:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

ارز دولتی به لوازم آرایشی تخصیص ندادیم

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی اخبار مبنی بر تخصیص ارز دولتی به فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی نظیر رژ لب، لاک و ...، گفت: هیچگونه ارزی از طریق سازمان غذا و دارو به فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تخصیص پیدا نکرده است
کد خبر: ۱۳۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۲
اقتصاد گردان - کیانوش جهانپور با اشاره به اظهارنظرهایی درباره تخصیص ارز دولتی به فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی مانند رژلب، لاک و...، گفت: هیچ یک از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی جزو اقلامی که از ارز ترجیحی استفاده کنند، نیستند و به هیچ وجه هم چنین مجوزی برایشان از سوی سازمان غذا و دارو صادر نمی‌شود.

او با بیان اینکه صدور تخصیص ارز ترجیحی برای اقلام غیردارویی، در حوزه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست، افزود: سازمان غذا و دارو بحث تخصیص ارز دولتی را صرفا با معرفی شرکت‌های واردکننده مواد اولیه دارویی، داروها و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی پیش می‌برد. در حوزه سایر فرآورده‌ها و کالاهای سلامت‌محور اعم از فرآورده‌های غذایی و.... که حتی ممکن است ارز ترجیحی هم بگیرند یا اقلام دیگری مانند کالاهای آرایشی و بهداشتی، مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی و سنتی که محل ارتزاق‌شان از ارز ترجیحی نیست، به هیچ وجه سازمان غذا و دارو در زمینه تخصیص ارز به این حوزه‌ها ورود ندارد. جهانپور با تاکید بر اینکه مجوزی که برای کالاهای سلامت‌محور غیر از دارو و تجهیزات پزشکی ضروری، از سوی سازمان غذا و دارو صادر می‌شود، صرفا مربوط به سلامت و ایمنی آن‌هاست، به ایسنا گفت: نظارت سازمان غذا و دارو هم به جز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، در سایر اقلام سلامت‌محور بر ایمنی و سلامت‌شان متمرکز است و ارتباطی به تخصیص ارز و موارد مشابه ندارد. بنابراین ارزی هم از طریق سازمان غذا و دارو به فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تخصیص پیدا نکرده است. اگر هم کسی در جایی ارزی برای این کار گرفته باشد یا به نوعی با دستکاری اسناد، کالایی از این دسته را با ارز دولتی وارد کرده باشد، قطعا تخلف کرده و از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد. سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به هیچ وجه در سازمان غذا و دارو چنین موردی وجود ندارد، گفت: البته به هر حال در حوزه‌های مختلف تخلف وجود دارد و در مواردی ممکن است قیمت اظهاری کالاهای وارد شده در گمرک یا شرح اظهارنامه با اظهارنامه اولیه مغایرت داشته باشد و تخلفاتی رخ دهد. در این زمینه در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو چندین مورد تخلف وجود داشت که آن‌ها را رسانه‌ای کرده و با تخلفات برخورد شد.

جهانپور با اشاره به تشدید نظارت‌ها در این حوزه، اظهار کرد: در ادامه برخورد با این تخلفات شدیدتر هم می‌شود. اصولا هر گونه موردی که در تخلفات حوزه تخصیص ارز ترجیحی باشد، جزو تخلفات ویژه اقتصادی بوده و دستگاه‌های نظارتی،‌ قضایی و امنیتی هم به طور ویژه در این موارد ورود می‌کنند.