:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

افزایش تعرفه‌های اینترنت ثابت در سال 98

در حالی که اپراتورهای تلفن همراه با دستور و اولتیماتوم وزارت ارتباطات اقدام به بازگرداندن بسته‌های اینترنتی بلندمدت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد بازهم کاربران ناراضی هستند و معتقدند قیمت اینترنت همراه باید کاهش پیدا کند
کد خبر: ۱۳۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۲
اقتصاد گردان - این در حالی است که چندی پیش اپراتورهای تلفن همراه به یک‌باره اقدام به افزایش قیمت بسته‌های اینترنت کردند، ‌مساله‌ای که موجب اعتراض کاربران تلفن همراه شد، اما اپراتورها حاضر به تغییر قیمت‌ها نشدند و رگولاتوری نیز این اقدام اپراتورها را کاملا مطابق قانون دانست و اعلام کرد: ‌اپراتورها در افزایش قیمت بسته‌های اینترنت تخلفی را مرتکب نشده‌اند و مطابق با قانون عمل کرده‌اند .

هرچند که اپراتورهای تلفن همراه خواستار افزایش بیشتر بودند و برخی بسته‌های اینترنت را به دلیل به صرفه نبودن حذف کردند، ‌اما کاربران از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستند تا به این مساله ورود کند و با نوشتن کامنت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از وزیر ارتباطات درخواست کردند تا علاوه بر تعدیل قیمت‌ها ی اپراتورها، بسته‌ها را نیز بازگردانند . با توجه به حجم درخواست کاربران از وزیر ارتباطات و افزایش اعتراض‌ها نسبت به گرانی بسته‌های اینترنت وزیر ارتباطات در پستی در توییتر نوشت: ‌گزارشی مبنی بر حذف بسته‌های بلندمدت از سبد خدمات اپراتورهای تلفن همراه دریافت کردم. بررسی‌ها حاکی از صحت گزارش بود. پس از احراز این مساله دستور داده شد که ظرف 48 ساعت این بسته‌ها بازگردانده شوند.

وی در ادامه این پست تاکید کرد: اپراتورها بهتر است به جای افزایش تعرفه، همچنان سیاست مدیریت هزینه‌های مازاد را پیگیری کنند. بعد از اولتیماتوم وزیر ارتباطات اپراتورها سریعا اقدام به بازگشت بسته‌های اینترنت کردند .

این در حالی است که طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تعرفه داده تلفن همراه، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم‌کارت‌های دایمی مستقل از فناوری به ازای هر کیلو بایت چهاردهم (۰.۴) ریال تعیین شده است. البته اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند با رعایت شرایط رقابتی و تعرفه تعیین شده در این مصوبه، ضمن فروش خدمات دیتا بر اساس کیلوبایت، بسته‌های مختلف تعرفه‌های را نیز متناسب با نیاز مشترکین تعریف و با رعایت سایر مقررات و شرایط پروانه خود ارایه کنند.

بعد از این اقدام اپراتورهای همراه، ‌حالا خبر می‌رسد که مشترکان اینترنت ثابت نیز از تعرفه‌های ارتباطی ناراضی هستند و خواهان اصلاح این تعرفه‌ها و تعدیل آن هستند . مساله‌ای که ارایه‌دهندگان اینترنت ثابت کاملا عکس آن را قبول دارند و معتقدند تعرفه‌های اینترنت ثابت به قدری پایین است که اپراتورهای ارایه‌دهنده آن متضرر می‌شوند و هیچ سودی را دریافت نمی‌کنند.

در این خصوص کارشناسان بر این عقیده‌اند که ارتباطات ثابت هم در حوزه‌های پهن‌باند به ویژه خدمات ویدئویی و ابری لازم است و بدون آن تحول در کسب‌وکارها و صنایع و در نتیجه تحول دیجیتالی امکان‌پذیر نخواهد بود و لازمه توسعه‌ ارتباطات ثابت هم، سرمایه‌گذاری با مدل اقتصادی است.

از طرفی شواهد نشان می‌دهد این روزها شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت دچار مشکلات مالی شدند و برخی از آنها بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند، زیرا پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌جای اینترنت ثابت باشد و در نتیجه شرکت‌های FCP در حال از دست دادن مشترکانشان هستند و این موضوع به گفته کارشناسان، نه‌تنها موجب حذف تدریجی ارتباطات ثابت شده بلکه به مرور این صنف و سایر خدماتی که به ارتباطات ثابت وابسته هستند را با مشکل دچار خواهد کرد.

در واقع شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت معتقدند دامپینگ و قیمت‌های کمتر از کف در شرکت‌های همراه در جشنواره‌ها موجب مهاجرت مشترکین اینترنت ثابت به سوی همراه شده است، زیرا این شرکت‌ها در سال‌های اخیر با سوءاستفاده از وضعیت نظارتی و به‌ویژه پس از ابلاغ مصوبه ۲۶۶ با ارایه طرح‌های ویژه و قیمت‌های زیر کف مصوب سازمان مشترکین را ترغیب به استفاده از حجم‌های ترافیک بالا و بسیار ارزان می‌کنند.

در حالی که قیمت سایر اقلام مصرفی در سال‌های گذشته با افزایش روبه‌رو بوده، تعرفه‌های ارتباطی با کاهش مواجه است و علت این موضوع هم این است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است در تلاطم اقتصادی نباید صرفاً هزینه را از جیب مردم‌برداریم و اگر می‌خواهیم ICT رشد و توسعه پیدا کند، هزینه خدمات ICT باید متناسب با جیب مردم باشد. با وجود این، مشکلی که ارایه‌دهندگان اینترنت ثابت بر آن تاکید دارند، اینکه در کنار تناسب نداشتن تعرفه‌های اینترنت همراه در مقایسه با اینترنت ثابت، سرمایه‌گذاری نداریم.

اگرچه مسوولان سرمایه‌گذاری مناسب مانند سرمایه‌گذاری که در حوزه اپراتورهای همراه شده را راه‌حلی برای حل مشکل ارایه‌دهندگان اینترنت ثابت می‌دانند، اما باید توجه داشت که سرمایه‌گذار اطمینان داشته باشد که اگر سرمایه‌گذاری کرد، سرمایه‌اش با یک سود منطقی برمی‌گردد، در غیر این صورت اقدام نخواهد کرد.

در هر صورت به نظر می‌رسد اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت ثابت با درخواست برای تغییر در تعرفه‌های خود خواهان افزایش تعرفه‌ها باشند، مساله‌ای که شاید به سختی مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار بگیرد، ‌از سوی دیگر با تایید رگولاتوری شاید تعرفه‌های اینترنت ثابت افزایش پیدا کند .

این در حالی است که طبق پیش بینی کارشناسان ارتباطی در سال 98 در بحث تعرفه‌ها شاید با یک جهش رو به بالا مواجه شد و کاربران باید خود را برای این افزایش قیمت‌ها آماده کنند .