:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد:

کارآفرینان جوان؛ سرمایه های ذی قيمت کشور

دکتر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، ضمن ضرورت حرکت در مسير اقتصاد ديجيتال، به کارگيري از ظرفيت هاي اقتصاددانان جوان و نيز کارآفرينان جوان را راهي براي پيشگيري از بحران هاي اقتصادي دانست.
کد خبر: ۱۳۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
اقتصادگردان- دکتر فرهاد دژپسند، وزیر اموراقتصادی و دارایی، ثبات بازار ارز در شرايط فعلي کشور را مهم تر از کاهش قيمت آن خواند و گفت: دولت در چند ماه اخير، همه تمرکز خود را بر ثبات بازار ارز قرار داد و موفقيت هاي خوبي هم داشت.

وی افزود: خوشبختانه بانک مرکزی با مدیریت قوي، بدون سرکوب بازار ارز، هدايت و کنترل نرخ آن را در دست گرفته است.

دژپسند ادامه داد: همگان شاهد بودیم که به رغم برخی پیش بیني هاي بدبينانه، نرخ ارز، از يک محدوده خاص بالاتر نرفت و اميدواريم با تداوم سياست هاي موجود، شاهد کاهش نرخ آن هم باشيم.

وی با بیان اینکه ما همیشه بايد خودمان را به نحوي آماده کنيم که در برابر تکانه هاي بيروني، تاب آوري داشته باشيم، افزود: اگر شرايط را خوب تدبير كنيم، قطعا از اين شرايط با موفقيت عبور خواهيم كرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بيان داشت: بر اساس تصميم دولت، کساني که صادرات زير يک ميليون دلار در سال داشته باشند، بطور کامل از ارائه ارز خود به سامانه نيما معاف و كساني كه بين يك تا سه ميليون دلار صادرات داشته باشند، از معافيت معادل ۷۰ درصدي برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه به زودی سامانه اي براي ارتباط مستقيم کارآفرينان جوان با وزارتخانه راه اندازي مي شود، از کارآفرينان خواست، ارتباط خود را با اين وزارتخانه حفظ کنند.

دژپسند در ادامه با اشاره به اینکه برای تحقق اقتصاد هوشمند، حساب ویژه ای بر روي کارآفرينان دانش بنيان باز کرده است، اظهار داشت: ما ميدانيم ظرف دو سال باقي مانده تا پايان دولت دوازدهم، اقتصاد ديجيتال محقق نمي شود ولي اگر بتوانيم در اين مدت، بستر سازي لازم را براي اين کار انجام دهيم، گام بزرگي برداشته ايم.

وی با اشاره به تاثیرات منفی وجود نوسان در سیاستگذاري از سوي دولت، بر لزوم رعايت اصل "پيش آگاهي" مخاطبان، از سياست هاي آتي دولت به منظور جلوگيري از ضرر و زيان احتمالي آنها تاکيد کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری بالغ بر ۳۶ ميليارد دلار صادرات غير نفتي داشته ايم، گفت: اگر موفق شويم همين ميزان ارز حاصل از صادرات را به سرعت به اقتصاد برگردانيم، اتفاق خوبي براي اقتصاد کشور خواهد افتاد.

دژپسند افزود: عده ای می گویند باید از اقتصاد نفتي پرهيز کرد، ولي من مي گويم بايد از بودجه ريزي مبتني بر نفت پرهيز و درآمدهاي ناشي از صادرات نفت و گاز را صرف زير ساخت هاي توسعه کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنين تاکيد کرد: ما از نظر قوانين و مقررات براي سرمايه گذار خارجي فرش قرمز پهن کرده ايم ولي من معتقدم ضمن اهميت توجه به سرمايه خارجي بايد به طور ويژه تر براي شما کارآفرينان و سرمايه گذاران داخلي فرش قرمز پهن كرده و موانع و مشكلات پيش روي شما را با سرعت رفع كنيم.

دژپسند افزود: ضمن بهره گیری از تمام توان ملی برای مبارزه با هرگونه سوء استفاده، مديريت فعالانه بخش خصوصي در اين خصوص از ضروريات است.

وی در ادامه بیان داشت: رونق سرمایه گذاری و توليد، رويکرد جدي دولت است تا از اين مسير شاهد کاهش تورم، افزايش توليد و اشتغال در کشور باشيم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنين تاکيد کرد: وزارت اقتصاد به عنوان دستگاه متولي در حوزه سرمايه گذاري خارجي آماده همکاري همه جانبه با صاحبان کسب و كار و بنگاه هاي اقتصادي براي رفع هر گونه مشكلي در فرايند جذب سرمايه خارجي است.

وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه هدف دولت، با حمایت از توليد و سرمايه گذاري، کمک همه جانبه به مردم است اظهار داشت: بهبود فضاي کسب و كار، كاهش آسيب هاي نظام مالياتي و گمرك با رويكرد ايجاد رونق و تسهيل شرايط كسب و كار مورد توجه قرار دارد.

وی یادآور شد: باید در راستای رفع نيازهاي سرمايه گذاران خارجي اقدامات لازم انجام شود تا تکريم مدنظر به معناي واقعي تحقق يابد.

دکتر فرهاد دژپسند در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی و داخلي مکمل يکديگرند، گفت: سرمايه گذاران خارجي به واسطه اين كه دوشا دوش ما در راستاي رونق اقتصادي فعاليت مي كنند نيازمند تكريم هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اين که دقيقا همين اتفاق بايد براي سرمايه گذاران داخلي نيز وقوع يابد تاکيد کرد: بايد قبل از تکريم سرمايه گذاران خارجي سرمايه گذاران داخلي نيز مورد تكريم و تقدير قرار بگيرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دو بخش سرمایه گذاری خارجی و داخلي با يکديگر حرکت کنند و هم افزايي داشته باشند تحقق اهداف اقتصادي كشور سرعت بيشتري مي يابد.

دژپسند در ادامه گفت: سرمایه گذاران داخلی انباشتی از ظرفیت انساني و اجتماعي ، تجربه و آگاه به ظرفيت هاي منطقه هستند و بهترين شريک براي سرمايه گذاران خارجي به شمار مي آيند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تقدير و تشکر از تمامي سرمايه گذاران خارجي که در تنگناي تحريم ها در کنار کشور ايران ماندند عنوان كرد: مي توانيم با وجود نيروي انساني متخصص و ماهري كه در كشور داريم و سرمايه اي كه سرمايه گذاران خارجي به كشور مي آورند حركت پرشتابي در اقتصاد كشور رو به جلو داشته باشيم.

هسته اندیشه ورزی در وزارت اقتصاد؛ گامی برای بکارگيري از ظرفيت اقتصاددانان جوان

وزیر اقتصاد با بیان اینکه وزارت اقتصاد بواسطه قدمت تاریخي و وظيفه تخصصي، از کارشناسان و صاحب نظران زيادي بهره مند است اما باز هم نيازمند استفاده از چشمه هاي جوشان انديشه در خارج از اين وزارتخانه اعم از دانشگاه، نمايندگان مجلس و بخش خصوصي هستيم.

دژپسند تاکید کرد: ما بعنوان مدیران وزارت اقتصاد وظیفه داریم شرايط بکارگيري از ظرفيت دانشگاهي کشور را فراهم نماييم.

وی کانال ارتباطی سازمانی وزارت اقتصاد با اقتصاددانان جوان را پژوهشکده امور اقتصادی وزارتخانه اعلام کرد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم داشتن ایده های نو و جديد در حوزه اقتصاد کلان، خاطرنشان کرد: ما نمي خواهيم براي کنترل تورم، توليد و سرمايه گذاري راكد شود.

دژپسند با بیان اینکه وزارت اقتصاد متولی تنظیم سياستهاي اقتصادي کشور است، اظهار داشت: در حوزه هاي اشتغال، تراز خارجي، تامين مالي داخلي و خارجي، نظام بانکي و بيمه، بازار سرمايه و واگذاريها در يک طيف گسترده نياز به مشاركت اقتصاددانان داريم.