:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
قیمت کالاها در طول 8 سال اخیر 300درصد افزایش یافت

روحانی در شبکه جام جم: بایدسطح رابطه با امریکا را از تخاصم به تنش برسانیم,حل تحریم در میان مدت

رئیس پیشین تیم مذاکره کننده هسته​ای کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی تلویحا به انتقاد از مذاکرات اخیر پرداخت مهمترین اقدام برای پیشبرد برنامه هستهای کشور مذاکره جدی است مذاکره به معنای اعلام مواضع نیست که ما با جمعی بنشینیم و مواضع خودمان را بگوییم و آنها هم اعلام موضع کنند
کد خبر: ۱۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۶


خبراقتصادی: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ویژه برنامه انتخاباتی «انتخاب ایرانی» شبکه جام جم گفت: مهمترین اقدام برای پیشبرد برنامه هستهای کشور مذاکره جدی است. مذاکره به معنای اعلام مواضع نیست که ما با جمعی بنشینیم و مواضع خودمان را بگوییم و آنها هم اعلام موضع کنند تا اجلاس بعد با هم خداحافظی کنیم.
عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: مذاکره به این معناست که موضوع بحثی را مورد بررسی قرار دهیم و دو طرف وارد بحث شوند و در مذاکره بین نظرات دو طرف پل زده شود و برسیم به نقطه مشترک و در آن نقطه مسئله را حل و فصل کنیم.
گزیدهای از سخنان وی را بخوانید:
قیمت کالاها در طول 8 سال اخیر 300درصد افزایش یافته است. یکی از راه‌های مهار و کنترل تورم هدایت نقدینگی به سمت تولید است. یکی از مشکلات امروز ما این است که نقدینگی به خاطر عدم بهبود فضای کسب و کار به سوی دلالی رفته و گاهی به سمت خرید سکه و ارز و گاهی نیز به سمت زمین و مسکن حرکت کرده و هرکجا این سیل رفته، به دنبالش ویرانگی آمده است.
امروز 5میلیون نفر در کشور ما فاقد بیمه خدمات درمانی هستند که باید بتوانیم این بیمه را توسعه داده و همگانی کنیم. تمام مردم ایران باید از بیمه خدمات درمانی برخوردار شوند و زیر پوشش بیمه قرار گیرند تا مخارج سنگین درمان تعادل یابد.
بخشی از تحریم‌ها از سوی آمریکا اعمال شده که از دیرباز با آن آشنا بودیم و با آن خصوصاً در 8 سال دفاع مقدس مقابله کردیم. در سالهای اخیر دو مشکل به وجود آمده که یکی این بود که بحث تحریم در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد که موضوعی بی‌سابقه بوده است. مسئله دیگر این بود که همواره یک فاصله‌ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آورده بودیم که گاهی بسیار استراتژیک و گاهی تاکتیکی بود. در پرونده هسته‌ای هم ما بین اروپا و آمریکا فاصله انداختیم.
این بسته به هنر دیپلماسی و هنر دولتمردان و همه مسئولان است که نگذارند اجماع علیه کشور شکل گیرد که البته مقصود از اجماع جهانی اجماع قدرت‌های بزرگ است والا بسیاری از کشورها بخصوص اعضای جنبش عدم تعهد حامی ما هستند. امروز به خاطر اجماعی که بین اروپا و آمریکا و قدرت‌های بزرگ شکل گرفته، مشکل بیشتر شده و راه‌‌حل آن حرکت معکوس در جاده‌ای است که دشمن حرکت کرده است. باید با تلاش و فعالیت و مذاکره جدی بتوانیم این اجماع را بشکنیم و آن فاصله‌های لازم را بین آنها به وجود آوریم و فضای تنفس ایجاد کرده و گام به گام با تحریم‌های یکجانبه و تحریم‌های بین‌المللی مقابله کنیم. به دلیل تجربه‌ فراوانی که دارم معتقدم که این کار قطعا شدنی است؛ اگرچه یک شبه امکان‌پذیر نیست اما باید قدم به قدم پا را پیش بگذاریم و به سمت حل معضلات و ایجاد فاصله بین قدرت‌ها حرکت کنیم.
موضوع تحریم در میان مدت قابل حل است اما نکته مهمتر این است که کسی که رئیس‌جمهور خواهد شد سوابقش و تفکراتش و راهبردهایش و شعارهایش اولین علامت را به داخل و خارج می‌دهد.
ارزش پاسپورت ایرانی در خارج از کشور علامت نوع رابطه ما با دنیاست. اگر روابط ما با آن کشورها صمیمی و در راستای ایجاد احترام باشد و بر مبنای احترام متقابل روابط گرمی با آنها داشته باشیم می‌توان به ارزش پاسپورت پی برد. نمی‌گویم روابط استراتژیک اگر روابطمان دوستانه هم باشد می‌توان جایگاه پاسپورت در خارج از کشور را مناسب دانست اما اگر خدای ناکرده برنامه دشمن برای ایران‌هراسی به نتیجه رسیده باشد که به اعتقاد من در یک قدم‌هایی به نتیجه رسیده است مشکلات در روابط خارجی وجود خواهد داشت.
باید بدانیم رابطه از اعتماد آغاز می‌شود و اگر بین دو کشور اعتماد نباشد رابطه برقرار نخواهد شد و این منافع مشترک است که می‌تواند احترام متقابل بین کشورها را فراهم کند. اگر ما به سمت تئوری توهم برویم و فکر کنیم که جهان علیه ما متحد شده است و راهبرد مقابله و جنگ به معنای تقابل همه‌جانبه را در نظر بگیریم روابط ما مسیر خوبی را طی نخواهد کرد.
در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند دور خود حصار بکشد. هیچ کشوری در دنیای امروز بدون ارتباط نمی‌تواند به توسعه برسد و در جهان امروز اصلا بدون ارتباط زندگی خوبی امکان پذیر نیست.
نباید اجازه دهیم توطئه ایران هراسی دشمن عملی شود. برای این کار باید تدبیر و برنامه داشته باشیم. باید با 15 کشور همسایه روابط صمیمانه برقرار کنیم. با برخی کشورهای همسایه روابط مناسبی نداریم که باید با اتخاذ تدابیر روابط را بر اساس اولویت بهتر کنیم.
ارتباط ایران با برخی کشورها به دلیل نوع تخاصم ایران با آمریکاست. چون روابط ما با آمریکا در حد تخاصم است باید با اتخاذ تدابیر رابطه را حداقل به تنش برسانیم. اکنون نمی‌توان گفت می‌خواهیم با آمریکا تنش‌زدایی کنیم چون ما در مرحله تخاصم و تهدید هستیم. 8 یا 10 سال پیش می‌توانستیم بگوییم تنش‌زدایی اما اکنون باید بگوییم باید روابط را به تنش‌زدایی برسانیم.
موضوع دانشجویان خارجی نیز باید حل شود به طوری که دانشجویان دوره کارشناسی به کشور برگردند و ادامه تحصیل دهند و دانجشویان دوره ارشد و دکترا نیز مشکل مالی نداشته باشند.
برنامه‌ای دارم که از همه متخصصان استفاده کنم. ما باید به مردم ایران اعتماد کنیم زیرا آنها که قصد خیانت دارند تعدادشان اندک است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آزاد
|
Finland
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
0
0
آقای روحانی ، خوب شد به ارزش پاسپورت ایرانی اشاره نمودید ، چون در 8 سال اخیر ارزش یک برگه کاغذ سفید را به پاسپورت ما ایرانی ها ارجح میدانند! اما دوستانی که در خواب خرگوشی اند اذعان میدارند که تمامی دنیا پیش روی ما سر تعظیم فرود می آورند!!! نمیدانند آنها سرشان را به زیر می اندازند که ما را نادیده بگیرند و کارمان را پیش نبرند! همیشه درست گفته اند که دشمن دانا به از دوست نادان!
امیدوارم حضور شما بر کرسی ریاست جمهور کمی از این حالت ایرانی حراسی در دنیا بکاهد . موفق باشید.