:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
مردم در 6 ماهه اول دولت يازدهم تغيير در اقتصاد را مشاهده مي‌كنند

قالیباف در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد خودرو سازان به مردم فرغون تحویل می دهند+ صوت

قالیباف در برنامه زنده تلویزیونی به شدت از خودروسازان انتقاد کردقاليباف كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: قرار نيست مردم پس از پايان 730 روز تغييرات اقتصادي را مشاهده كنند بلكه ظرف مدت 6 ماه تغييرات اقتصادي را به صورت ملموس خواهند ديد.
کد خبر: ۱۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۰


 خبر اقتصادی: محمدباقر قالیباف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو ضمن تشکر از حضور در کانون گرم خانواده‌های ایرانی اظهار داشت: من برای ادای دینم وارد عرصه انتخابات شدم چرا که من شهروند این جامعه هستم و از عقبه قدرت و ثروت برخوردار نیستم.

شهردار تهران ادامه داد: ما به لطف مردم، برکت انقلاب، نهضت امام (ره) و خون شهدا از دوران جوانیمان مسیری را طی کردیم و امشب به این نقطه رسیده‌ایم. 

وی افزود: انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین نعمت است چرا که خدا به ملت ایران این لطف را کرده که در سایه نظام اسلامی زندگی کنند.

قالیباف با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی باعث شد ایران از ظلمات به سمت نور حرکت کند، تصریح کرد: اکنون ما در نظام اسلامی با مشکلاتی روبرو هستیم از این رو باید با احساس دینی که داریم به سمت حل مشکلات پیش رویم. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر مردم به گذشته نگاه می‌کنند و می‌بینند با وجود منابع غنی امروز کشور با مشکلاتی روبرو است، البته در حوزه دانش در شرایط خوبی قرار داریم. ما از منابع و معادن زیادی برخورداریم که باید از آن‌ها برای حل مشکلات بهره گیریم. 

شهردار تهران اظهار داشت: متاسفانه ما تاکنون نتوانستیم کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی در حوزه اقتصادی و اجتماعی ارائه دهیم ولی این بی‌انصافی است که بگوییم در طول این 34 سال هیچ زحمتی در مسیر پیشرفت کشیده نشده است. 

وی افزود: در دوران سازندگی و زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پروژه‌های بسیار بزرگی شروع شد و اقدامات مناسبی انجام گرفت ولی انتقاداتی نسبت به رویکرد فرهنگی دولت سازندگی وجود دارد. 

قالیباف گفت: در دوران سازندگی نیز زحمات زیادی کشیده شد ما در آن زمان برای اولین بار شاهد رشد صنعتی دو رقمی به میزان 10 درصد بودیم البته در این دوران انتقاداتی به توسعه سیاسی نیز وجود داشت. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت نهم و دهم نیز هدفمندی یارانه‌ها با شجاعت اجرا شد،‌مسکن مهر و سفرهای استانی از کارهای خوب دیگر این دولت است، همچنین در این دولت شعارهای انقلاب احیا شد.

شهردار تهران افزود: با وجود اقدامات هر یک از دولت‌ها خروجی کشور شرایط رضایت‌بخشی ندارد چرا که باید روند مدیریتی در کشور تحول اساسی پیدا کند و از منابع انسانی و مالی به درستی استفاده شود.

وی بیان کرد:‌براساس تکلیفی که بر خود روا می‌دانم و با کمک مردم سامان، روح و خون جدیدی وارد سیستم مدیریتی کشور خواهم کرد. 

قالیباف در پاسخ به این سوال که چگونه می‌خواهید در ظرف 2 سال آرامش را به اقتصاد کشور بازگردانید، گفت: ما برنامه‌های مشخصی به کمک نخبگان در سطح ملی و استانی تدوین کرده‌ایم و از همه دیدگاه‌ها نیز در طرح این برنامه استفاده شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: براساس سبک مدیریتی خودم در زمانبندی دوساله آرامش را به اقتصاد کشور وارد می‌کنم. 

شهردار تهران درباره نابسامانی اقتصادی اذعان داشت: یکی از مولفه‌های نابسامان اقتصادی گرانی و تورم است؛ در حال حاضر مردم در این دو مقوله با مشکلات جدی مواجه‌اند.

وی گفت: علاوه بر گرانی‌ها اکنون ما شاهد بی‌ثباتی در گرانی‌ها هستیم و قیمت‌ها تقریبا به صورت هفتگی بالا و پایین می‌رود البته بالا و پایینی که با هم همخوانی ندارد چرا که کالاها مثلا هزار تومان افزایش قیمت دارند و پس از چند روز به اندازه 200 تومان از قیمتشان کم می‌شود؛ همچنین علی‌رغم افزایش قیمت‌ها در وزن‌ها و کیفیت نیز تغییر ایجاد شده است. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: این اوضاع نابسامانی اقتصادی است و این نابسامانی در اشتغال نیز وجود دارد؛ اکنون خانواده‌ای نیست که مشکل بیکاری نداشته باشد و در شرایط فعلی کشور همه افراد تحصیلکرده و سایر مردم به دنبال شغل هستند. 

قالیباف با بیان اینکه بیکاری دو بخش دارد، تصریح کرد: یک بخش بیکاری این است که افراد می‌خواهند حداقل‌های زندگی خود را تامین کنند و به تعبیری زنده باشند، در صورتی که این نگاه به بیکاری با کرامت انسانی مغایرت دارد چرا که کار کردن جوهره انسان، حیات و انسانیت انسان است،‌افرادی که حتی نیاز مالی ندارند نمی‌توانند بیکار باشند، پس کسی که شغل ندارد یعنی اینکه هم زندگی و هم انسانیت را از او گرفته‌ایم. 

وی با تاکید بر اینکه در رشد اقتصادی باید به این نابسامانی سامان داده شود ادامه داد: با وجود این نابسامانی‌ها ما سرمایه انسانی و مادی را از دست می‌دهیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر سرمایه انسانی اذعان داشت: اکنون وقتی فرزندان در خانواده‌ها از پدر یا مادر درخواست‌های حداقلی خود را مطرح می‌کنند وقتی که والدین نتوانند این درخواست‌ها را پاسخ بگویند هم والدین و هم فرزندان می‌شکنند.

شهردار تهران افزود: ما در شهرداری به خاطر ارتباط با برخی از زنان سرپرست خانوار به صورت مداوم دختران و پسران زیادی به ما مراجعه می‌کنند و معمولا اذعان می‌دارند که مادران ما با کارگری خرج هزینه تحصیل ما را پرداخت کرده‌اند و ما امروز می‌خواهیم این زحمات آن‌ها را جبران کنیم ولی نمی‌توانیم، با این وجود شرایطی فراهم شده که هم جوان و هم پدر و مادر شرمنده یکدیگر باشند. 

قالیباف گفت: ما از منابع مادی سرشاری برخورداریم؛ مثلا ما در حوزه نفت و گاز در میادین مشترک وضعیت خوبی نداریم چرا که در این میادین کشورهایی مانند قطر و کویت روزانه میلیاردها تن برداشت می‌کنند ولی ما نتوانسته‌ایم به جایگاهی برسیم که از این منابع استفاده کنیم. 

وی درباره ساماندهی اقتصاد کشور اظهار داشت: ما روشی را پیش‌بینی کرده‌ایم که در یک دوره مشخص دوساله آرامش و ثبات به اقتصاد بازگردد و دیگر مردم هر روز شاهد تغییر نرخ‌ها نباشند. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این ثبات در حوزه تولید نیز باید بوجود آید و باغ‌داران،‌کشاورزان و دامداران از این بلاتکلیفی که محصولات خود را بعد از برداشت با چه قیمتی بفروشند در بیایند. 

شهردار تهران با تاکید بر اینکه اولین تصمیم ما تثبیت قیمت ارز است، بیان کرد: در حال حاضر ما شاهد نوسان هر روزه قیمت ارز هستیم که ارزش پول ملی ما را خدشه‌دار کرده است.

قالیباف گفت: ما تصمیمات متعدد مسئولان را ساماندهی می‌کنیم هزینه‌های تولید را کاهش خواهیم داد و با این کاهش قیمت‌ها را کنترل و هدفمند خواهیم کرد. 

وی افزود: همچنین در بخش‌های صنعت و کشاورزی اولویت‌های اصلی را مشخص خواهیم کرد، بر بانک‌ها نیز نظارت می‌کنیم تا سرمایه و نقدینگی جامعه کنترل شود، باید نقدینگی‌ها به سمت تولید هدایت شود. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌در حال حاضر سرمایه نقدی مردم به سمت بورس و بورس‌بازی رفته است چرا که مردم با خود فکر می‌کنند که اگر در تولید سرمایه‌گذاری کنند و مثلا سود 15 درصدی ببرند در مبادی غیر از تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند و از این طریق بیش از 2 برابر سود بدست می‌آورند، از این رو پول‌ها به سمت تولید نمی‌رود.

قالیباف گفت: در برنامه اقتصادی که ظرف مدت 2 سال تدوین کرده‌ایم قرار نیست مردم پس از 730 روز تغییر را احساس کنند بلکه در همان 6 ماه اول دولت مردم تغییر را در حوزه اقتصادی به صورت ملموس مشاهده خواهند کرد.