:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
نرخ فروش حواله یورو در نیما طی هفته گذشته ۱۰۱۰۷ تومان

هر گرم طلاي 18 عيار 364 هزار تومان، افزايش نرخ طلا و سكه

هر گرم طلاي 18 عيار به 364 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار به 1 ميليون و 578 هزار تومان رسيد. قيمت هر سكه طرح جديد نيز بين 3 ميليون و 990 هزار تومان تا 4 ميليون و 20 هزار تومان معامله شد. نيم سكه نيز بين 2 ميليون و 70 هزار تا 2 ميليون و 90 هزار تومان، ربع سكه بين 1 ميليون و 260 تا 1 ميليون و 280 هزار تومان، سكه گرمي 675 هزار تومان، داد و ستد شد
کد خبر: ۱۲۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
اقتصاد گردان -  روز شنبه 29 دي 97، نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 11450 تومان و يورو به 13250 تومان رسيد. سامانه سنا همچنين ميانگين نرخ ارز براي روز پنج شنبه 28 دي 97 را براي دلار 11421، يورو 13274، درهم 3126، يوآن 1750، پوند 14851، و لير تركيه 2191 تومان اعلام كرده است. در بازار آزاد نيز دلار 11560 تومان و در بازار هرات 11400 تومان معامله شده است. اين آمارها نشان مي دهد كه نرخ ارز و به خصوص دلار در روز شنبه نسبت به روز پنج نشبه افزايش داشته است. 

 در بازار طلا نيز به دنبال اعلام نرخ هر اونس طلا به ميزان 1282 دلار و افزايش نرخ دلار نسبت به روز پنج شنبه، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافت و هر گرم طلاي 18 عيار به 364 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عيار به 1 ميليون و 578 هزار تومان رسيد. 
قيمت هر سكه طرح جديد نيز بين 3 ميليون و 990 هزار تومان تا 4 ميليون و 20 هزار تومان معامله شد. نيم سكه نيز بين 2 ميليون و 70 هزار تا 2 ميليون و 90 هزار تومان، ربع سكه بين 1 ميليون و 260 تا 1 ميليون و 280 هزار تومان، سكه گرمي 675 هزار تومان، داد و ستد شد. 
همچنين بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز شنبه 29 دي 97 اعلام کرد که طی آن قیمت ۱۹ ارز مانند پوند نسبت به روز پنجشنبه افزایش و قیمت ۱۸ واحد پولی دیگر از جمله یورو کاهش یافت؛ نرخ ۱۰ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت ماند.هر دلار آمریکا بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۸ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۷۴ ریال و هر یورو نیز با ۶۴ ریال افت ۴۷ هزار و ۷۵۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

دلار  بانكي ارزان شد

نرخ خرید دلار در بانک‌ها نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه بود.
نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها که مجوز آن در نیمه نخست امسال از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها داده شد، پنج‌شنبه هفته گذشته ۱۱ هزار و ۴۸۵ تومان بود که بانک‌ها امروز (۲۹ دی) نرخ خرید دلار را حدود ۱۵۰ تومان کاهش داده و به ۱۱ هزار و ۳۳۴ تومان رساندند.
از سوی دیگر نرخ خرید یورو در بانک‌ها نیز امروز با کاهش همراه بود؛ به طوری‌که قیمت خرید هر یورو در پنج‌شنبه هفته گذشته ۱۳ هزار و ۷۴ تومان بود و امروز به ۱۲ هزار و ۹۲۶ تومان رسیده است.
بانک‌ها امروز هر پوند انگلیس را نیز با کاهش نسبت به پنج‌شنبه ۱۴ هزار و ۵۸۱ تومان خریدند.
شعب ارزی بانک‌های تجارت، سامان، ملی، ملت و پارسیان همچنین می‌توانند ارز مسافرتی را تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها در صورت کامل بودن مدارک مسافران بفروشند.
نرخ فروش هر یورو مسافرتی در شعب ارزی بانک‌های عامل نیز امروز ۱۳ هزار و ۲۷۵ تومان است که با احتساب کارمزد بانک عامل و بانک مرکزی به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.
براساس اعلام بانک مرکزی ایران، تا ساعت ۱۲ امروز نرخ خرید و فروش دلار در بازار آزاد با کاهش همراه بوده و هر دلار آمریکا در بازار آزاد ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته و ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌شود.
همچنین نرخ فروش هر یورو در بازار آزاد تا ساعت ۱۲ امروز ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت خرید آن ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان است.
همچنین بر اساس اعلام صرافی‌ها، امروز هر لیر ترکیه ۲۱۰۰ تومان، درهم امارات ۳۱۰۰ تومان و پوند انگلیس ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.

میانگین نرخ یورو در نیما 

 به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، میانگین نرخ فروش حواله یورو در نیما طی هفته گذشته ۱۰۱۰۷ تومان بود. مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در هفته ای که گذشت حدود ۳۶۵ میلیون یورو بود. مجموع تامین ارز برای واردات در هفته ای که گذشت حدود ۲۶۱ میلیون یورو بود. میانگین نرخ فروش حواله یورو نیز در هفته ای که گذشت ۱۰۱۰۷ تومان بود و میانگین نرخ خرید حواله یورو در هفته ای که گذشت ۹۱۳۶ تومان بود.
بازار متشکل ارزی حجم تقاضا را مشخص می‌کند
 از سوي ديگر، رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه بازار متشکل معاملات ارزی ابزاری کارآمدی است که حجم تقاضا را مشخص می‌کند، گفت: با راه اندازی این بازار و به شرط عرضه ارز دست دلالان و سفته بازان کوتاه خواهد شد.
محمد لاهوتی در گفت و گو با ایبِنا با اشاره به برگزاری مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارزی، اظهار داشت: فاز اول این بازار برای معاملات خُرد و درخواست‌های اسکناس ارز است و بانک مرکزی می‌تواند از این ابزار هم برای ساماندهی بازار ارز و پاسخ به تقاضای اسکناس استفاده کند.
وی، بازار متشکل معاملات ارزی را ابزاری کارآمد توصیف کرد که در سایرکشورها از آن استفاده می‌شود، افزود: ایجاد و راه اندازی این بازار باعث مشخص شدن حجم تقاضا می‌شود و شفافیت در معاملات را افزایش خواهد داد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: از سوی دیگر راه اندازی این بازار باعث خواهد شد تا مصرف کننده در نهایت برای خرید ارز بداند که به کجا مراجعه کرده و از چه مکانیزمی استفاده کند.
رییس کنفدراسیون صادرات، لازمه موفقیت بازار متشکل معاملات ارزی را به ویژه برای آنکه دست دلالان و سفته بازان از بازار ارز کوتاه شود را عرضه ارز در آن دانست.
یادآور می‌شود، جلسه مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارز روز ۲۴ دی ماه به منظور بحث و بررسی راه کارهای عملیاتی کردن این بازار در بانک مرکزی برگزار شد.
در این جلسه که با حضور رییس کانون بانک های خصوصی، نماینده شورای هماهنگی بانک های دولتی، دبیرکل کانون صرافان ایرانیان، نماینده شرکت فرابورس و نماینده شرکت ملی انفورماتیک و با حضور نمایندگان حوزه های ارزی، نظارت و حقوقی بانک مرکزی برگزار شد، مجمع موسس مواردی همچون ترکیب سهام موسسین، سرمایه شرکت، اساسنامه و فرایندها و مکانیزم های عملیاتی کردن بازار متشکل معاملات ارزی، از جمله مباحث فنی و ساختاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه ۲۱۰۰ تن

همچنين بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که مجموع ذخایر طلای این بانک در سال گذشته میلادی با بیش از ۲۷۳ تن افزایش به رقم ۲۱۰۰ تن رسید. بر اساس آمار بانک مرکزی روسیه، طلا بیش از ۱۸.۵ درصد از مجموع ذخایر بین المللی روسیه را که ارزش کل آن ۴۶۸.۵ میلیارد دلار است را تا پایان سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده است.
به گزارش تاس نیوز، بانک مرکزی روسیه ذخایر طلای خود را در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۲۷۳.۷ تن افزایش به رکورد ۲ هزار و ۱۰۰ تن رساند. ارزش ذخایر طلا در بانک مرکزی روسیه در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به رقم ۸۶.۹ میلیارد دلار رسید.