و اتصال منطقه ۲۲ به خطوط مترو به شهروندان وعده داده شد.

خط 7 مترو تهران 20 خرداد سال گذشته و در روزهای پایانی مدیریت محمد باقر قالیباف بر شهر تهران افتتاح شد. بسیاری از کارشناسان و برخی اعضای شورای شهرچهارم این افتتاح را یک افتتاح نمایشی دانستند و رحمت‌الله حافظی، عضو کمیسیون سلامت شورای چهارم نیز در یکی از جلسات شورا با ارایه سه سند دست به افشاگری در خصوص ناایمن بودن خط 7 مترو زد و خواهان تعطیلی این خط شد.اما قالیباف و یارانش با وجود دلایل آشکار به این هشدارها توجهی نکردند. یکی از مهم‌ترین دلایل ناایمن بودن این خط نداشتن هواکش عنوان شده بود که تا پایان حضور قالیباف این خط با وجود خطرات احتمالی فعال بود. اما با روی کار آمدن شورای پنجم و بعد از بازدید محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران و تاکید او بر نا ایمن بودن این خط، در مهرماه سال 96 خط 7 مترو برای بررسی نواقص و ایمن‌سازی بسته شد.

بعد از گذشت بیش از یک سال، هفته گذشته شهرداری خبر راه‌اندازی مجدد خط 7 را منتشر کرد اما باز هم حافظی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «بیش از 7 کیلومتر از خط 7 مترو، حد فاصل ایستگاه نواب تا میدان صنعت بدون بهره‌گیری از هواکش میانی آماده افتتاح شده است. لطفا با جان مردم بازی نکنید. نظاره‌گر واکنش اعضای شورای شهر و دادستان تهران خواهیم بود.» روز گذشته پیروز حناچی شهردار تهران اما تاکید کرد که شهروندان نسبت به ایمنی خطوط 6 و 7 مترو اطمینان داشته باشند.محسن هاشمی رییس شورای شهر نیز در این باره گفت: مشخص شد نبود هواکش‌های میان‌تونلی، مشکلی برای مسافران ایجاد نمی‌کند، همچنین علی امام مدیرعامل شرکت مترو به شهروندان تهرانی تضمین داد: ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری از ایمنی لازم برخوردار است.

 تلاش برای افزایش بهره‌برداری مترو

پیروز حناچی، شهردار تهران در این مراسم با بیان اینکه اهداف مشترکی میان شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران دنبال می‌شود، گفت: یکی از آنها این است تا سرمایه‌گذاری عظیمی که در خطوط متروی تهران انجام شده است، با بهره‌ وری بالایی انجام شود. در این مسیر تلاش خواهیم کرد تا جابه‌جایی مسافر را از 2 میلیون به 7 میلیون نفر برسانیم و این کار با تکمیل خطوط و افزایش واگن‌ها محقق خواهد شد.

به گفته حناچی، در حال‌ حاضر 2000 واگن در خطوط متروی تهران کمبود وجود دارد تا بتوان با تامین این واگن‌ها سر فاصله قطارها را به کمتر از دو دقیقه که ظرفیت آن در سیگنالینگ خطوط مترو وجود دارد رساند.

 دلیل تاخیر در افتتاح خط 7

شهردار با بیان اینکه دلیل حادثه قطار سمنان بی‌توجهی به سیگنالینگ بود و تاخیر در افتتاح مجدد خط 7 مترو نیز برای تامین همین موضوع بوده است، تصریح کرد: مترو موضوع حاکمیتی است که باید با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم انجام شده بهره‌وری مناسب نیز از آن صورت بگیرد. بسیاری از تجهیزات سیگنالینگ خط 7 مترو تهران در زمان پساتحریم خریداری شده است، اما پس از اعمال تحریم‌ها شرکت فروشنده نصب آنها را انجام نداد که این کار توسط مهندسان و جوانان کشور انجام شد و به نتیجه‌ رسید. در حقیقت این خودباوری در نیروهای جوان ایجاد شد.

حناچی در خصوص ایمنی خط 7 متروی تهران نیز اظهار کرد: خط قرمز ما ایمنی مردم است و در این خط رعایت ایمنی همه تجهیزات انجام شده است. ایستگاه‌های میانی نیز تا خرداد ماه در این خط کارشان به اتمام خواهد رسید و8 ایستگاه در دستور کار برای بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.او در خصوص افتتاح خط 6 متروی تهران با حضور رییس‌جمهور نیز اظهار کرد: 3 ایستگاه خط 6 مترو تهران نیز آماده بهره‌برداری است که به زودی این مهم محقق خواهد شد. ما 7 ایستگاه خط 7 متروی تهران را تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسانیم.

 تأکید بر تکمیل هواکش‌های میان‌تونلی

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه ایجاد هواکش‌های میان‌تونلی برای این خط، هزینه چندانی نداشت و معاون حمل و نقل و ترافیک باید تجهیز ایستگاه‌ها به هواکش را در اولویت ویژه خود قرار دهد، عنوان کرد: لازم است به شهرداری تذکر داده شود، با توجه به پول کمی که در خصوص مترو در اختیار دارد، این اختیارات را به صورت پراکنده هزینه نکند.

هاشمی درباره نبود هواکش در این خط توضیح داد: با توضیحاتی که پیمانکار خط خاتم‌الانبیاء در اختیار ما قرار داد، مشخص شد نبود هواکش‌های میان‌تونلی، مشکلی برای مسافران ایجاد نمی‌کند، هزینه احداث هرکدام از این هواکش‌های میان‌تونلی ۱۰ میلیارد تومان و ۱۰ میلیارد تومان نیز هزینه تجهیزات آن است و آنها می‌توانستند با ۳۵ میلیارد طی ۱.۵ سال این خط را به گونه‌ای تجهیز کنند که هیچ‌گونه سوءتفاهمی وجود نداشته باشد.

رییس شورای شهر تهران خطاب به پورسیدآقایی معاون حمل و نقل شهردار تهران گفت: اولویت ویژه شما باید تجهیز ایستگاه‌ها به هواکش میان‌تونلی باشد و حتی شورا نیز در کندن هواکش‌ها و اتصال آن به ایستگاه‌ها، به شما کمک می‌کند. این فعالیت‌ها در عید متوقف نشود و باید مراقب بود که اتفاقی نیز در زمان افتتاح نیفتد. برای استفاده از ظرفیت کامل ایستگاه‌های مترو، باید اقدامات لازم انجام شود و اینگونه نباشد که این خط با این میزان هزینه که حدود ۶ هزار میلیارد است، روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار مسافر جابه‌جا کند، بلکه باید این رقم به یک میلیون سفر در روز برسد تا اثربخشی مترو مشخص شود.

به گفته هاشمی، خط تولید فناوری هوارسان‌های مترو بومی شده است. بنابراین تجهیز هر ایستگاه به هواکش میان‌تونلی، کار دشواری نیست و باید مراقب باشیم همانطور که تابه حال هیچ حادثه منجر به فوتی در مترو به دلیل حوادث ناشی از مترو نبوده، همچنان همین اتفاق در مترو بیفتد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری گفت: در این دیدار به موضوع مترو اشاره کرده و خدمت ایشان گفتم: «با توجه به طول خطوط مترو در تهران که به ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد و ریل‌های پیرامونی، باید تجهیزات مترو را نیز مد نظر قرار دهیم» که این موضوع به آقای روحانی نیز منتقل شده است.

رییس شورای شهر با بیان اینکه برای خط 7، 3 هزار میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: برای تکمیل آن نیازمند هزینه‌های دیگری هستیم و باید حداقل 500 تا 700 هزار مسافر و بعد از آن یک میلیون مسافر و حتی بالاتر برویم تا اثربخشی مترو مشخص شود.

کمک به اقتصاد کشور

هاشمی در بخش دیگری از این مراسم گفت: پروژه مترو از راهبردی‌ترین پروژه‌های کشور محسوب می‌شود که در زمان تهدیدها و تحریم‌ها، پناهگاه مناسبی برای کشور است و با کاهش مصرف سوخت، به اقتصاد کشور کمک می‌کند. همچنین با تکمیل خطوط مترو، می‌توانیم مشکلات محیط‌زیستی را نیز کاهش دهیم. مترو در تحقق عدالت اجتماعی در شهر نقش ویژه‌ای دارد. متاسفانه باید بگویم انتظاراتی که مردم از شورای پنجم برای تسریع وتقویت مترو داشتند، محقق نشده است ومترو هم از جهت توجه مدیران ارشد شهرداری تهران و هم از نظر اختصاص منابع در اولویت نبوده است.

او با تاکید براین که باید موضوع هواکش‌های میان تونلی به صورت ویژه پیگیری شود و با توجه به ساخت داخل و کم هزینه بودن این بخش انتظارات بیشتری داشتیم وامیدواریم نواقص به سرعت جبران شود، اظهار کرد: نمی‌خواهم این جلسه را تلخ کنم اما به شهردار محترم تهران و معاون حمل ونقل توصیه جدی می‌کنم که مسائل مترو را به صورت میدانی دنبال کنند و از احتمال رخ دادن حوادث وسوانح غفلت نکنند.

هاشمی افزود: سال گذشته بهره‌برداری از خط 7 به 4 دلیل متوقف شد، مساله اول هواکش‌ها و مسیر نجات و فرار بود، مساله دوم فعال نبودن سیستم سیگنالینگ، مساله سوم کمبود و قرضی بودن واگن و مساله چهارم عدم راه‌اندازی پست برق مستقل بود و بنابر گزارش‌هایی که به من داده‌اند، بخش عمده‌ای از این مسائل حل شده و باید موضوع هواکش‌های میان تونلی هم به صورت ویژه پیگیری شود. در موضوع هواکش‌ها، در دو هواکش فعالیت‌ها شروع شده و هواکش‌های بخش جنوبی که مورد بهره‌برداری است، راه‌اندازی شده اما با توجه به ساخت داخل و کم هزینه بودن این بخش انتظارات بیشتری داشتیم و امیدواریم نواقص به سرعت جبران شود.

هاشمی با اشاره اینکه برای سیستم هوارسانی مترو، ما نیازی به دور زدن تحریم‌ها نداریم، ‌گفت: این سیستم در داخل با هزینه کمی تولید می‌شود، ما تنها به اولویت دادن، پشتکار و دغدغه مدیران نیاز داریم که امیدوارم همانطور که ما و همکاران در زمان ساخت مترو در خطوط مختلف، گلوگاه‌های دشوار را به جهت کاهش ترافیک و تردد در تعطیلات عید به نتیجه می‌رساندیم در تعطیلات نوروزی خود را وقف مترو کنند و خطوط 6 و 7 را به صورت واقعی کاملتر از زمانی که که از دوره گذشته تحویل گرفته شد، به بهره‌برداری برسانند.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در آغاز پروژه ساخت مترو در کشور گفت: آن زمان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با امام (ره) و حضور در هیات دولت، توانستند اعتبار لازم برای احداث مترو را به دست بیاورند.

 تضمین برای ایمنی خط ۶

با توجه به اهمیت ایمنی خطوط مترو و نگرانی‌هایی که در این باره وجود دارد، علی امام مدیرعامل شرکت مترو به شهروندان تهرانی تضمین داد که ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری از ایمنی لازم برخوردار است.او با بیان اینکه ایستگاه هلال احمر در تیرماه امسال تکمیل شده بود اما به دلیل نبود پله برقی مورد بهره‌برداری قرار نگرفت، گفت: این ایستگاه بلندترین پله برقی خطوط مترو را دارد.امام با بیان اینکه ۹ کیلومتر از خط ۶ مترو در بخش جنوبی تکمیل شده است، گفت: سال آینده با حضور رییس‌جمهور این ۹ کیلومتر از ایستگاه دولت‌آباد به شهدا افتتاح می‌شود.در خط ۷ نیز با بهره‌برداری از این ۷.۵ کیلومتر امسال ۱۳.۵ کیلومتر از خط ۷ در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفت که در سال ۹۸ نیز ۸ کیلومتر از این خط در بخش شرقی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. همچنین در خط ۶ نیز تا پایان سال ۹۸، ۱۵ کیلومتر دیگر به مدار خدمت رسانی اضافه خواهد شد.در سال ۹۸ یک ایستگاه باقی مانده خط ۳ یعنی اقدسیه نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مترو خطاب به شهروندان تهرانی تضمین داد: ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری با رعایت استاندارد و ایمنی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و این تضمین و اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که هرگز ایمنی مردم را با هیچ چیز دیگر عوض نمی‌کنیم.

 طراحی 4 خط جدید مترو برای پایتخت

همچنین در این مراسم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از طراحی چهار خط جدید مترو خبر داد و با اشاره به تکمیل خط ۷ و ۶ مترو گفت: با افتتاح این دو خط حلقه خطوط مترو تکمیل می‌شود و ما برای تهران ۴ خط جدید دیگر نیز طراحی کرده‌ایم تا خطوط مترو کل شهر را پوشش کامل دهد.